Vassendsetra i Trollheimen, 8-10. august 2008

Mathias og Lars like ved Vassendsetra

Tove, Anne og Lars foran Vassendsetra. Gjevilvatnet ses t.h.
Mathias og jeg på helgatur til Vassendsetra med Lars, Anne og Tove 8-10 august 2008

Vi ruslet fra Bårdsgården fredag ettermiddag og barna la fristk avgårde oppover bakkene - tempoet roet seg heldigvis etterhvert. Like før Vassendsetra skulle vi over en elv. Vanligvis er det en bru der, men den lå nå ved siden av elva. At regnet de siste dagene førte til stri strøm og høy vannføring og tok med seg brua. Vi måtte forsere elva på annet vis. Vi fant heldigvis en ok plass og klarte det fint. Spennede. Etter ca 1,5-2 t gåtur var vi vel fremme til den idylliske setra.
En velfortjent middag "ventet".

Anne, Mathias og Lars foran dagens topp: Hovmannshytten, 1290 moh

Lørdag gikk vi på topptur, Hovmannshytten 1290 moh. Det var ca 8 gr og overskyet, med noen regndråper underveis. Lars ønsket at vi skulle gå opp den bratte "bakken" bak sætra - og det gjorde vi. Vi la av gårde og brukte laaaang tid oppover. På toppen av den første bakken tok vi en velfortjent, deilig rast. Vi fortsatte videre oppover - heller det enn å gå ned samme veien..... Mot toppen ble det nesten enda brattere, i hvertfall mer steinete. På toppen var det surt og vi ruslet raskt videre og ned på den andre siden - bratt der også, men i lyng og gress. Vel tilbake på sætra, etter ca 6 t tur, dumpet vi borti midt i melkingen av kyrne. Bybarna har selvsagt ikke sett dette før og stå musestille og kikket ved "fjøs"døra. De fikk også sitte ved den ene kua når den ble melket - stor stas :-)
Vassendsetra ligger 680 moh, så vi besteg 610 m på et ganske kort stykke - ikke rart det var bratt....

Nesten på toppen av Hovmannshytten, utsiktmot
Indre Gjevilvasskam.

Søndag er hjemreisedag, men først har vi voksne et ønske om Okla (1564 moh). Barna har ikke så lyst til det, så vi går mot Okla og opp på Bårdsgårdskamman (1190 moh) i stedet. Flott tur det også, med flott utsikt over Storlidalen.

Super fjelltur med Hepsøs :-)

Jippi - til topps!!! Mathias, Tove og Lars. Anne liggend foran

Melketid på setra. Mathias leker "budeie"

Lars, Mathias og Anne på tur mot Okla.