Sommerferien 2010. Italia (Pietra Ligure, Firenze og Bargecchia). 18. juli - 8. august

Første ferieuke (18-24 juli) oppholdte vi oss i Pietra Ligure, en liten badeby langs den Italienske riviera. Fra Pietra Ligure hadde vi en dagsutflukt til Serevalle, et gedigen outlet-shopping-sted. Vi er jo ikke akkurat en shopping-familie og ble relativt kjapt ferdig der. Serevalle var kun 10 mil unna Milano. Mathias har mast om San Siro i flere år og vi fant ut at det var nå eller aldri så vi kjørte like godt til Milano. Vi rakk akkurat den sise omvisningen på banen og i garderoben. Bildet er fra garderoben til AC Milan i skikkelig Berlusconi-stil. Inter Milans garderobe var ikke i næreheten så stilig som Milans - selv om de utformingsmessig er identiske. Minnet for live å være med på San Siro. Vi rakk også å tusle litt i Milano, spise middag og deretter kjøre hjem igjen.

I Pietra Ligure ble det en god del bading. Vi traff forresten familien Hepsø der vår første kveld og tilbringte neste dag sammen på stranda. Kjempekoselig.
Mathias har badet en god stund i bassenget og fikk dermed skikkelig kjerringhud. Nice!
I Pietra Ligure bodde vi i en liten stusselig leilighet uten aircondition. Det ble ganske varmt og klamt etter som temperaturene var langt oer 30 på dagtid og knapt nok under 30 om natten.

Her er Mathias, Sander og Ingrid i Verezzi. En bitteliten landsby i høyden. I bakgrunnen har vi utsikt over Pietra Ligure.

Mathias, Ingrid og Sander i Firenze. Vi var to dager i Firenze (24-26 juli). Her er vi på Michelangel-plassen og har utskt over elven Arno og Duomo og Firenze zentrum. Firenze var en fantastisk by. Vi shoppet litt på marked - et ordentlig marked med ordentlig skinn og saker og ting (ikke det skvipet vi har sett andre steder). Vi tok også turen oppom toppen av Duomo. Var innom stadion til Fiorentina, men det var skuffende etter å ha vær på San Siro. En liten biltur til "fjellbyen" Fiesole ble det også. Fantastisk utsikt til Firenze.

Ingrid, Sander og Mathias foran David-statuen. Dette er en kopi av den kjente statuen til Michelangelo, den originale statuen ble flyttet på slutten av 18-tallet til kunstskolen til Michelangelo for å beskytte den mot vær og vind.

Siste del av ferien (26 juli - 8 aug) bodde vi i landsbyen Bargecchia ved Viareggio (3 mil vest for Pisa). Vi hadde litt ymse vær her, alt fra sol til skikkelig regn og torden og lyn som vi aldri har opplevd maken til. Temperaturmessig var det ca 25-28 om dagen og 17-19 på kvelden/morgenen.
En regnværsdag tok vi turen til Livorno. Der var det oversvømmelse på veien - har aldri sett så mye vann på veien pga regn før. Heldigvis ble det etterhvert oppholds og vi fikk ruslet en tur i Livorno sentrum. Stygg by i grunnen.

På returen stoppet vi innom Pisa for å se på det skjeve tårnet. Det er så skjevt at man tror det ikke før man får se det.
Anders "dytter" på tårnet og Mathias og Sander prøver å "støtte det opp".

Mens vi var i Pisa ble det skikkelig regnvær igjen. En liten stund satt vi i "Tomas-toget" for å vente på litt mindre regn - hvilket det ikke ble noe av. Vi bestemte oss får å rusle til bilen og kjøre hjem. Veien var oversvømmet og jeg tok Sander på ryggen og Anders tok av seg skoene og tok Mathias på passarygg for å komme oss noe "tørre" langs veien...

Mens vi var i Bargecchia var det festival der. Ymse underholdning hver kveld ifbm helg, noe for barna, 80-tallsmusikk, danseoppvisning mm. Kvelden det var underholdning for barna så ble Sander dratt frem på "scenen". Han var ikke høy i hatten og alt foregikk selvsagt på italiensk.... Han var tøff og stilte opp likevel, vel de lot ham vel ikke akkurat slippe unna heller da....

Lørdag 30. juli dro vi på fjell-tur. Vi kjørte til en bitteliten fjell-landsby, Pruno ca 400 moh, og skulle gå til en hytte ca 1200 moh. Refuge del Freo. Mye bratt stigning opp til ca 1000 moh i skog, men så fikk vi kjempeutsikt over de italienske Apuanene (ikke Apenninene). Merkelig å gå ca 1100 moh i tett barskog og spise villbringebær. Fantastisk tur - og det frister å gå mer i fjellene i Italia.
Sander og Mathias er her på vei ned. Vi er på ca 1000 moh og i bakgrunnen ser vi Mt Pania della Croce, 1858 moh. Dit skulle vi ha vøri...

På public-stranda i Viareggio. Mathias og Ingrid har gravd ned Sander. Det mørke i bakgrunnen ser virkelig ut som en dame, men på nært hold og stemmeleie så viste det seg at det var en mann.... Gutta kalte han/henne bare for fake-dame. Mye assortert klientell på denne stranda - har i hvertfall aldri sett noe lignende på Øysand...

Tandem-sykling på bymuren i Lucca. Sander, Ingrid og Mathias. Artig opplevelse og en av høydepunktene til gutta. Sander syklet med Anders - Anders ved rattet, Sander fikk ikke til å styre (ble vel for baktung...). Ingrid og Mathias delte på å ha styringen. Mor følte det nok noe tryggere å ha styringen selv blant alt folket og ikke vinglepetter....

Rett nedenfor huset vårt i Bargecchia var det et par bilvrak. Gutta fant selvsagt dissei bushen og måtte klatre litt på dem.
Sander ved rattet og Mathias på taket.

Siste uka kom mor og far Langørgen på besøk. Her er vi på utflukt til San Gimignano, en liten "fjell-landsby" ikke langt fra Sienna. Skikkelig pissvær denne dagen - det haglet til og med hagl-kuler store som klinkekuler. Gradestokken viste faktisk fattige 15 gr - i august i Italia....
Her er Sander, Arnfinn, Anders, Mathias og Berit på torget. Rimelig folketomt for øyeblikket - alle har strormet inn under nærmeste tak. Veldig fin liten landsby, men fikk sett altfor lite pga været. Vi kjørte videre til Sienna og returnerte via Chianti-dalen - utrolig flott, frodig og grønt sted.

I Chianti-dalen ble det etterhvert oppholds og til og med sol. Vi stoppet dermed ved et bittelite sted og fikk nytt utsikten. Her er Sander, Anders, Arnfinn, Berit og Mathias med drue-ranker all mass i bakgrunnen.

Apekattene Sander og Ingrid.
Dagen før hjemreise fikk vi endelig til å gå Cincue Terre. Vi hadde planlagt dette flere ganger, men pga dårlig vær ble det utsatt. Veldig flott gåtur mellom de fem byene Monterosso - Vernazza - Corneglia - Manerola - Riomagiore. Vi kjørte til La Spezia, tok tog til Monterosso og gikk deretter til Riomaggiore (tog derifra til La Spezia igjen.)

Ingrid, Sander, Berit og Arnfinn med Vernazza i bakgrunnen. Utrolig flott å gå oppe i høyden, se ut over sjøen og så plutselig se den fargerike og koselige lile byen langt der nede.

Sander og Mathias hadde en bade-stopp i Manerola. Kjempegøy å hoppe fra den lille klippen - o vel fortjent bading etter flere timer med gåing.

Mellom Manerola og Riomaggiore kalles den flislagte stien "Kjærlighetsstien". Det er fullt av hengelåser hele veien. Ingrid og Anders står under inngangsportalen til "Lovepath".

Sander og Mathias sitter i "kjærlighetsstolen". Legg merke til den enorme hengelåsen som Mathias peker på til venstre for seg.

På vei fra Bargecchia til flyplassen i Nice svingte vi innom Monte Carlo og Monaco. Klokken var 07.00 søndag morgen og det var rimelig tomt i gatene. Ved utsiktspunktet over Monte Carlo så vi en litt uvanlig Monaco-registrert bil: en eldgammel Peugeot 106 - de fleste Monaco-registrerte bilene er jo rimelig fete. Måtte bare ta bilde av denne....

Mathias og Sander skuer utover Monte Carlo.