Sander på toppen av Trollhetta, 1.mai 2011

Sander på toppen av Trollhetta

Sander på toppen av Trollhetta - øst-toppen, 1522 moh :)
Suveren tur, strålende vær og super utsikt.

Anders' knekte ski - blir ingen topp-tur med slike ski.....

Anders var uheldig og knakk skia like før Jøldalshytta. Alltid uheldig han stakkar :-(
Tror ikke Trollheimen liker at han skal på tur her. (Forrige skulle vi gå Trekanten, men da ødela han kneet og fikk bare gjort unna to strekker - hvorav
1 1/2 med vondt kne).

Mathias, forhenværende Bear Grylls, jublet nok innvendig over at skituren måtte avblåses...

Sander på vei opp til Langfjellet m/ feller. Svarthetta i
bakgrunnen.
Vi bestemte til slutt at Sander og Ingrid skulle rusle til topps. Vi hadde først en felles rast sammen i lia på foten av Langfjellet. Sander og jeg fortsatte deretter til topps og Anders og Mathias ruslet deretter tilbake til Jøldalshytta. Det var en fin tur opp med kun 2 bakker... men hvilke bakker... Vi fulgte sommerruta og tok dermed bratteste vei opp til Langfjellet. Hadde feller så det gikk greit. På toppen av Langfjellet tok vi av fellene, skøytet til neste bakke før vi tok på fellene på nytt. Feller er en herlig oppfinnelse for den som "enkelt" vil opp lange, bratte bakker :-)

Nøyt utsikten på toppen, tok noen bilder og spiste litt sjokkis før vi startet nedfarten. Første bakke var noe skaret så vi feiget ut og kjørte med fellene ned også. Ikke ofte man tar av fellene nederst i bakken - etter å ha kommet ned bakken altså :-D

Nedfarten fra Langfjellet. Herlig "telemark".  Jølvatnet
vises øverst til venstre
Skøytet bortover Langfjellet og kjørte "telemark" ned bratta. Herlig!!! Her var skara tint opp litt og det var fantastisk for en litt pinglete mor og en med "joggepinner". Sander prøvde telemarksvinger for første gang og det gikk veldig, veldig bra. Han syns det var kjempeartig - håper det ga mersmak til flere topp-turer ;-)

På Jødalshytta ventet Anders og Mathias. De hadde bedrevet dagen med litt kortspill, litt slarv med forbipasserende og ellers litt slaraffen-liv i solveggen.