Sommerferien 2011 - Frankrike, Agde. Del 1, 9-16 juli

Årets ferie går til Frankrike. Fly fra Gardermoen til Paris og deretter leiebil til Agde ved Middelhavet - nærmeste kjente storby er Montpellier, ca 1 t unna. I Agde skal vi være i to uker før vi avslutter med en uke i Paris :-)
Mathias godt nedgravd i sanden
Man blir aldri for gammel til å leke i sanden.....
Etter et laaangt reisedøgn så er det veldig godt å slappe av på stranda den første dagen i Agde. Badetemperaturen var ikke den største - som en varm sommerdag hjemme i Trøndelag.

Sander og Anders på tivoli
Noen blir heller aldri for gammel til å ha det gøy på tivoli! Sander og Anders venter spent på at pendelen skal ta de med høyt til værs og rundt omkring i stor fart.

Sander på toppen av Mont St. Clair, 175 moh...
Været i Agde var litt ymse så vi "slapp" å ligge på stranda hver dag. Vi hadde lest om at det var fint å gå til toppen av klippen (Mont St. Clair) i Sete. Denne klippen var på 175 moh og mer som et høydedrag... Altså ikke en slik klippe vi så for oss før vi dro. Turen var fin likevel, utsikten var også upåklagelig. Dersom det ikke hadde vært så lavt skydekke så hadde vi sett helt til Agde (bak Sander).

Sander (lilla trøye) og Mathias (hvit trøye) skal kjøre go-cart.
Nok en dag med "ymse" vær. Solskinn, men en forferdelig sterk vind. Prøvde å dra på stranda, men der fikk vi ufrivillig peeling og pisking i form av sandstorm... Det ble en runde go-cart på gutta i stedet, før vi  tok turen til nabobyen Beziers. Stor stas med go-cart :-)

Anders, Sander og Mathias i Beziers
I Beziers var det tydeligvis "lekedager". Torvet var fyllt av "gamledagse" leker. Sander og Mathias lekte Mesternes mester med de fallende lysstavene - her i form av pinner. Anders drar løs en og en pinne.

14. juli, Frankrikes nasjonaldag, i Montpellier
14. juli er Frankrikes nasjonaldag, Bastille Day. Vi dro til nærmeste storby, Montpellier, for å se om de feirer dagen på noe vis. Vi kom akkurat i tide til å se den lille paraden av et lite musikkorps, flaggborg og noen få personer på slep (så ut som om det var "sjefene" i kommunen eller noe). Toget gikk fra torvet og opp til "rådhuset" og lengden var vel hele 200 m. Det var et mikro 17. maitog for å si det sånn....
Sander, Anders og Mathias i Montpellier
Montpellier var en fin by med mange koselige smågater i "gamlebyen". Etter som det var nasjonaldag og helligdag så var mange av butikkene stengte og lite med folk i gatene. Montpellier hadde også en "triumfbue".
Etter Montpellier-turen kjørte vi til Le Cap de Agde hvor det skulle være fyrverkeri. Det hadde vært fyrverkerl-festival i 4 dager og avslutningen på denne festivalen var altså på nasjonaldagen. Det var et fenomenalt fyrerkeri-show som satte i gang kl 23.00 og varte i hele 20 min. Det var noen tusen kroner som føyk i været.....
Anders spiser østers for første gang
 På nærbutikken solgte de ferske blåskjell og østers. Det ble noen blåskjellmiddager i løpet av Agde-oppholdet - namnam. Vi måtte også prøve østers - ikke like populært ut i fra bildet å dømme. Hverken Sander, Mathias eller Anders var særlig begeistret for Østers. Jeg må si meg enig i at blåskjell er mye bedre
Mathias har en ufrivillig dukkert
På vår kveldstur til sentrum i Agde lekte gutta på bryggene. De hoppet fra den ene til den andre og det måtte jo gå som det gjorde.... Mathias falt delis uti elva. Brygga skle unna i frasparket og dermed kom han ikke over til neste brygge - noe blaut kanskje. Til stor latter for oss alle :-)