Fruhøtta, 1435 moh, i Trollheimen. 5.8.2011

Kristine og jeg på fjelltur, jippi :-)
Turen gikk til Fruhøtta, 1435 moh, i Trollheimen. Været var meldt bra - i hvertfall bra til å være turvær, sol/sky og 17-20 gr (og faktisk meldt litt regn, men det slapp vi unna - får det som man fortjener vettu ;-) )

Kjørte et lite stykke inn i Vinddøla og syklet en god del fra bommen ved Pebua og innover Vinddøla. Syklet selvsagt altfor og ble derfor en bommert med tanke på oppstigning. Ei med gps og ei med kart, to fjolls til fjells og det måtte gå som det gikk... (Vel, det skal sies at det var hun med kartet, altså meg, som var "fjollset" - og bommerten skal ikke avsløres, da får jeg aldri dra på tur igjen ;-) ).
Litt bratt terreng i tett bjørkekratt kombinert med bregner - masssse bregner (og alskens insekter som følger med der). Kan vel si det sånn at det er ikke mange som har gått de vi gikk, de fleste velger nok en annen rute for å komme til Fruhøtta - kjedelig gjeng ;-)
"Se alltid lyst på livet sa mor og far til meg" så det å sies at det postitive med bjørk og bregner er at vi kunne dra oss opp bakken/skråningen - litt avlasting til bena...
Ingrid blandt trær og bregner - masse bregner
Jaja, vi kom da oss opp og ut av kratt- og bregneland til slutt, en smule oppskrapet - blir ikke noe miniskjørt på en stund nei... Usikten var upåklagelig, alle insektene forsvant og vi tok en velfortjent pust i bakken.
Kristine på Stygglifjellet. Snota i bakgrunnen
 Oppstigningen av selve Fruhøtta var piece of cake (i forhold til det vi tidligere hadde forsert). Jevn oppstigning på stor stein og "oppstykket fjell", og akkurat passe bratt.
Kristine på vei opp Fruhøtta. Vinddøla (dalen) i bakgrunnen
 Omsider så vi toppen av varden og Fruhøtta flatet ut. Måtte selvsagt skrive oss inn i "topp-boken" og der sto det ikke mange. Boken var riktignok nesten utskrevet, men førstemann som hadde skrevet seg inn gjorde det i 1994... Utsikt over store deler av Trollheimen fra Fruhøtta. Snota, Neadalssnota, Pekhøtta og Trollhøtta. Ahhh, I feel free - herlig å være til topps og se "hele verden" rundt seg!
Fjolls til fjells.... Endelig på toppen, hipphurray :-) Pekhøtta i bakgrunnen.
 Nedturen var lett og fin. Vi fulgte "normal rute" - altså ingen særlige utfordringer. En del kratt der også og myyye myr. Vel nede på veien igjen så måtte vi rusle et stykke for å hente syklene. Sykkelturen tilbake gikk kjapt på fin og flat grusvei.
Må vel innrømme at vi lo en god del av turvalget opp til topps, men vi ville jo bare fylle ut heeele dagen med tur i det fine været... Vi startet fra parkeringen ca kl 10.00 og var tilbake ca kl 21- hvorfor skynde seg :-)
Fruhøtta, 1435 moh. Der har vi vøri...