Jervfjellet, 504 moh. 11.9.2011

Tur til Jervfjellet. Anders og jeg hadde planlagt å gå til Jervfjellet i dag, men han ble syk så da tok jeg turen like godt alene. Har hørt at mange har problemer med å finne rett rute til Jervfjellet og går som regel noen omveier og får litt ekstra klatring. Lur som jeg er så tok jeg med kart :) (Jeg har jo vært på tur med kart før med ymse hell, så det spørs om det hjelper....)
Finn-Pål-stuggu
Parkerte på Saksvikvollen og brukte ca 1,5 t til topps. Passerte Finn-Pål-stuggu, ei forholdsvis stor hule. Jeg gikk ikke helt innerst - for mørkt og spooky...
På toppen av Jervfjellet med Jonsvatnet i bakgrunnen

Flott og gå langs "ryggen" på Jervfjellet og bort til varden - fin utsikt i alle retninger.
Mye vind, men ellers fint vær på Jervfjellet. Overskyet, varmt - ca 17 gr og det er ikke værst uti september.
Jervfjellet er 504 moh og byr på en super utsikt: Gråkallen i vest og Storsylen i øst :) Fin tur, selv i eget selskap - og hadde over hodet ingen problemer med å finne ruten til fjellet ;)

PS!
Finn-Pål-stuggu er ei gammel "røverhule" som ble brukt på 1700-tallet, og av motstandsbevegelsen under krigen.
Finn-Pål var en fredløs svenske som jobbet på Mostadmark jernverk. Sagnet forteller at Finn-Pål fikk barn med ei lokal kvinne utenfor ekteskap. På grunn av dette ble han jaga bort av bygdefolket og bodde i berghule ved Jervfjellet. Mange historier forteller hvordan Finn-Pål var skyldig i alle uting fra tyveri, ran, voldtekt til drap. Enden på historien er at bygdefolket til slutt fikk nok og drepte Finn-Pål.
"Historien" om Finn-Pål

Kommentarer