Vinterferie 21. - 26. februar 2012

Vinterferie 2012 i Stugudal'n.
En gjenfokket hytte og uthus/utedo møtte oss når vi kom opp tirsdag kveld - ytterdørene var knapt synlige.... Dette er vel en del av sjarmen med norsk hytteliv ;-)
Her er det bare å brette opp armene og begynne å spa. Vi vi jo inn i løpet av kvelden - og vi vil jo helst benytte doet i løpet av kvelden også....
Inngagnsdøra til uthuset/utedoet
Inngangspartiet til hytta
Heldigvis var ikke snøen knallhard og tettpakket, men bare litt fint sammenfokket. Vi kom oss inn i hovedhytta i løpet av ok tid og fikk fyrt opp i ovnen. Gutta hadde fyringsvakt, mens Anders og jeg måkket snø. Anders måkket opp til Sissel og co og fikk satt på varmen til dem (de skulle komme dagen etter), mens jeg begynte med vår (dvs svigerfars) hytte. Vi ble ferdige i overkommelig tid.

Onsdag var det knallvær, strålende sol og skikkelig blåswix-føre. Litt mye vind, men ellers helt suverent. Anders og jeg ruslet en tur til Brunhjørnet og over Ystosen og tilbake over Litjvola langs vitnermerkingen Kjøli/Stugudal. Super tur!
Gutta skal helst ikke gå på ski og lekete med snowboard og slalomski ved hytta.

Ingrid
Torsdag: lavt skydekke, noe vind og noe snø i lufta. Ingen stor interesse for ski blant resten, men jeg fikk heldigvis "tillatelse" til å gå en tur alene. Turen gikk til Brunhjørnet over riksevegen og rundt Langsvola, ned mot Møsjøen og tilbake mot Kåsen og hytta. Merket løype er kjekt å ha når det er lavt skydekke og dårlig sikt. Kjempefin tur, ca 15 km. Brukte selvsagt en del lenger tid enn antatt (ikke uvanlig at turen er lengre enn jeg tror....) og kom litt sent til fastelavensbolle-"festen" hos Sissel og co. Heldigvis hadde de gjemt igjen noen til meg.
Etterpå tok vi en ettermiddagstur til Fünesdalen. Litt vin, fläskfilet, svenskgodt og litt mat måtte handles.
Beate, Kaja, Aurora og Hege kom også "til gards" i løpet av dagen.

Fredag: Sander har avtalt kiting med onkel Erik på Storwartz. Mathias er igjen hos Jesper og kompani i Stugudaln.
Vi satte igjen Sander på Storwartz hos Erik og dermed var det duket en tur på martnan for Anders og meg - uten barn - og i knallvær :-)
Litt tamt kitevær til å begynnemed, men vinden tok seg opp og det ble en helt fantastisk dag for gutta. Strålende sol, noen få minus og fin kitevind. Sander var storfornøyd over å ha klart å hoppe over veien med kiten.
Anders og jeg ruslet litt på martnan, handlet litt og så på livet. Vi møtte mamma, mormor og Lina Maria og kjørte med dem til hytta på Røros. Lina Maria laget en fantastisk nachos og salat til middag - dilig å få en ordentlig sydamerkinsk rett tilberedt av en Columbianer :-)

Lørdag: Overskyet, en del vind og blåswix-føre. Alle sammen på ski - selv Mathias :-) For noens del gikk turen til postkassen, bl.a Mathias, mens vi andre fortsatte til Brunhjørnet. Sander og Anders snudde der og gikk over Litjvola og tok skogsløya hjem. Hege og jeg ruslet videre. Jeg fikk lurt henne med rundt Langsvolarunden og attpåtil oppom Møsjøen. Turen ble vel ca 18 km og Hege var noe utslitt etterpå - men en ritkig så fin tur da :-)
Jorun ble selvsagt redd for henne, mens Anders visste bedre.... Han har jo vært på tur med meg før og vet at det kan ta litt tid og at det kan bli noen ekstra meter underveis ;-)

Jan Erik og Jorun kom til gards lørdag formiddag etter å ha tilbragt 3 uker på Kanari så nå manglet vi forsåvidt bare Eirik fra å vre fulltallige, men noen må jo jobbe også ;-)

Søndag: En liten tur på ski for Hege, Beate og meg - runden om Brunhjørnet og rundt Litjvola, ca 1 mil. Deretter pakket vi og dro hjem - Anders skulle rekke en Liverpoolkamp på en pub i byen. Det var visst en eller annen cup-finale (liga-cupen) mot et skikkelig B-lag (Cardiff) - hvilket de klarte å hale i land seieren tilslutt etter straffesparkkonkurranse (og startet med to misser....) Et under av de vant i grunen ;-)

Kommentarer