Forolhogna, 1332 moh. 7.7.2012

Sander og Mathias ved foten av Forolhogna.
Sander foretar et skoskifte: fra sykkelsko til joggesko.
På toppen, i skyene... Sander, Ingrid, Mathias, Erik, Lina Maria
Forolhogna, 1332 moh.
Sander, Mathias, onkel Erik, Lina Maria og jeg kjørte til Therese Johaug-land, Dalsbygda, og syklet deretter inn til Såttådalen og videre inn til foten av Forolhogna. Det var i hvertfall planen, men så lettvint skulle det ikke bli...
Vi parkerte ved bommen på Løvli og syklet grusveien innover. Etter ca 8-10 km gikk sykkelkjedet til Mathias heden og det ble stopp på syklingen for hans og min del. Sander, Erik og Lina Maria syklet videre, mens jeg syklet og hentet bilen slik at Mathias og jeg fikk fortsette turen også.

Vi kjørte inn til Såttådalen og tok igjen syklistene der. Her ble det litt sjonglering blant syklistene og gutta syklet videre på traktorstien, mens vi damene gikk til fots. Vel fremme til foten av fjellet tok fotturistene igjen sykkelturistene. Syklene ble parkert og sykkelskoene byttet ut med joggesko. Etter ca 30-45 min spasertur var vi på toppen. Toppen var dekt av skyer og sikt lik 0 - og en del vind. Kjipt, men vi fikk i hvertfall tatt det obligatoriske topp-bildet med selvutløseren - alltid like moro ;)
Litt regn på toppen, eller bare dråper pga det lave skydekket??? Noen høydemetere ned og vi kom under skylaget igjen - og fikk tilbake sikten.

Gutta raste kjapt tilbake til bilen ved bommen på sykkel, ca 2 mil. Lina Maria og jeg ruslet til bilen ca 5 km fra fjellet. Flott tur og god turtemp, ca 14 gr. Overskyet, for det meste opphold, men noen regndråper på slutten. De som syklet hele veien fra bommen syklet ca 46 km og gikk ca 3 km.

Det ble en lang tur, lang dag og litt uflaks med kjedet til Mathias, men det ble da bra tross alt :) 
Og endelig kom jeg meg på toppen av Forolhogna :)

Kommentarer