Trollheimen, 10-12.8.12

Tove og Ingrid i Bjøråskaret med Innerdalstårnet i bakgrunnen
Fantastisk turhelg i Trollheimen med Tove -. rett og slett!!
Kjørte til Kårvatn fredag kveld og overnattet der. Startet turen fra Kårvatn lørdag morgen i strålende sol. Shorts og t-skjorte - ikke værst altså :)

Planen var å gå til Innerdalshytta via Snøfjell. Vi startet med friskt mot og gikk oppover ura i finvær. Etter hvert som vi kom høyere og høyere i lia kikket vi mer og mer bort på Snøfjell og lurte på hvor i himmelens navn vi skulle ta oppstigningen. Tok en god rast ved foten av fjellet. Sola forsvant desverre og noen tåkedotter kom rundt toppene. Vi var fortsatt optimister, tok fatt på oppover'n og kravlet oppover i steinur og snø. Relativt bratt og litt usikre på om vi hadde valgt riktig vei... Etter litt vel mye kravling og kliving i bratta fant vi ut at dette er neppe veien og at det var ingen skam og snu!
Så vi gjorde nettopp det - droppet topp-turen, var fornuftige jenter og snudde.

Endel av nedfarten besto også av kravling - eller bakover-kliving ned den lause steinura. Jadda, vi hadde no i hvertfall prøvd :) Vi fant tilbake til TT-merkingen, tok en ny liten rast på nesten samme sted og var vikelit tilbake på status qou, bare noen timer senere... Det var egentlig greit å fotsette turen den trygge veien mot Bjøråskaret og ned til Innerdalshytta. Ingen av oss hadde gått her før og på toppen av skaret ble vi skikkelig lamslått av den storslagne panoramautsikten som 'slo' i mot oss - ingen av oss har sett maken... Real breathtaking!! Noen skydotter på toppene rundt omkring, men ikke så mye at de "stjal" utsikten og opplevelsen :)

Bratt nedover fra Bjøråskaret til Innerdalshytta og noens lår fikk skikkelig kjørt seg. Det ble en lang dag, men det er viktig å utnytte dagen i fjellet og gleden etter en varm dusj og middag ble jo deto større. Heldigvis var det TV på Innerdalshytta og det ble da vel OL-finale i håndball kan du tro. En god del fulgte hele kampen, men siste kvarteret var det virkelig fullt i stua. Stor stemning når Norge omsider klarte å hale inn seieren. Det var virkelig spennende. Tove og jeg var skjønt enig om at vi hadde fått i både pose og sekk med flott fjelltur og til og med OL-finalen - vi trodde nok at vi kom til å gå glipp av denne når vi dro fredag kveld.

Søndag våknet vi til skyfri himmel - knall altså.  Vi veide for og i mot om vi skulle gå Snekkerdalen (litt lettere rute) eller tyne låra opp til Bjøråskaret, noens lår fikk jo virkelig tynt seg på vei ned i går. Vi valgte det siste, heldigvis - kulper i elva og utsikten veide for og da fikk lår være lår.

Vindstille, knallsol, shorts og kort topp, bare helt fantastisk. Sikkert over 20 gr - i hvertfall opp lia. Laaang pause på toppen av Bjøråskaret - beste lunsjplassen altså, DEN utsikten da :-) Hadde ikke lyst til å gå derifra. Tove 'lokket' med skinny-dipping litt lenger ned - noen fine små fjellvann der sjø... - og vi pakket omsider sammen (etter en horv med bilder med selvutløser'n - alltid like moro).  Og skinny.-dipping ble det! I et lite brevann mellom Snøfjell og Skjerdingen - må tro det var varmt... OH NO, neppe to-sifret der nei, men vi kastet oss uti og fikk skyldt av oss all varmen fra lia opp fra Innerdalshytta. Really refreshing!! ..og nå var vi klar for siste etappe ned til bilen ved Kårvatn - ren og pen ;-)

Kort oppsummert: fantastisk helg med mange herlige og berikende opplevelser - tusen takk for nok en herlig tur, Tove :)