Pic du Canigou 2784 moh, 1.8.2012

Endelig skulle det bli fjell-tur på meg... Anders ofret seg og ble hjemme med gutta og jeg ble den heldige vinner av fjelltur: Pic du Canigou, 2784 moh.

Kjørte hjemmefra kl 6.15 i tuss-mørke, lavt skydekke og nesten tendens til regn. Etter noen mil og jeg har svingt innover landet ser jeg værskillet - ikke en sky. Vidunderlig..
Ca 1 times kjøring til foten av fjellet. Parkerte på Col de Milleres, 934 moh, og begynte oppturen kl 7.40. 18 gr og skyfritt. Ante jo ikke hvor lang tid dette skulle ta... Fra Col de Milleres går også veien vi tenkte å kjøre opp, men droppet pga vegstandarden. Det viste seg at det var restriksjoner ifbm veien. Den var sengt for vanslig ferdsel kl 8-18 i juli og august og man måtte ha 4-hjulstrekk og god bakke-klaring. 3 andre biler på parkeringsplassen så det er ikke akkurat overflod av andre tur-folk her. Ett telt - midt på stien hvor av den ene overnatende lå utenfor teltet - også midt på stien. Beklager at jeg forstyrrer "nattesøvnen" folkens.

Veien er 15 km opp til ca 2100 moh. Jeg hadde selvsagt investert i kart og funnet ut at det gikk alternative merkede stier oppover - noer kortere, men brattere enn veien.

Er godt forberedt på oppstigning og varme, har med 4 liter drikke og mye mat. Skal hverkenbli dehydrert eller gå tom for energi. Har for sikkerhes skyld med en lang shorts og to tynne langermede gensere også - det var meldt ca 15 gr på toppen.

De første høydemeterne går på sti og krysser veien relativt ofte (veien går jo opp og opp med mange hårnålssvinger, mens stien går rett opp). Etter et stykke følger stien veien. Litt av en vei må jeg si. Smal og veldig bratt på stiene. Fasinerende at de har laget vei her. Glad jeg går og ikke kjører ja. Flott utsikt utover dalen hvor jeg kom kjørende. Utsikten er der frem til ca 1500 moh. Går for det meste i skyggen til å begynne med - fjellet skygger for solen.

Utsikt utover dalen
På ca 1500 moh ligger det en liten hytte ala ubetjent turistforeningshytte. Herifra og opp til ca 2000 moh er det tett, tett barskog med høøøøye trær og ingen utsikt i det hele tatt. Skygge og det er kanskje like så greit i oppovern.

Ingrid på ca 1500 moh.
 Oppoverturen har gått radig. Ikke så rart kanskje, jeg har jo bare med selv å tenke på: bare en som skal justere sekk, klær, sko, gå på do, spise (dvs da blir det ikke så ofte mat), drikke og ikke minst mitt eget tempo. Møtte 2 + 1 personer som var på vei ned - ikke overflod med folk her altså.
Kommer opp i solen og til utsikten igjen ved 2000 moh. Perfekt sted for rasting - og kjenner at det er på høy tid. Har gått opp over 1000 høydemeter og brukt litt over 2 timer.

Rast på 2000 moh
Koser meg med rasten og nyter stilleheten. Aber so plötslich, bil-lyd??? I himmelns navn er det noen som kjører opp?? Javisst er det det...
Like ovenfor rasteplassen kommer jeg opp på en parkeringsplass med en god del biler. Hadde aldri trodd at det var dette synet som skulle møte meg. Trodde jeg kom til å få fjellet for meg selv jeg. Neida, det var nok en god del som hadde kjørt opp til 2150 moh havet ja - juks sier nå jeg!! Og ikke bare det her ligger det også en betjent turisthytta også, Refuge des Cortalets. Surprise!

Oppturen herifra er jo rene sjarmøretappen. Estimert tid er 1 45 min i følge et skilt. Etappen er også rene folkevandringen. Masssse folk. Små barn, eldre, barn i bæremeis... Det er nok ikke mange som startet der jeg startet i morrest nei. De fleste har teltet, campet på hytta eller kjørt opp. Jaja, fin og lang tur på meg i hvertfall :-)

Pic du Canigou 
Fin sti oppover. Mye stein, men helt ok. Var jo litt spent etter som jeg bare hadde joggesko. Jeg så flere som hadde dårliger skotøy enn meg i hvertfall.
Opp steinura mot toppen
 Det er også mulig å gå opp på motsatt side av der jeg gikk opp. De avslutter med en god del kliving opp "The Chimney". Skjønner hvorfor de kalte det det ja! Kunne gått ned der, men droppet det pga skotøyet. Best å ta den tryggeste veien.

Chimney. Se stien langt der nede
Var til topps akkurat kl 12.00 og hadde da brukt 4 t 20 min på 1850 høydemeter. Det gikk veldig radig og egentlig ikke fryktelig slitsomt heller.

Fantastisk utsikt på toppen. Også fantastisk å kunne sitte på toppen uten å fryse. En god lang rast i solsteika. Sikkert 25 gr her og vindstille.

Utsikt mot Spania - vestover
Morsom kreasjon på korset på toppen. Umulig å få til bilde med bare seg selv - det er jo sååå mange her. Det er tydeligvis en populær topp. Ikke rart etter som den er så overkommelig og tilgjengelig. De fleste hadde bare denne toppen som mål, men det kom også noen som gikk fra hytte til hytte.

Ingrid på toppen. Pussig krasjon på korset.
Fugleberget på toppen. Måtte jo selvsagt forevige dette synet. Hadde forventet å være her neste  alene, men den gang ei.
Fugleberget på toppen

Utsikt ned mot Vernet Les Bains. Nordover

Utsikt ned mot turisthytta. Den ligger like ved det lille vannet. Østover.
 På vei ned skjønte jeg klokkeslett-restriksjonene på veien. Det var jo business! Jeeper stappfulle med folk passerte meg på vei ned. Det gikk altså an å kjøpe seg skyss til/fra Cortalets for å så gå sjarmøretappen til topps - cowards ;-)
Veien - på vei ned
Fantastisk tur om jeg må få si det. Fjelltur i Pyrineene frister til gjentagelse :-)
De hjemme hadde forresten oversskyet mye av dagen....


Kommentarer