St. Olavsloppet 2013, 26-29. Juni

Sommerens vakreste landeveiseventyr - St. Olavsloppet. Må vel sies å være for spesielt interesserte... Hvor mange gidder liksom å bruke feriedager på å løpe gatelangs fra Østersund til Trondheim???? Joda, det er faktisk en del - mer som ca 6500 stk er med på dette. Det er tydeligvis ganske mange spreke tulliballer som ser på dette som en happening.

Sjetne IL stiller for 4. gang nyere tid (2008, 2011, 2012 og 2013) og noen av oss har vært med alle årene. Vi kaller oss ''miljølaget'' og har to mål: ha det gøy og komme til mål. Dette klarer vi hver gang og vi er faktisk ganske kjent for å ha et bra oppbackingsteam. Vi heier og langer vann gatelangs - også til andre lag :-)

For min del hadde jeg to etapper onsdag 26. juni, fra Undersåker by - Såå - Åre. 15,2 km. Hviledag torsdag - trengte nok det etter onsdagens lengde (ikke alle er laaaangløpere vettu). Dvs det var hvile fra etappeløping, men en del løping med vann og mye kjøring og heiing fra Åre til Sandvika. Etter endt dag føltes det både fysisk og psykisk som om jeg hadde løpt en etappe. Veldig kjekt at miljølagets faste fysioterapeut, akupunktør mm tok turen til Åre og fikk knadd opp noen stive og ømme ben...

Dag 3 fra Sandvika til Levanger. Anders kom og var følgebil, kanskje han også blir bitt av stemningen og hiver seg med som løper neste år??
Min etappe var som i fjor fra St. Olavsbru til Sul. 9,0 km slak nedover - hardt til låra (og de var fortsatt stive etter onsdag...). Høyt press på meg selv ettersom jeg synes jeg løp så bra der i fjor og hadde lyst å slå tiden - klarte ikke det da...
Ingrid, fra St. Olavs bru til Sul
I loppet kan det skje uforutsette ting... Mye skal klaffe: vekslinger (er løperen der i tide, eller kanskje på do??), bilkø - rekker løperen frem til start, skader....
Per E fikk uheldigvis trøbbel med akilles halvveis i sin etappe fredag (Vaterholmen - Inndal) - så da var det bare å ta på seg det svette tøyet igjen og fullføre etappen hans. Heldigvis bare rett over 3 km. Ved veksling Inndal fant jeg ingen Sjetneløper... Jaja, da er det bare å fortsette da... Til Østnesbakkan, det var heldigvis bare 4 km, men det visste jeg ikke ved start. Det viste seg at Sjetneløperen vår var tilstede, men vi hadde ikke blitt annonsert ved "förvarningen" og dermed var hun ikke helt i nærheten av vekslingspunktet. Det hjalp ikke at speaker og jeg ropte...


Ingrid - det ble bråttom en ekstraetappe, dvs halv.
...og haltende løper sitter og gliser i bilen.

Sjetne er kjent for sitt engasjement langs veien og vi heier frem løperne våre så godt vi kan - og gjerne de andre løperne rundt også.

Sjetnesupporterne tar bølgen - ikke noe å si på oppbackingen nei!

Litt morsomt når jeg registrerte løperne våre på St. Olavsloppets nettsider og fødselsår kun gikk til 1928. Aksel er født i 1924...Årets ankermann ble litt spesiell, Aksel Winsnes på 89 år fullførte sisteetappen fra Lade til Torget, 4,0 km. Han gikk sammen med barnebarnet på 11 år og la inn en liten "sluttspurt" de siste 50 metrene. Spesielt og moro, han er litt av en spreking :-)

For spesielt interesserte finnes det noen resultater.... Sjetne er jo miljølag og vi havnet til slutt på 141-plass (av 159) og brukte 28 timer 29 minutter og 12 sekunder på veien...

Masse heder og ære til oss selv for super innsats av samtlige løpere og støtteapparat - vi er med igjen til neste år :-)

Kommentarer