Speed-seeghtseeing Reykjavik morning, 8.11.13

Fredag morgen i Reykjavik - kl 07.10, ca 0 gr og knallsur vind. Tror det må være den sureste nulla jeg har kjent - ever....

Speed-seeghtseeing er på sin plass på hver en tur - mange nye plasser og se. En liten bommert med tanke på når det blir lyst her da.... Ikke helt som hjemme, dvs det hadde kommet til å hvert det om vi fortsatt hadde hatt sommertid :-) Her er det fortsatt stappmørkt kl 8.30

Første stopp er Hallgrimskirkja. Veldig fin i stappmørket. Dvs selve kirka var litt opplyst, men rundt var det relativt stappmørkt - føltes litt øde da.

Hallgrimskirkja er Islands største kirke og 74,5 m høy.
Byggingen startet i 1945, men den ble ferdig først i 1986.... 38 års byggetid, men det er jo ingenting mot Barcelonas La Sagrada Familia som fortsatt ikke er ferdig etter over 100 års byggetid...

Hallgrimskirkja
 Turen gikk videre mot Laugurdalur, men på min vei passerte jeg Apple-store. Ikke helt som i NY kan man si - og ikke helt i sentrum heller.
Apple-store


Laugurdalur er en stor park som bla inneholder et bad med vannsklie og heiturpottur, svømmehall, idrettshall, fotballstadion (sikkert der landslaget spiller), ishockeybane mm. Laugurdalur hadde også en slags botanisk hage. Denne var helt mørklagt og ikke et eneste gatelys. Jeg feiget ut og turde ikke løpe her - både fordi jeg ikke så hvor jeg trampet og fordi det ble for skummelt i mørket....

Jeg løp noen dunkelt opplyste gangveier og resten rundt området.

Utebadet Laugurdalur med vannsklia.

Skulptur - aner ikke hva

 Turen gikk så i retning sentrum igjen, men mer langs ''strand-linja' og delvis på strand-promenaden..

Solfar

...og Solfar i grålysningen med by'n i bakgrunnen

Ikke mye å ta bilder av i stappmørket - og ihvertfall ikke når blitsen ikke virker....
Fin tur likevel da :-)




Kommentarer