Sommerferien 2014, siste helga (1-4.8) i Milano, Italia

De siste dagene av Italia-ferien tilbringes i Milano.
Vi ankom Milano fredag ettermiddag og bodde på MiHotel, et hotell ca 3 km fra sentrum. Veldig kjekt hotell med parkering, utlån av sykler - og for gutta: gratis brus (skal si det gikk unna med brus)

Ingrid, Sander og Mathias i kveldssola foran Duomo di Milano.

Lørdag 2.8 lånte vi 4 sykler på hotellet. De var vel litt overrasket over at vi ville ha dem hele dagen, men ikke no problem - det var ikke akkurat stort press på de syklene.

Foran Castello Sforzesco
Fra festningen syklet vi gjennom den store parken (Parco Sempione) og til Porta Sempinoe med Arco della Pace ("triumfbuen")

Anders foran Arco della Pace (Triumpfbuen i Milano)
Som alltid når vi er på sykkeltur på lånte sykler så er det et eller annet som går i stykker. Heldigvis fikk vi lånt verktøy i ei kinasjappe (vi var tilfeldigvis i "China Town")
Anders mekker sykkel
Etter China Town havnet vi på Cimitero Monumentale, en av Milanos største kirkegårder. Dette er en kirkegård med mye arkitektur og detaljerte skulpturer - litt annerledes enn vanlige kirkegårder.
Inngangen til Cimitero Monumentale

Sander. Etter kun en halv dag på sykkel er han gørrskitten i baken og blitt dretet på av fugl. Han var ikke veldig fornøyd.
Fra kirkegården syklet vi videre mot Piazza Gae Aulenti, tok en pitstop og ruslet litt på piazzaen. Piazzaen er hevet opp over bakkenivå.

Fancy høyhus: Unicredit-bygget på Piazza Gae Aulenti
Turen gikk videre til Corso Como. Koselig gate. Her hadde jeg gjort litt dårlig reaserach for jeg fikk tips om Corso Como, men skjønte aldri at det var en butikk med spesia og dyre saker... Fin gate også da. Sikkert mye liv på kvelden.
Sander og Mathias i Corso Como. Porta Garibaldi i bakgrunn.
Fra Corso Como syklet vi videre til Giardini pubblici Indro Montanelli (Indro Montanelli offentlige hage), tok en pit stop i stille omgivelser der og syklet deretter videre til shoppinggata Corso Vittorio Emanuele II. Her var det jaggu fullt en lørdag ettermiddag....
Vi passerte også Ferrari Store på Piazza del Liberty. Gutta måtte selvsagt innom.

Mathias og Sander måtte selvsagt innom Ferrari Store

Anders, Sander og Mathias på Corso Vittorio Emanuele II.

Mathias, Ingrid og Sander på Corso Vittorio Emanuele II i motsatt retning - mot Duomo

Piazza Duomo
Det ble en lang sykkeltur lørdag og noen ømme rumper, men vi fikk sett mye. Vi oppdaget kjapt når vi kom til den overfyllte handlegata at her hadde vi ikke gidda og gått hele lørdag formiddag. Shopping er ikke noe for oss...

Søndag 3.8. Overskyet og lett regn. Igjen. Dvs biltur.
Monza-banen ligger jo like utenfor Milano og da måtte vi ta turen dit. Dette har jo blitt litt av en "bil-ferie" med bil.museer og greier.

Autodromo Nazionale di Monza er fra 1922, men har selvsagt vært ombygd og utbedret noen ganger underveis - selv om den nå er nesten identisk med opprinnelig bane igjen. Banen har tre strekninger: Grand Prix-banen på 5,6 km, en junior-bane og høyhastighetsbane. Monza-banen har høyset gjennomsnittshastighet av alle banene i Formel 1-sirkuset.

Det var ingenting som skjedde på bane-anlegget når vi var der, ingen prøvekjøringer, treninger eller noe, men vi fikk i hverfall tatt en tur på tribuneanlegget og ruslet litt rundt.

Sander, Mathias og Ingrid på Monza-banen

Monza-banen
Inne på området var det en statue av Juan Manuel Fangio, argentinsk Formel-1-kjører som var 5-dobbel verdensmester - enn rekord han hadde i 46 år. Michael Schumacher slo denne i 2003.
Sjåfør Mathias, panser-Ingrid og Sander på statuen av Juan Manuel Fangio
Etter Monza-banen kjørte vi til Casa Milan. A.C Milans nye "klubbhus", dvs hovedkvarteret. Her er det også museum, en stor Milan Store og restaurant.

Ingrid foran Casa Milan

Trophy room, med gullvegger.
Museet har alle trofeer klubben har vunnet utstilt. Her var det også utstilt ulike rekvisita (bl. sko, klær osv) fra tidenes morgen.
Museet var interaktivt og man kunne gå til ulike tidperioder og trykke frem ulike spillere, hovedpersoner og få mer informasjon om dem. Mye historie som er lagt frem her ja!

Etter Casa Milan dro vil til teknisk museum. Museet var enormt stort og hadde en egen avdeling om Leonardo Da Vinci. Dette var faktisk den mest interessante delen av hele museet. Det er tydelig at jeg ikke visste alt for mye om ham. Trodde han var maler jeg, men du verden hvor mye mer enn det han var: billedhugger, oppfinner, ingeniør, arkitekt og vitenskapsmann. Et utall av hans tekniske oppfinnelser var enten utstilt, fremstilt eller vist på papiret. For et unikt geni!

Museet ble litt for stort og tok litt for mange timer, men sånn kan det være med mange museer.

Tilslutt kom vi til avdelingen for store motorer og kjøretøyer: tog, fly, båt...

Sander og Ingrid foran noen eldgamle tog. Bildet er mest tatt til ære for lok-pensjonist morfar som er så toginteressert.

Ingrid og Mathias - sliten etter en lang dag og med flere timer på museum...

Jeppjepp, det var årets sommerferie! Tiden går fort.
Vi har opplevd mye, og i år har vi fått oppleve uvanlig mye dårlig vær i Italia... Ikke noe mål i seg selv det dag.
For min del synes jeg Como-sjøen og Milano var det beste. Fjellturen var nok det største høydepunktet, men Sander synes nok dagen på Ferrari og Lamborghini var den aller beste - det og båtturen på Como. Mathias er nok enig :-)