Indre og Ytre Sula i Trollheimen, 13.9.2014


Herlige Trollheimen :-)


Dagens tur går fra Nordvika (parkerte ved demningen) rundt Ytre Sula (1318 moh) og bort til Indre Sula (1325 moh) og deretter over eggen til Ytre Sula - også kallt Nordviksula eller bare Sula (eller Sulå som lokalbefolkningen sier). 
Broder Erik og jeg startet i sol og fint vær (med noe havskodde) - shorts og t-skjorte :-)


P-plassen ved demningen - utsikt opp mot Ytre Sula

Vi gikk bratt opp til Storskarnebba (vest for Sula) ...

...og gikk langs "eggen" sørover og deretter østover for å komme oss bort til foten av Indre Sula.

Fantastisk utsikt mot Skjerdingen, Snøfjell, Skarfjellet, Kongen og Dronninga i sør. Trollheimen er bare herlig :-)
Drivvatnet med utsikt sørover: Skjerdingen, Snøfjell, Kongen og Dronninga

Panoramabilde over Sula - Ytre til venstre og Indre til høyre med Sulvatnet nedi dompa midt i mellom. Vi skal opp til indre først.
"Sula-traversen"

Rast ved foten av Indre Sula
 Fin oppstigning første del langs ryggen, men det skulle bli litt mer utfordrende etterhvert
Erik opp eggen til Indre Sula

Erik - Ytre Sula og Sulvatnet i bakgrunnen
Vi kom til en liten "hammer"/vegg som vi måtte ned. Ikke mer enn 3-4 meter ned, men uaktuelt for meg å prøve på den veggen i hvertfall. Vi fant heldigvis en liten omvei ned til venstre for hammeren. Omveien var mer enn scary nok for meg.
Erik på vei ned "omveien".

Posering....
Heldigvis var det ingen (andre enn Erik) som så manøveren med å komme utpå pynten og de skjelvne bena :-)
 Hva gjør fjellfolk for å komme rundt denne utstikeren???

...joda, de fleste smyger seg rundt den, men pysene kryper under :-D


...og her er "hammeren"/veggen vi omgikkes med å gå ned litt til høyre i bildet.

Fin egg videre, men det kommer enn "vegg" til. Normalt sett tror jeg folk går ned litt til høyre og rundt denne veggen, men med Erik på tur så gjør vi ikke det. "Det er da morro å klatre litt"!!


Veggen ble litt scary for meg (valgte sikkert et "dummere" parti" enn Erik). Ble en del klatring (ihvertfall klarting for meg) - og der er jeg ikke akkurat særlig god, men jeg klarte det :-)

Erik på vei opp "veggen"
Yeah, til topps. Indre Sula, 1325 moh.

Panorama over Trollhøtta-traversen
Ikke så smalt, men ganske bratt ned i starten fra Indre. Ikke værre enn at det gikk helt greit,  jeg klarte den klyvinga også :-)
Erik på vei ned fra Indre Sula til Ytre Sula

På vei ned fra Indre - ja tenk jeg har kommet ned herifra.
Juksa litt da, gikk en litt enkelere vei lenger til venstre i bildet.

...og endelig på topps av Ytre Sula, 1318 moh

Erik på vei ned fra Ytre Sula. Fjorden under skylaget.

En strålende tur som startet i shorts og t-skjorte i sol, og noe havskodde og ble avsluttet i lue og votter - ble litt surt på toppen av ytre Sula. Fin tur, men ganske kjedelig "transportetappe" fra bilen og bort til Indre Sula. Skummelt-gøy å få utfordra litt av "klatre-skrekken". Ikke så avanserte partier for tøffingene akkurat, men scary nok for meg.


Turen ble selvsagt avsluttet med en dukkert i demningen ved bilen - forfriskende....


Må bare tilslutt ta med dette mobilbildet - litt lite, men flott lys :-)
Drivvatnet. I bakgrunnen Kongen og Dronninga på hver sin side av breen



Kommentarer