Trollheimen, 27.-29. mars 2015

Palmehelgtur med Kari, Jørn og Anders i Trollheimen. Lenge siden vi planla dette og vi har gledet oss stort alle sammen. Trekanten skal gås, fra Jølhaugen til Trollheimshytta, Gjevilvasshytta og tilbake til Jølhaugen.

Dag 1, Fredag 27. mars:
Vi tjuvstarter litt før resten av påskebermen gjør sitt inntog i fjellet og startere turen allerede fredag morgen fra Jølhaugen.
Overskyet og passe temp (ca -2 gr) i det vi starter fra Jølhaugen. Blir fort varmt opp den første stigninga opp til skaret (løypas høyeste punkt på ca 1000 moh) før det heller ned mot Langvatnet og deretter videre ned til Gråsjøen.

Anders, Kari og Jørn snart på dagens løypes høyeste punkt

Trollhetta sett fra baksiden.

Flatt lys... Gjengen går langs/over Langvatnet

Jørn, turens "guide". Henta rett fra selskapsreisen....

Kari, Jørn og Anders klare for nedstigning til Gråsjøen.
Nedstigningen til Gråsjøen var noe "krevende". Det var bratt, hardt i starten og deretter løst (snøen ble bløtere og bløtere). Merkinga gikk ganske i rak linje, men umulig å følge den ned med mindre man ville ha kraftige bråstopper inni trærne.... Noe knall og fall ble det, men vi kom oss helskinnet ned.

Jørn, Kari og Anders nede på Gråsjøen. Herlig å se utsikten inn mot Trollheimshytta

Vel nede på Gråsjøen fortsatt løypa langt nede i fjæra mellom fjærasteinan. Snedig å gå der det egentlig er vann på sommeren. Vannet var ganske mye regulert.

Juhuii, etter en god del mil (ca 2,8) og en del timer på ski så var vi endelig fremme på Trollheimshytta. Deilig å se hytta, selv om vi omtrent bare er 200 m fra den før vi ser den.

Jørn, Kari og Anders på Trollheimshytta.

Dag 2, lørdag 28. mars:
Anders våkner og er i skikkelig dårlig form og får ikke i seg mat. Skal vi gå videre til Gjevilvasshytta eller skal vi ikke?? Det er lang tur med mye oppover. Etter litt samsnakking slår vi fast at det er uforsvarlig å gå videre. Vi gjør helomvendig i planene og dropper trekanten. Vi blir ei natt til på Trollheimshytta før vi returnerer til Jølhaugen på søndag (Kari må på jobb mandag omorgen og vi kan dermed ikke utvide turen med en dag).

Vi putter Anders i seng igjen og Kari, Jørn og jeg bestemmer oss for å ta turen til Snota i stedet. Været er helt strålende - hvilket betyr: litt av en fantastisk utsikt fra Trollheimshytta.

Dagens mål sett fra Trollheimshytta: Snota, 1668 moh
Retningen ut i fra hytta er mot Foldalen, hvilket vi gikk litt for langt før vi brekte den av. Vi ble litt "blendet" av å følge scootersporet (lettvint da sjø).
Kari først og deretter Jørn. Neådalspiken (1295 moh) rett i front.

Panoramabilde over Trollhetta (1616 moh) t.v, Geithøtta (1352 moh) i midten og Skallen (1226 moh)/Mellomfjellet (ca 1300 moh) til høyre

Neådaslssnota (1621 moh), piggen i midten.

Kari på vei opp Bossvasshøgda, med herlig utsikt mot Snota.

Fellene er kommet på skiene og Jørn har målbevisste klyv opp mot Snota. Kari er allerede langt der oppe.

Det ser nesten ikke bratt ut, men det var jevn stigning altså.
Utsikt mot Trollhetta, Svartådalen, Geithøtta, Skallen/Mellomfjellet.

Jørn på vei mot Snotbreen. Litjsnota (1562 moh) i bakgrunnen
 Vi kom oss opp til Snotbreen. Den har forøvrig smeltet veldig mye og sommerruta til Snota ble sommeren 2014 lagt om pga dette.

Må bare ta med endret sommerrute i fall jeg trenger det en gang:

På vei opp til Snota møtte vi flere toppturister - som var på vei ned. Samtlige hadde snudd pga et lite ras på Snotbreen. Vi bestemte oss likevel for å gå videre, men kun for å se hvordan det så ut og hadde ingen intensjoner om å trosse rasfaren.

Hit, men ikke lenger.... 80 meter lenger bort, i oppgangen til kanten, var ras-stedet. Vi utfordret ikke skjebnen vi heller og snudde klokelig her. Vi nådde ca 1400 moh og hadde "bare" sjarmør-etappen på ca 300 høydemeter igjen. Men sant skal sies så var det værste partiet unnagjort, syns jeg i hvertfall da.
Jørn og Kari på Snotbreen. Hit, men ikke lenger.
Kari, Jørn og jeg hadde en super tur til Snota, dog ikke helt til topps. Været var flott, utsikten likedan - og hyggelig turfølge. Vi krysser fingrene for at Anders er blitt i bedre form slik at vi kan returnere i morgen (...vi oppdaget utover kvelden at formen var betraktelig bedre. Humøret, vitsene og kontrasvarene var på plass igjen - og vi erklærte ham for frisk :-) )

Dag 3, søndag 29. mars:
Overskyet, noen minus. Retur til Jølhaugen. Det fristet lite å gå samme vei som vi kom fra Jølhaugen - bak Trollhetta. Etter kartstudier lørdag oppdaget vi at det skal være ei vintermerket løype via Geithøtta, dvs langs baksiden av Geithøtta. Vi bestemte oss for å gå denne.

Vi starter bratt opp fra Trollheimshytta og opp langs elva Slettåa og mot Slettådalen. Føret her var isete og hardt. Veldig glad vi hadde feller på - og veldig glad vi ikke skal ned her på dette føret....

Anders, Kari og Jørn på vei opp første brattbakken fra Trollheimshytta. Snota i bakgrunnen.
 På toppen knekker vi 90 grader til venstre og fortsetter oppover mot dalen på baksiden av Geithøtta.
Inn dalen mot baksiden av Geithøtta (t.v).

Anders, men utsikt mot Blåhø (midt på langt der bak) og Slettådalen.
Vi hadde Geithøtta på vår venstre side og gikk deretter over Finnskaret - rutas høyeste punkt, ca 1100 moh.

Lyset var veldig flatt i dag og tiltider var det fullstendig "wipe out". Vi var eldig spente på hva som ventet oss på vei ned fra Finnskaret på motsatt side. Heldigvis var føret her helt supert, men med wipe out så vi ingenting og det ble temmelig pinglekjøring. Vi så jo ikke om det gikk opp eller ned...
På vei ned fra Finnskaret til Litlsvartådalen. Svarthetta, 1548 moh, til høyre.
 Siste del av turen gikk realtivt flatt (kun en liten stigning) fra siste del av Svartådalen og til Jøldalshytta og deretter til Jølhaugen.

Anders og Jørn med inngangen til Svartådalen i bakgrunnen.
Vi hadde en liten pit stop på Jøldalshytta og fyllte på med litt brus, svele og annet før siste etappe mot Jøhaugen.

Selv om vi ikke gikk trekanten som planlagt fikk vi en like så fin, eller kanskje enda finere, tur i Trollheimen. Vel, bortsett Anders da som ble sengeliggende på Trollheimshytta en dag.
I hvertfall, vi har hatt en super tur, veldig hyggelig turselskap og egentlig bra vær også - spesielt lørdag :-)

Takk for turen folkens, må gjentas :-)