Påska 2015, 30. mars - 5. april. Røros og Stugudal

Flerdelt og familespredd påske i år. Gutta er store og har egne ønsker - snedig ;-)
Først en tur i Trollheimen på Anders og meg, deretter en tur til Røros på Sander og meg og til slutt tar Sander toget hjem og jeg kjører over til Stugudal'n til Anders og gjengen. Mathias "bokiotter" fjell-påske og skal være hjemme.

RØROS 30.mars - 3. april:
Vi ankom til litt ulike tider på Røros, men mandag kveld ar vi allefall samlet: broder Erik, pappa Arnfinn, Sander og meg. 

Tirsdag 31. mars:
Gutta/kara hadde planer om snøscooter-kjøring i Fünsdalen. Jeg hadde i utgangspunktet planer om en lang skitur, men lot meg vel ganske kjapt overtale om å bli med på "snyskvatter-safari".
Kl 7.30 satt vi i bila og var på vei over til Sverige - her skulle hvert minutt utnyttes på snøscooteren... Sander var ellevill og gikk nesten ut av sitt gode skinn i det vi skulle starte. Det var jaggu gutt som gledet seg :-D

Været var helt strålende - skyfri himmel, men litt kaldt. Minus 18 på det kaldeste når vi kjørte til Fünedalen/Bruksvallarna. Heldigvis var det meldt nærmere 0 på dagen.

Etter en hurtig gennomgang av scooteren (gass, brems, sikkerhetslenke, eco-motor (nedjustert hk) og sportsmode-motor med alle hestekrefter i bruk) og med ordre om å følge "pistarna" var vi klare for kjøring. Unggutta tok en scooter og pappa og jeg tok en morfar-/kvinnefart-scooter. Scooterne var helt like da, men det skulle man ikke tro på farta alltid - spesielt ikke når jeg kjørte ;-)
Erik og Sander klar til avgang fra Bruksvallarna
Fantastiske fjellområder og det fikk virkelig vist seg fra sin fineste side i knallværet.
Herlig å kunne se Sylene og Helags fra Fünesdalssiden.
Sander, Erik og pappa. Helags i bakgrunnen (lengst bak i midten).
 En liten "topptur" ble det. Vi kjørte opp til Skenørsfjellet, 1174 moh.

En kort lunsjpause på "Knallen" (Kariknallens Toppstuga, 1050 moh) ble innvilget. Herlig utsikt over Bruksvallarna derifra.
Klare for avgang fra Knallen.
Vi måtte følge scooter-løypene ved kjøring - forståelig nok. Heldigvis var det et større område for fri-kjøring. Her fikk vi prøvd scootrene en og en. Gutta (inkl pappa/morfar var selvsagt mer utfordrende i kjøringen enn jeg.
 
Sander på vei opp en bratt bakke
På min frøken-kjøretur traff jeg på en reinsflokk. Den var tydelig vant til scooterkjøring og ble ikke nevneverdig skremt...

En strålende dag i Sverige. Gutta hadde nok kunnet kjørt i mange timer til, mens jeg for min del var godt fornøyd for lenge siden - det har vel noe med motorinteressen å gjøre.
Sander lever i hvertfall lenge på denne dagen og vi får nok høre mye om dette senere.

Onsdag 1. april:
Dagens mål er Flenskampan, 1292 moh.
Vær: overskyet, minus 2 gr, men meldt lettere utover dagen.


Flenskampan. Vi skal opp på den til høyre (1292 moh) - mulig begge om vi rekker. Den til venstre er 1210 moh.

Vi kjørte til Langen Gjestegård like ved Synnervika og Femunden. Vi fant et scooterspor og flugte dette gjennom gaupterrenget (tett skog og litt opp og ned hauger). Vi kom etterhvert til en liten koie, Grådalsbua. Denne tilhører Statskog og står alltid åpen. Passet bra ettersom vi tenkte å ta en rast og det begynte å snø litt.

Pappa, Sander og Erik utenfor Grådalsbua
 Ferden videre gikk opp mot Revhiet, ei jordagamme ved en liten innsjø. Vi var nå mer eller mindre over tregrensa og terrenget ble enklere å gå utenfor scooterspor. Vi gikk av scootersporet og å la ruta nå mot foten av fjellet. Fader'n ble med et stykke til, men kasta inn håndkleet og sendte oss andre av gårde til fjells. Han skulle sulle litt rundt og deretter ta samme scooterspor tilbake til bilen.

Mens vi gikk inne i skogen så vi ikke fjellet vi skulle til, både pga skogen og pga sårlig sikt akkurat der og da. Heldigvis letna det og vi fikk mye sol resten av dagen.
Av lettvinthets skyld fulgte vi scootersporet og havnet dermed altfor langt vest. Det viste seg at vi hadde gått i en liten halvsirkel rundt fjellet. Ikke at det gjorde noe, men turen ble en del lengre da.

 Nordvest for Flanskampan er det veldig mange små innsjøer og hauger i mellom dem. Det ble litt opp og ned før vi nådde Flensjøen (som ligger ved foten av Flenskammpan).
Erik og Sander på Flensjøen med Flenskampan i bakgrunnen

Sander er førstemann til toppen, 1292 moh.
 Herlig nedkjøring fra Flenskampan. Mer enn nok snø på nordsiden av fjellet. Vi droppet den mindre toppen øst for hovedtoppen, både pga klokka og pga at farsan ventet på oss.
Erik og Sander på vei ned. Herlig nedkjøring!
Litt snaut med snø nedenfor fjellet. Vi fulgte dermed ei "snørand" bort til et vann og traff der på et scooterspor (ikke samme som vi kom opp). Vi fulgte dette sporet og skjønte at vi kom til å havne i Synnervika. Pyttsan, det er bare ett par km bortenfor der vi parkerte og heldigvis kan farsan hente oss :-)
Femnden II er parkert i Synnervika vinterstid.
Torsdag 2. april:
Erik og Sander skal kite på Storwartz. Farsan og jeg tar en rusletur på ski opp fra hytta: opp til "skaret vårres", over Hallsteinhøgda og til "Fonna" og hjem.

Farsan. Pause i bakken - snakker med morsan i mob til fjells :-D

Litt klabb-føre....

Farsan på toppen av Hallsteinhøgda - storfornøyd.
Litt sur vind for oss skigåerne i dag, men heldigvis hadde vi den i ryggen på vei opp - og hadde le når vi rastet i skaret. Alltid le der.
Kite-gutta var selvsagt storfornøyde med vinden på Storwartz.
Vi plukket opp Sander på Storwartz på ettermiddagen og sendte ham med toget hjem til Trondheim - han skulle i sosialt lag med noen venner.

Fredag 3. april:
Sander er sendt hjem og da kan jeg låne hans utstyr til å kite, dvs Sanders ski, sko, hjelm og ryggskinne og Eriks kite og trapes ;-)
Vi kjørte hele gjengen (pappa, Erik og jeg) til Storwartz. Erik og jeg for å kite, mens pappa skulle gå på ski tilbake til Rema'n (satte igjen bila hans der).

Været: lettskyet, litt snø i starten og deretter mye sol. Ca 0 gr, og selvsagt vind :-)

Må si jeg er relativt blodfersk i kiting, men det var moro. Litt skummelt og skal ikke påstå at jeg hadde full kontroll til enhver tid. Litt stressende med alle de andre i nærheten.... De så vel at jeg var fersk og fant det lurt i å holde seg unna ;-)
Vinden stilnet utover dagen og jeg sleit mer og mer med å få fart på den greia - ikke god nok mao (eller som jeg velger å se det: kiten var for liten ;-) ).
Heldigvis ingen bilder av kitingen.....

Fredag kveld kjørte jeg over til Stugudaln til Anders og gjengen der.

Lørdag 4. april:
Knallvær og Anders og jeg skal på langtur: Kjøli og deretter Kjøliskarven (1288 moh).

Anders på Grunnsjøen. Kjølifjellet i det fjerne.

Utsikt mot Sylan og skiløypa opp til Kjøli. Kjøli har vi bak oss når vi tar bildet.

Anders på Kjøli-hytta. Selvbetjent TT-hytte.

Sylan, sett fra Kjølifjellet.

Juhuii, på toppen av Kjøliskarven, 1288 moh.

Panoramabilde mot Sylan

Anders på Kjøliskarven med Ålen og Forolhogna nasjonalpark i bakgrunnen.

Anders på vei ned fra Kjøliskarven.

To skygger på tur...
Vi hadde en super tur i et fantastisk vær. Skiene var litt så som så med en god del ising og klabbing underveis. Vi tok oss god tid og brukte ca 3 t opp til Kjølihytta. Hadde en rast i ei fond ved hytta. Deretter fortsatte turen opp på Kjølifjellet og bort til Kjøliskarven. Nedfarten tok vi mot Mitdlihøgda og Rypkleppen. Vi utnytta dagen og finværet og brukte nok i alt 7 t på turen, ble nok godt over 3 mil også.

...og vips var påska på påskefjelet over... Søndag pakket vi sakene og dro hjem til by-gutta våre, i hvertfall en av dem kan karakteriseres som by-gutt (og ikke hytte-/fjellgutt) ;-)

Kommentarer