Kongen/Kongskrona (1818 moh), 15.5.2015

Dronninga forrige helg, så da må Kongen (1818 moh) bestiges denne helga!

Starta fra byen i plaskregn og var egentlig ganske spent på hva som møtte oss nærmere kysten. Vi valgte å stole på værmeldingen, det skulle jo tross alt bli for det meste sol og litt skyer etterhvert.

Været ble noe lettere etterhvert som vi kom gjennom tunellene til Orkanger og når vi var på fergeleiet Kvanne var det strålende sol. Herlig!

Jørn og Anders på Kvanne. Her er vi igjen:-)

Inn Viromdalen. Herlig utsikt med grønt gress, Stor-Salen, Innerdalstårnet med Tårnfjellet og Tåga og Skarfjellet.
 Vi kjørte helt inn til parkeringa innerst i Dalen, altså P-plassen til Innerdalshytta. (Vi så forresten at vi burde ha gått mye lenger langs strømlinja før vi brakk oppover langs elva på Dronningturen vår. Får huske det til neste gang).

Nebba til venstre, Tunga i front og Kongen til høyre.

Samme utsikt, men her med Skarfjellet til venstre. Utsikten fra parkeringsplassen.
 Vi hadde funnet en ganske nøye turbeskrivelse på nett med oppstigningen til Kongen. Kjekt å ha fra utgangspunktet, men deretter var det bare å følge skisporene. Det er ulike løypevalg man kan ta for å komme opp til Kongen. Et valg er å gå inn Grasdalen og rundt Nebba et annet med Tunga på venstre side og oppigjennom lia (her er det også to valg - rasavhengig).

Ut fr parkeringa gikk vi veien inn mot Innerdalshytta, gjennom gården og deretter første vei ned til høyre. Fulgte veien på venstre side av jordet og gikk over ei bru - og deretter ei bru til (over Gresjø) lenger opp. Ca 200 m etter bru 2 kom vi til ei tofte og stien starter å gå oppover. Stien er noe utydelig ved tofta, men etter hvert er den godt synlig igjen.

Jørn og Anders ved elva Gresjø. Skarfjellet i bakgrunnen

Anders med Innerdalstårnet og Skarfjellet bak

Innerdalstårnet - Majestetisk! Utrolig at det er mulig å gå opp dit...
 Vi gikk til fots opp til ca 550 moh. Ikke så bratt oppover egentlig. Tok på skiene, men måtte av med dem ett par ganger før vi kom frem til Wirumsetra. Vi møtte forresten grunneieren til Wirumsetra i bakken på vei opp til setra. Hyggelig kar, men ba oss bruke hodet på vei opp. Det hadde faktistk vært noen som hadde omkommet på vei til Kongen oppigjennom åra - hvor av en aldri ble funnet (ligger antageligvis inn under Vinnubreen).

Panorama! Wirumsetra såvidt synlig midt på nederst. Nebba, Tunga og Kongen

Trekløveret på Wirumsetra ed herligheta i bakgrunnenn. Jørn, Ingrid og Anders.
Nebba tv, Tunga bak Jørn og overhodet mitt er Kongen og t.h bak Anders er Dronninga

Jørn, Ingrid og Anders med Snøfjell i bakgrunnen

Wirumsetra er ypperlig for rastepause før alvoret starter. Jørn, Anders og Ingrid

Jørn er i gang. Tunga til venstre. Litt ubegripelig hvor vi skal gå, men det er bare å følge sporet etter morrasfuglene

Tunga, Kongen og Dronninga

Ingrid og Jørn i "hvelvet". Sporet forsvinner ut av bildet helt øverst til venstre

Bratt og mye sikk-sakk-gåing.

Jørn langt der oppe. Tunga blir på venstre side her. Vi skal på foten av denne før vi vender vestover.

Vinnubreen. Enkelte steder er det godt synlig at det er en bre vi går på. Best å holde seg unna her...

Anders. Trollhøtta-traversen helt t.v, Snøfjell rett bak og Skjerdingen t.h for Snøfjell

Kongen - bakerst. Vi går langs eggen og til venstre for "pyramiden" og vender sørover opp snøpartiet til Kongen

Klabber. En ting er at telemarksutstyret er tungt i seg selv, men det hjelper ikke akkurat på med klabber under heeeele fella...

Jørn på vei opp siste stykket. Kongen opp til venstre. Det ser ikke så bratt ut, men det er det altså. Ca 500 høydemetre igjen.

Skarfjellet og Trolla i bakgrunnen. Nebba i front t.h.

Jørn. Mye sikk-sakk her også.

Jørn. Magisk!

Bratt ned...

Dronninga, 1816 moh

Dronninga med zoom. To stk på tuppen/toppen (varden er litt lenger inn så det er sikkert flere der)

Aller siste bakke. En av de bratteste og litt hardt/skarete på toppen. Tok av skiene på de iste metrene - glatt med skiene.

Litt spesielt med den "løsliggende" steinen t.v som ligger i klem av en annen. Mulig den sitter fast altså, men det så litt spesielt ut. Isrimete fjell.
 Kongskrona har ingen varde og er en av de få fjelltoppene i Norge som er snødekt hele året. Toppen er paddeflat og man får egentlig ikke den "vanlige" toppfølelsen som når man står ved en kant. Herlig å nå toppen likevel selvsagt :-)

Jørn og Ingrid til topps!
Fantastisk utsikt i dag. Bare sååå klart. Ekstra herlig ettersom det var litt mer skyer utover dagen, men de kom ikke :-)
Snøhetta. Det spisse bakerst til venstre er Larstinden.

Midt i bildet med lodrett vegg på venstre side er Storskrymten, Sør-Trøndelags høyeste fjell (1981 moh)

Kong Anders på Kongen

Fjellfie av Dronninga på Kongen med Dronninga i bakgrunnen - og Sunndalsfjorden.

Ingrid. Nedkjøringa starter...
 Nedkjøringa var tidvis bratt. Jørn suste avgårde med sitt randoutstyr og han ganske mye tøffere enn Anders og meg nedover. Føret var litt sånn begge deler. Dvs på toppen var det egentlig ganske greit, men veldig bratt. Ikke mye telemark der nei. Det er en del snø og skiene mine bærer ikke særlig oppå, vanskelig å svinge for noen som er noe ukyndig (og helt urut med tung snø).

Parti to, ned mot tunga, var egentlig ekkel. Bratt her også, men den snøen hadde frosse og ble litt sånn tykt snølag oppå og mykt under. Gikk noen lunde greit så lenge man viste at det tykke snølaget bar meg, men jeg skar jo innimellom gjennom det laget og da var det håpløst å styre noe som helst.

Parti tre fra skaret ved Tunga og ned. Her var det veldig fint - i hvertfall øvre del. Siste del helt nederst i hvelvet var hadde det vært litt slush-snø som nå begynte å fryse. Altså gjennomslag når man minst venter det - og helt ustyrlig for oss klønene ;-)
Jørn er overhodet ikke klønete og hadde sust av gårde. Sikkert elegant, vi rakk aldri å se han noe særlig - så fort gikk det (eller så treige var vi ;-) )

Guttaboys, ser mer ut som Loverboys.

...og så tilbake til våren og hvitveisen igjen

Kongen i solnedgang.

Om jeg skal sammenligne med turen til Dronninga så syns jeg det var mer spektakulært å gå innover og opp mot Kongen, men selve toppen kan nok ikke Kongen måle seg mot Dronninga. Kjedeligere å gå opp mot Dronninga, men herligere nedover (det synes jeg nok pga at førefoholdene var så forskjellig på vei ned - samtidig hadde det vært værre å gå opp til Kongen med skarepartier som vi hadde på Dronninga). Større sjanse for at det er bra nedover fra Dronninga når hellinga ligger vestvendt og får soltina bakke på vei ned. Værre ned fra Kongen som blir liggende i skygge etterhvert - og fryser på.

Alt i alt en herlig tur i herlig vær, fantastiske omgivelser og hyggelig turfølge :-)