Trolltind i Sunndalsfjellene, 3. mai 2015

Søndag 3. mai og det er meldt knallvær i fjellet. Planen er å gå opp til Trolltind, 1347 moh, i Sunndalsfjellene. En relativt kort og enkel tur, men kanskje aller mest yndet for rando-folket. Vi skal vel klare det på fjellskiene våre også. Etter å ha overnattet på Bårdsgården i Storlidalen er det relativt kort til Sunndalsfjellene - i hvertfall mye kortere enn om vi skulle ha kjørt fra by'n. Vi kjørte kl 8.15 for å ha god tid.
Både forrige helg og i går la jeg merke til noen viper i området ved skitrekket i Storlidalen - og tror du jaggu ikke de var her i morrest også. Fikk stoppet og tatt noen bilder av dem. Stilige fugler, med en merkelig lyd/sang. Og flygemønsteret er jo mer som en flaggermus - mulig dette bare var fordi de terget/jaget hverandre.

Vipe i Storlidalen
 Stilig å kjøre fra fjellet og snøfyllte Storlidalen og ned i Sunndalen. Herlig grønt der allerede, men fremdeles er de store fjellene rundt Sunndalsøra hvite.

På vei ned Sunndalen mot Sunndalsøra.
 For å komme til Trolltind kjørte vi gjennom Sunndalsøra sentrum og tok veien mot Molde. Kjørte gjennom Øksendaltunellen, fordi innkjøringen til Øksendal og til Jordalsgrenda. I lille Jordalsgrenda svingte vi av en liten vei til venstre. Bomveg. Innigjennom denne lille vegen var det skiltet mot Trolltind. Veien var bar fra demningen og enda lenger opp og sparte oss noen høydemetere her ja gitt. Det er forresten en god del hyttetomter til salgs her. Perfekt for toppturentusiaster.

Klokka var bare ca 9.30 og det var allerede noen biler her. Ikke så rart - det er jo knallsol!!

Anders med Trolltind i bakgrunnen.
Vi så raskt at dette er et typisk rando-fjell: bare oppover for så å kjøre bare nedover tilbake - ingen såkalt transportetappe altså. Vi så også raskt at vi var de eneste med fjellski... Må jo innrømme at når jeg ser slike fjell og med et slik utgangspunkt (kun opp og så ned - uten transportetappe) så fristes det veldig med randone-ustyr. Har ikke så mange fjell i Trondheimsregionen da.

Panoramabilde: Skrommelnebba (1548 moh) t.v, Ryssdalsnebba (1618 moh) midt på og Trolltind (1347 moh).

Anders har starta på oppovern. Slakt enda...

Anders - fortsatt på vei opp. Utsikt rett øst mot (sannsynligvis) Vinnufjellet med Dronningkrona og Kongskrona langt der bak

Anders på vei opp. Bra stigning her ja!

Ingrid snart til topps. Troltind til venstre og Åbittind (1396 moh) til høyre.

Anders - like før nå!!

Utsikt fra pauseplassen vår ca 50 høydemetre fra toppen. Lett hvor vi kommer fra.

Åbittinden. Heftig travers ditover. Usikker på om det er mulig (for normale uten fjellklatreutstyr) å gå den på sommerstid.
 Topp-platået på Trolltind er ikke veldig stort, men en varde og plass til et titalls mennsker er det.
Luftig må sies. Utsikten er jo bare helt fantastisk. Ukjent område for meg dette, men Trollstigen skal bla vises herifra (tror jeg fant ut hvor også)

Juhuuui, til topps!! Fantastisk utsikt. Skjorta (1711 moh) helt til venstre

Eggen til Trolltind t.v, Ryssdalsnebba rett bak

Skjorta t.v, Trollveggen skal også vises her (med mye zoom så tror jeg det er det taggete fjellet sånn ca midt på sånn langt der bak)
Herlig tur i dag, og nedkjøringa var bare helt fantastisk (Anders er noe uenig her selvsagt). Turen opp tok bare i underkant av 2 t 30 min - og da tok vi oss god tid (inkl pause). På toppen var det tørt og pudderføre, men lenger ned ble overflatesnøen noe fuktigere - suverent begge deler. Noe knall og fall ble det selvsagt på fjellplankene. Gøy likevel :-)

Vi traff på to til som hadde fjellski, resten hadde rando eller telemark (og tre stk med snowboard). De med det stødige utstyret var nok nede på 10 min - og noen hadde også tatt en litt heftigere nedkjøring (nesten dumdristig spør du meg).
Jeg har aldri noensinne sett så mange på toppskitur før. Dette er tydeligvis et yndet sted å gå til og om ønskelig er det mulig å ta med seg Ryssdalsnebba i samme slengen etter Trolltind.

Turen i dag tok mye kortere tid enn antatt og vi hadde relativt god tid på hjemveien. Vi svingte derfor innom Øksendal og Litjdalen før vi kom til Sunndalsøra. Øksendal er også et yndet utgangspunkt for rando-folket. Herifra kan du nå bl.a Skjorta, Litjskjorta og Fløtatind.

Mange fine fjell i Sunndalsfjellene - må besøkes igjen :-)