Atlanterhavsveien på sykkel, 30.5.2015

Strålende sol lørdag morgen og 10 grader. Alt ligger til rette for en fin sykkeltur langs Atlanterhavsveien fra Kårvåg på Averøy til Bud og tilbake. 36 km én vei + litt her og der.

Vi kjørte med bil fra Kristiansund til Kårvåg, ca 30-40 min. Undersjøisk tunell fra Kristiansund til Averøy. Her er det er forbudt og sykle - så de som tenker å sykle hele veien fra Kristiansund må i såfall starte turen med buss.

Jepp, her er starten. På Kårvåg.
 Selve brusystemet mellom øyene som utgjør det spektakulære med Atlanterhavsveien er bare litt over 8 km, men hele Atlanterhavsveien (Nasjonal turistvei Atlanterhavsveien) er altså på 36 km. Det 8 km lange strekket snor seg fra holme til holme og består av 7 bruer. Brusystemet binder Averøy med fastlandet og veien åpnet 1989.
Den største og mest kjente (og fotograferte) er Storseisundbrua. Den er 260 m lang og har seilingshøyde på 23 m.
Storseisundbrua

Langs veien er det satt opp ulike attraksjoner. Alt fra fiskeplasser, tursteder og rasteplasser. På Eldhusøya var det laget en rundtur på øya (sikkert hele 500 m lang).
Anders sykler "rundtur-stien" på Eldhusøy. Storseisundbrua i bakgrunnen

Anders på Eldhusøy - oppå den svarte kanten. "Rundturen" går der. Storseisundbrua i front.

Anders har startet på den største bakken på hele turen: opp Storseisundbrua. Max 60 km/t her ;-)

Utsikt fra brua. Liten båt med fiskere på vei ut i havgapet.
 De 8 km var fine og vi hadde noen stopp underveis for å se og ta bilder. Resten av stykket til Bud var relativt flatt. Pussig nok var det innimellom mer vind her enn mellom holmene.

Anders på ett av rettstrekkene.

Fascinerende at noen bor her.... Idyllisk (idag), men dog så øde
 På turen så vi en god del husdyr (sau, kyr, hester, geit). Bukken på bildet nedenfor hadde lagt seg til utenfor inngjerdingen ved et busshus/postkassehus og lå å gomla. Litt i tvil om hvor nære jeg turde gå, men han så relativt rolig ut. Det hornene var fascinerende store og det var ikke særlig fristende å få de i låra.
Vi fleipa med at han lå der for å bli plukka opp og vi lo godt da det 5 min etter passerte en bil med tilhenger med den samme bukken stående oppi. Han ble henta :-D

Bukk som har rusla og lagt seg utenfor gjerdet
 Hustadvika hadde fått en del skryt og vi måtte selvsagt sykla innom stedet. Veldig koselig sted ytterst på pynten. Her er det mulig å leie hytte eller bo på hotellet - eller bare spise på cafeen. Vi tok bare en sjokoladestopp på moloen.

Ingrid foran Hustadvika Gjestegård

Sjokkispause i Hustadvika. Det blåste en del her, men vi satt godt i ly bak molo-kanten.
Stemshesten i bakgrunnen. På toppen av Stemshesten står det to "stolper", visstnok noe sambands-master.
 På selve Atlanterhavsveien passerte vi en MC-gjeng som hadde en kort benstrekk-pause. De kom etter oss i Hustadvika. Her hadde de nok en litt lengre pause, for vi ankom Bud like før dem. Går kjappest med egen motor ;-)

På sykkel-tur - bare to ulike sykkelturer. Anders ser lengslsfullt bort på MC-samlingen
 Mange steder, både i Kristiansund sentrum ogpå veien hit, har jeg sett hvite "tre-paraboler". Byveitj som jeg er hadde jo ikke peiling på hva dette er. Heldigvis traff vi på hu som driver Hustadvika Gjestegård og vi fikk fritta henne for litt opplysninger - deriblant hva de hvite åttekantede greiene er. Joda, det er så enkelt som "klippfisk-lokk". Klippfisken ble saltet og deretter stablet i åtte-kantende stabler og med et klippfisk-lokket oppå. Slik lå den til den ble saltmodnet og fast. Deretter ble den skylt og saltet på nytt og deretter lagt på bergene for tørking. I dag (og fra ca 50-tallet) er det mer og mer vanlig at tørkingen skjer innendørs :-)

Klippfisklokk på alle hyttene i Hustadvika

Fargerikt gjerde

Kjapp stopp på Kjeksa for å nyte utsikten. Fin rasteplass for den som vil utnytte pausen litt lenger
Med mange stopp, fotograferinger og nyte utsikten så kom vi frem til Bud. Ca 4 mil ble det og ca 2 t 45 min. Ikke så veldig høysnittfart med andre ord, men det var heller ikke meningen. Flott tur, med mye sol og ymse vind (noen ganger vindstille, noen ganger medvind og noen ganger kraftig motvind, men det meste av motvinden kommer på hjemturen).

Bud er et lite, koselig sted og har bare nesten 800 innbyggere. Bud har også et museum: Ergan kystfort. Her er det en del gammelt militært utstyr. Ergan kystfort er et gammelt forsvarsverk bygd av tyskerne under 2. verdenskrig.

På Ergan Kystfort med utsikt ut mot Bjørnsund
Anders foran utkikkposten. Inni/under den mønstrede greia satt tyskerne og holdt vakt. Utkikks"området" er hele det smale feltet under "mønsterklossen".

Mer som store skruer

Anders sjekker løpet her også

...mens andre henger i det...

Anders på Ergan kystfort, med hele Bud i bakgrunnen
 Vi hadde googla og funnet ut at det var en fiskerestuarant i Bud så påfyll av mat skulle det bli. Hav-buffet på Bryggja Bud. Bacalao, fiskesuppe, ulike "baller" (blandaball, kvitball og potetball), dampet laks.... (og kjøttkake for den som ikke vil ha fisk). God mat og godt med en matpause før vi skulle vende nesa hjemover. Vi psyka oss opp og dro avgårde i motvinden. Og det var mye motvind den første halvdelen av turen.

Brygja Bud

Fiskehesje til å tørke tørrfisk

Midt i Bud ligger det et fugleberget. På toppen av fugleberget ligger Ergan Kystfort

Fulgeberget - fullt av måser

Bud krike - under restaurering

Sauekos. Sjeldent en sau vil bli klappet, men disse to var virkelig kosete

Fascinerende hvor tjukk den der ulla er. Faktisk god å ta i. Sauen kosa seg også da :-)

Skipsvrak ved Skarvøya (tror jeg det er)

Storeseisundbrua - igjen. Flott byggverk

Gråhegre
..og vips var vi tilbake til bilen. Returen tok bare 2 timer. Lite stopp, kun ett par ganger for å strekke på ryggen og rumpa. Bildene tok vi jo på vei til Bud ;-)
Kraftig motvind fra Bud og ca halve strekka. Litt mindre etterhvert. Snedig at det var mindre vind ute i havgapet.
Flott, tur og det anbefales virkelig å sykle Atlanterhavsveien. Heldigvis var vi ganske tidlig ute i sesongen så det var lite andre turister og bilister på veien. Sikkert ikke så hyggelig å sykle med busser, bobiler og masse biler passerende og møtende.