London dag 5, 28.9.2015

I dag skal vi gå langs River Thames og langs Thames path - og turen kan vel nesten bli så lang som vi bare gidder....

Først tok vi undergrunnen til Bank og deretter DLR (lokaltog over bakken) til Royal Victoria. Ettersom vi er turister så satt vi selvsagt på første benk på toget og fikk sett utsikten. Dette toget har ingen sjåfør - vi så i hvertfall ingen!! Dvs det var jo en ansatt i fremste vogn, men han var vel like så mye konduktør.

Velvel, vi kom likevel trygt frem til Royal Victoria og derifra tok vi cable cars (emirates air line) over til Greenwich Peninsula og The O2.

Utsikten fra cable cars'en: The O2 og området Canary Wharf t.h:

O2 og Canary Wharf



Mot London City Airport

Mot North Greenwich

Etter "landing" gikk vi mot The O2 og kom innpå Thames path som går helt inn til sentrum - og videre... 
Litt uvisst hvor vi skulle gå i starten da vi gikk for det meste i et anleggsområde. Det var både graving og skrapjernsavfallsområde - og det lukta svidd stål innimellom... North Greenwich har potensiale og det bygges leilighetskomplekser ved elva. Blir fint etterhvert da. Etter 1-2 km ble det litt mer sivilisert og det lignet mer på en tilrettelagt gangvei. 

Canary Wharf Skyline
Etterhvert som vi nærmet oss Greenwich "sentrum" ble det mer og mer folk. Her står Cutty Sark, en av de mest kjente og sist bevarte klipper-skip (et fullrigget seilskip med 3 master). Skipet er fra 1869 og ble brukt til frakt av varer både av te og bomull. Fra 1938 ble skipet et skoleskip og fra 1953 et museumsskip.

Cutty Sark

I Greenwich ligger punktet for GMT, Greenwich mean time, på lengdegrad 0.
Meridianen går gjennom Greenwich park.

Fra Greenwich gikk vi Greenwich Foot Path tunnel over til Dock Island/isle of doge. Denne tunnelen går under Thames og ble bygd i 1902. 

Nedgangen til tunnelen:
Nedgangen til Greenwich foot tunnel

Tunnelen under Thames:
Greenwich foot tunnel

Her ser vi tilbake til Greenwich og Cutty sark:

Greenwich og Cutty Sark

Anders på Isle of dogssiden. Cutty Sark bak t.v.

London sky line. Ikke helt ren Thames da ;-)


Vi hadde fått tips om å holde oss mest mulig langs elva og ikke gå inn i blant husene/blokkene... Som regel måtte vi vike fra elva ved "dødpunkt", men fant av og til snarveier over et gjerr:


Anders over en snarvei

Leilighetskompleks hvor leilighetene har egne veranda-platåer, ved Limehouse wharf:
Limehouse

Nedover langs Thames er det flere basins og wharfs. Tydelig at det har vært (og fortsett er) en del båttrafikk her. Ikke det jeg forbinder mest med London akkurat. Bessengene og kaiene var veldig koselige steder.

Limehouse Basin


Etter Limehouse basin kom vi over til Wapping. Wapping er et område som tidligere var bebodd av sjømenn, mastemakere, båtbyggere, osv. Wapping var mest beryktet for execution docks.
Her ble de som hadde blitt dømt til døden for forbrytelser på sjøen henrettet ved at de ble hengt i en gibbet ved lavvannsmerket. Der ble de hengende til tidevannet tre ganger hadde gått over dem. Løkka henger der fortsatt:

Execution Dock i Wapping

I Wapping gikk vi litt innlands langs en kanal før vi havnet i Saint Katherines pier:

Saint Katherines pier

I Saint Katherines pier er det en åpne-bru som åpnes for båter som skal inn/ut av bassenget:
Saint Katherines pieer med åpne-/lukkebru

St Katherines pier ligger et steinkast unna Tower Bridge:

Tower Bridge

Etter Tower Bridge begynte vi å bli relativt fornøyde med gåturen og det kom mer og mer folk - vi hadde jo nesten blitt folkesky på turen ;-) Når vi nådde London Bridge bestemte vi oss for å ta nærmeste tube til Leicester square og kjøpe musikal-billetter til kvelds. (Vi måtte bare slå hjel 2 t i området - gidda ikke stresse til hotellet og tilbake)
Phantom of the opera. Knallbra og anbefales til dem som vil høre kvalitets sangere!

Picadelly circus by night - etter musikalen: 
Piccadelly Circus

Kommentarer