Dronningkrona, 1816 moh. 8.5.2016

Meldt finvær og veldig gira på en solid tur, men langt å kjøre, ingen å ha med og må tilbake til byen på konsert til kvelden..... Mange odds i mot, men fristelsen til tur i finværet tok overhånd.
Starta grytidlig hjemmefra søndag morgen (05.30). Lang å kjøre til Innerdalen og turen opp til Dronninga tar jo noen timer. Litt usikker på hvor lang tid så jeg beregner rikelig. Jeg skal opp og det er ikke noe alternativ å snu pga tidsmangel. Da får jeg heller starte tidlig. Punktum. 

Vakkert ned Sunndalen en søndag morgen. Hoåsnebba og litt lenger innTrolla.
 Turen til Innerdalen går radig en søndag morgen uten noe som helst annen trafikk. Jeg parkerer på parkeringa på Dalen og starter å gå allerede kl 8.30. (Pussig nok ser jeg ingen andre i løypa....) God tid til å komme til topps og ned igjen før konserten med Unni Wilhelmsen.

Jeg følger veien mot Innerdalen ca 4-500 meter og tar opp mot jordet og til ei stor løe. Bak løa starter stien opp mot Dronninga. Stien går på venstre side av elva Kvernåa.

Stien opp langs Kvernåa
 Det er jevn stigning hele veien så det er bare å finne krabbegiret å gå jevnt. Etter 45 min jevn gåing kommer jeg til tregrensa (ca 6-700 moh) og kan ta på skiene. Ingen nattefrost og litt fuktig snø.
1000-metersbakken opp mot Sandvikhaugen

Den beryktede 1000-meters-bakken er påbegynt.
 Mens jeg streber opp 1000-metersbakken i jevnt og trutt tempo (i laveste krabbegir) skyer det over, men fortsatt god sikt. Heldigvis er det meldt helsol fra ca kl 14.00.

Premien på toppen av 1000-metersbakken (Sandvikhaugen) er utsikten - både innover Trollheimen og ikke minst utover Sunndalsfjorden. Fjord og fjell i ett er et fantastisk syn når man er på ski.

Jeg bruker ca 1 t 30 min opp 1000-meters bakken. Litt av ei fart - mer som sneglefart ja!!
Sunndalsfjorden
 Turen til topps går ikke fort, men relativt jevnt. Har bare meg selv å ta pause med - ergo kort pause. Er til topps allerede kl 12.10. Overskyet, litt vind, god temp og absolutt levelig for meg å sitte ned. Vet at sola er meldt tilbake ca kl 14.00 og jeg har enda god tid til å returnere til byen. Sitter alene på toppen i ca 1 t før det dukker opp en sjel til. Etter 1 t 30 min kommer det en hel hærskare og det ser nesten ut som rene 17. mai toget bortgjennom den langstrakte flata mot Dronninga.


 Sola dukker opp kl 13.45 og det sprekker plutselig mer eller mindre helt opp. Helt herlig. Det var fin utsikt når det var overskyet også (skylaget lå høyt), men det er ekstra lekkert i solskinn.

Ofte er det hustrig på toppene og man raser kjapt ned igjen, men i dag var det behagelig og jeg var der i nesten 2 timer før jeg tok på skiene for å kjøre ned.

Nedsnødd varde og postkasse. Jeg hadde god tid og grov frem postkassa mens jeg venta på sola.

Storkalkinn (midt i bildet)

Skarsfjellet og store Trolla

Kongen med sine 1818 moh, Paddeflat topp.


Dronnnga og Sunndalsfjella i bakgrunnen (retning Trolltinden)

Første nedkjøring fra Dronninga og deretter 1-2 km slakk-strekke


Sunndalsfjorden. Fjord og fjell - og snø.
 Ettersom sola kom på vei ned så blir det litt omvendt fotografering nå og fotograferer litt bakover - finere bilder med sol på ;-)
Kongen og Dronninga

Ned 1000-metersbakken
 Møtte mange på vei opp når jeg var på vei ned. De var nok egentlig litt smartere i og med at de fikk sol hele veien - og utnytta sikkert dagen til det fulle i finværet. Nedkjøringa gikk greit, men noe bløtt. Møtte en del blautflekker som lugget - blir fin stil av det ;-)
Nedkjørsla er lang og låra ble sure. Måtte ha flere stopp ned enn på vei opp ;-P Uvant å kjøre rando.
....og vipps ned.
 Litt artig når jeg kom til skoplassen min. Her hang det mange sko i de fleste trærne.

Skofortøyning

...og så tilbake til hvitveisen igjen :-)

Bak denne løa starter stien som går opp langs Kvernåa

Fantastiske Innerdalstårnet
Turen opp til Dronninga var en fornøyelse i dag kontra forrige gang jeg gikk her (med håpløst felle-utstyr som ikke passa telemarkskiene - og sleit big time på skara opp 1000metersbakken).
Hele turen gikk i grunnen mye radigere enn forventet og jeg fikk rikelig med tid med å komme til Trondheim i rett tid. Takk for turen til meg selv, trivelig og blidt selskap ;-P

Kommentarer