Eastbourne. Tur til Birling Gap for å se Seven Sisters. 24.5.2016

Knallsol og fin temp - og et stort ønske om å se den flotte naturformasjonen av Seven Sisters. Seven Sisters er klippene mellom Burling Gap og Cuckmere (mellom Eastbourne og Brighton). Det må jo bare bli tur av det :-)
Skolen sluttet kl 15 og tidskjemaet var å rekke gåtur med gjengen til restauranten på Beachy Head kl 17.45 (i værste fall blir det taxi om jeg ikke rekker det).
Altså, rett hjem å skifte etter skolen og bare å komme i gang.

Løp fra hotellet og raka veien opp til der stien starter (i enden av King Edwards Parade - gata hotellet ligger i). Valgte å løpe stien til venstre, dvs langs klippe"kanten". Planen er å nedom Cow Gap. Cow Gap er et bra sted å fiske pga tidevannet (hvis jeg har forstått det riktig).

På vei ned blir man advart om at det er lurt å sjekke tidevannet, dvs her er det viktig å sjekke når det blir flo så man ikke blir låst der nede....


Sjekk tidevannstidspunktene
Jeg skulle ikke være lenge så det ville ikke by på problemer om det var på vei til å flø. 
Cow Gap - med utsikt mot Beachy Head Lighthouse (og klippene)
Løp litt langs "stranda" for deretter å ta en bratt sti opp grusura. Mange store hull i bakken på vei opp. Jeg hadde blitt fortalt om alle hullene til kaninene, men disse så ut til å være litt store. I ettertid kom det frem at det sannsynligvis kunne være revens hull. Det er vistnok mange rever her.


På Beachy Head er det satt opp et monument til minne for de 55 000 mennene i Bomber Comand som døde under 2 verdenskrig. Monumentet er plassert på det stedet som ville vært en av de siste severdighetene dersom du fly ut av East Sussex.
World War 2 minnesmerke


Nervøs fotograf/turist???
Klippene på Beachy head er den høyeste sjøklippen i kalk i Storbritannia og er på hele 162 moh. Høyden har gjort den til en av de mest kjente selvmordssteder i verden. Jeg så et par minnesmerker, en med blomster og en minnesplakett fra ei mor til ei datter som sannsynligvis hadde tatt selvmord der. Plaketten ble litt for mye for meg og unngikk å lese den og ville heller ikke ta bilde av den - jeg følte jeg "tråkket på" noe litt vel personlig.

Beachy Head Lighthouse ble ferdig bygd i 1902 og er 43 m høy. Det ble laget en midlertidig kabelbane til frakt av ansatte og stein for å lage plattform ved siden av fyret.
Bachy head lighthouse

Utsikt fra Beachy Head mot Belle Tout Lighthouse, Birling Gap og Seven Sisters
Viktig å snu seg å ta bilder bakover også, spesielt når bildene blir mye bedre denne vegen pga motlyset vestover:
Beachy Head og Beachy Head Lightouse - sett fra motsatt side (østover)
....og fremover mot målet igjen. Her av Belle Tout Lighthouse. Dette fyret er blitt kalt en av Storbritannias mest berømte og bebodde fyr pga sin slående plassering og bruk i film og TV. Fyret ble påbegynt i 1828 og var da et trehus. Granittfyret ble på begynt i 1929 og ble ferdig i 1934. Belle Tout Lighthouse er nå et Bd & Breakfast. 
Belle Tout Lighthouse

....og så litt utskit bakover igjen, dvs mot øst:
Utsikt østover fra Belle Tout Lighthouse
Det er ikke akkurat noe gjerde langs klippekanten, men skiliting om Cliff Edge er jevnlig. Dvs det er et lavt "gjerde"/stålwire langs toppen på Beachy Head, antagelig der mange hopper.
Ikke akkurat gjerde på klippekanten, kun skiliting om "Cliff Edge" og "fare for skli-skiltet"
Belle Tout Lighthouse  - sett fra vest. Herlige hvite kalk-klipper

Fargerikt. Utsikt mot innlandet altså nordover
.....og endelig fikk jeg sett Seven Sisters:
Seven sisters og Birling Gap til høyre
Fantastisk flott. Synd det er motlys - min gamle iPhone takler det dårlig. Burda ha vært på den andre siden av Seven Sisters (fra utsiktspunktet ved Cuckmere), men det får bli en annen gang (om det blir tid - og sol)

Seven Sisters
Fra Birling Gap og retning øst

Birling Gap Hotel og cafe/restaurant
Birling Gap var endepunktet, dvs vendepunktet. Her skulle jeg snu. Løp mer eller mindre samme veien tilbake, men tok en noe rettere linje og sprang ikke helt langs klippekanten hele veien. 

Flott utsikt over Eastbourn når jeg nærmet meg stiens ende:
Eastbourne
Flott tur, flotte omgivelser, fint vær (noe kald vind) og rakk akkurat å møte de andre i tide (de var 5 min sen) for å rusle til middags til Beachy Head Restaurant (altså ny tur opp for meg - lovely) :-D

Kommentarer