Sykkeltur i Sylan, 28-29. juli 2016

Det har alltid vært en liten drøm å gå opp på toppen av Helagsfjellet, det høyeste fjellet i Sylene/Helgasfjellet. Storsylen er på 1762 moh og Helagsfjellet er på 1797 moh. (Sveriges høyeste fjell sør for Polarsirkelen). Selve fjellet er ganske enkelt å bestige, men det er enten ganske langt å gå til foten eller ganske langt å kjøre for å få en kortere distanse. Man kan kjøre til Kläppen/Ljungdalen (et godt stykke etter Fünesdalen og deretter nordover), men det er 4 timers kjøring fra Trondheim. Fra Kläppen er det bare ca 14 km inn til Helags Fjällstation, dvs foten av Helagsfjället.

Man kan også gå fra Nedalshytta (ca 25 km) eller fra Storulvan litt etter Storlien(ca 35-40 km). Etter litt research (hvilket viste seg å være litt for dårlig i ettertid) så hadde vi sett at det var mulig å sykle fra Storulvan og inn til Helags Fjällstation. Planen var dermed å gjøre dette, ligge over, gå opp på Helags dagen etter før vi syklet tilbake igjen.

Torsdag 28. juli la vi avgårde. Været var meldt litt sånn begge deler torsdag (en del regn), men fredag skulle bli veldig fin.
Vi var litt sent ute, men det var kanskje like så greit for da fikk det regna fra seg mens vi enda satt i bilen på vei opp.

Anders ved start på Storulvan.
Fra Storulvan sykler vi mot Gåsen og Gåsenstugorna før vi knekker over mot Helags, totalt ca 40 km.
Anders sykler ved Handölan - idyllisk
Første sykkelstykket er fint og går langs grusvei og langs idylliske elva Handöla. (Dvs vi rota litt ved start fra Storulvan og hvor stien til Gåsen gikk, men etter litt myr i vinterløypa, fant vi sommerstien som førte oss over ei hengebru over Handöla og deretter på grusveien).

Første biten på grusvei gikk ganske radig. Etter noen km kom vi til Tjallingen og her stoppet grusveien. Fin sti ble neste etappe, dvs det gikk greit når det var sti, men når kloppene (tre-plankene) kom ble vi noe feige.... Ikke like lett å sykle på disse for oss uerfarne. Vi feiga ut og leide syklene der kloppene lå litt over bakkenivå.

Passering av elva Tjallingån (der den munner ut i Handöla) - barbeint. Sånn går det når vi droppa å sykle oppom brua lenger opp ;-)
Stykket til Gåsen fjellskydd gikk noen lunde greit, men vi brukte selvsagt mye lenger tid enn antatt. Været var upåklagelig og hadde mye sol, det var jo tross alt meldt en god del regn, torden og lyn.

Utenfor Gåsen Fjellskydd, ca halvveis til Helags.
Fra Gåsen fjellskydd fulgte vi stien langs Gåsån (elva) til vi møtte på stien fra Gåsanstugorna til Helags Fjällstation. Det var stort sett flatt fra Storulvan og hit. Stien fra Gåsenstugorna og til Helags gikk mye mer opp og ned - og mye stein!! Altfor mye stein for oss med sykkel uten demping/sykkel med litt frontdemping. Her burde man hatt store hjul (29") og fulldempa sykkel - og selvsagt mye mer erfaring med offroadsykling. Mye leiing av sykkel for oss altså - altfor mye egentlig.

Noen få regndråper og litt sol ga en flott regnbue:
Regnbuen. Lang der bak ligger Gåsanstugorna. På vei opp første "haug" mot Helags.
Opp første haug og vi fikk en herlig utsikt mot Helags :-)
Helagsfjällene
Sykkelturen tok mye lenger tid enn antatt, mer som dobbelt så lang tid. Bra vi var heldige med været om ikke annet - når "sykkelføret" ikke var helt som forventa.

Solnedgang over sylan
...og endelig, etter mye hems med sykkel, så vi Helags Fjällstation.
Helags Fjällstation, 1042 moh havet
Vi ankom Helags Fjällstation kl 22.30 og det var relativt stille her. Resepsjonen var stengt, men heldigvis var det en kar i vigør likevel. Han åpna faktisk butikken slik at vi fikk kjøpt noe drikke (dog bare Cuba Cola - ikke mye til vanlig cola - men alt gikk ned).
Pussig nok, til tross for all leiing/bæring av sykkel så er vi enormt ømme i baken. Det grues til å sitte på sykkelsetet i 35 km i morgen.... (Sannsynligvis blir det like mye sleping på den sykkelen da også så det går sikkert greit ;-) )
Endelig fremme, kl 22.30.
Alle rom og senger var opptatte, men madrass i damedusjen fungerer fint det også :-D
Anders har køya - i damedusjen
Vi våknet tidlig neste morgen, kl 06.30. Solsteika sto rett inn og det ble både lyst og varmt i damedusjen - ingen muligheter for å åpne vinduene og selvsagt ingen gardiner. Damene begynte også å strømme på etterhvert, selv om garderoben var avstengt. Kjekt å få vaska seg i vasken litt da vettu.

Men for et vær - strålende sol og nesten vindstille :-)
Helagsfjället early in the morning - virkelig forlokkende
Rolig frokost kl 7.30 - heldigvis før rushet. Anders var ikke helt i form og la seg nedpå litt (i dusjen) igjen. Jeg starta turen kl 09.00 og gikk oppom Helagsfjellet. Anders starta å sykle kl 10. Returen går til Sylstationen og deretter Storulvan, ca 35 km.

Utsikt ned mot Helags Fjällstation, sett fra stien opp mot Helagsfjället
Jeg går opp på høyre side av fjellet. Planen er å gå ned samme vei, men alternativt kan man gå ned på venstresiden.
Panorama over Helagsfjället
Oppstigninga på høyre side er i fin sti på gress i starten og deretter litt mer på berg og ikke store steiner. Fin og enkelt underlag.
Siste stykket til topps.
På toppen av Helags er det en "treppyramide" med solcellepanel. Under pyramiden er det satt opp en plakat om at dette er en fjellradiostasjon og sammen med Westels radiotelefoner er en sikkerhet for de som jobber og de som ferdes i fjellet.
Fjellradiostasjon på toppen av Helags. Bak til venstre er Sylan

Selfie på toppen :-)

Utsikt mot Sylsjøen og Skardøra (ved Nedalshytta)
På toppen traff jeg på to damer som hadde gått opp på venstre side. De hadde startet rett før meg og jeg antok vi brukte ca like lang tid uavhengig av side av fjellet man gikk opp på. På vei opp så jeg at de aller fleste valgte å gå opp på venstre siden. Jeg tenkte at da må det være en bedre vei. Damene fortalte at det var litt steinete i starten, men deretter fint. Jeg valgte derfor å gå ned på venstre side - kjekt å få litt forandring. Etter en stund angra jeg. Det var mye mer stein her og egentlig mye finere på andre siden. Skit au, det er uaktuelt å snu.... Til info: det er altså best å gå både opp og ned på høyre side av fjellet.

På vei ned fra Helags i steinura. Utsikt mot nordø

Det er viktig å snu seg å nyte synet av hvor man har vært :-D
Turen opp/ned til Helagsfjället tok under 3 timer. Hurtig fjell med andre ord - når man først er ved foten av fjellet.
Jeg bytta til sykkelklær og tok en matbit før jeg sykla avgårde etter Anders - 2 timer bak....

Stien fra Helags og mot Sylstationen var overraskende sykkelbar det første stykket. Jeg var forberedt på det værste og at det ble mye drassing på sykkel i dag også. Det var en del stein og rystelser ja, men nesten overkommelig for en gatesyklist. Gleden varte riktignok ikke lenge før det ble større og mer steiner og mange klopper. Mye drassing på sykkelen i dag også med andre ord. Heldigvis herlig vær da :-D

Stien fra Helags Fjällstation mot Sylstationen. Sylan i det fjerne.

Idyllisk ved Handöla. Ekordørra og Sylan i bakgrunen

Syltraversen: Storsola og Tempelet til venstre, Storsylen ca midt på.
Etter 19 km på sykkel/drassing med sykkel og en topptur så jeg omsider Sylstationen. Endelig! Anders venter her :-)
Sylstationen får tilførsel av varer - og frakta bort skittentøy - med helikopter
En velfortjent pause på Sylstationen før siste etappe skal forseres. 16 km til Storulvan. Anders har snakket med en i resepsjonen og utsiktene for mye sykling er ikke til stede.... Vi trodde dette stykket skulle bli det fineste, men her er det vist også mye stein i starten, noe ok i midten og deretter mye stein til slutt igjen. Jaja, da er det bare å stålsette seg. Det er i allefall uaktuelt å  ligge over til i morgen - da er det meldt skikkelig skitvær....

Ingrid på Sylstationen

Anders med Sylstationen og Sylan bak langt i det fjerne

Stein og stein
De siste 16 km var dryge og mye leiing og bæring av sykkel her også. Heldigvis fikk vi sykla litt midtveis, dog enormt vondt i baken, men fikk i hvertfall rulla inn noen km.

Avslutningen på sykkelturen var enormt steinete. De siste km ned til Storulvan besto av store stein - ikke noe for oss nei....
(Det skal nevnes at de siste 100 metrene var på ferdigspikra fin rullestolpromenade, men de veide liksom ikke opp for all bæringa vi hadde på totalt 75 km.

"Sjarmøretappen" ned til Storulvan
Oppsummering: uten å tulle så leide/bærte vi syklene 70 % av tiden. Vi brukte dobbelt så lang tid som planlagt, begge dager. Rumpa har aldri vært så øm før - og det til tross for at vi hadde sykkelbukse med padding. Været var over all forventing bra torsdag og knall på fredag. For meg innebar det sikkelig solbrente lagger etter solsteika fredag..... Tja, skal ikke skryte på at det var noen spesielt trivelig tur - og kommer aldri til å ta med sykkel til Sylan/Helags igjen...