Six summits i Meråker, 28.8.2016

Meråker har en fristende fjelltur, Six summits i Meråker. Det er ikke spektakulært og bratt eller noe sånt, men turen har 6 topper over 1000 moh som ligger i en fin sirkel. Lett fremkommelig, lett terreng, passelig med høydemetre og passelig lang. Denne turen krever ikke strålende sol, men kjekt med opphold da.

I dag er en sånn dag som det passer å gå en slik tur, overskyet. (Heftige toppturer vil jeg gå i solskinn).

Vi kjørte til parkeringsplassen ved Mannlibekken, like før Mannsæterbakk. (Samme sted som når vi har gått rando opp til Mannfjellet). Her kan man enten gå merket løype til Fonnfjellet på venstre siden av parkeringen eller merket løype fra høyre side av parkeringen (på andre siden av bekken). (Anbefaler å gå den på høyresiden da den andre er mer vintermerka løypa på ski (fryktelig gjørmete....).

Anders klar til start
 Etter ca 1 km kom vi til Eventyrskogen. Her har noen hengt opp et trefly, helikopter, biler, troll osv. Gøy til barna ja :-)
Fly i eventyrskogen
 Det var ganske sølete fra parkeringa og opp til tregrensa, men det er kanskje ikke så rart med all nedbøren som var i går. I tillegg så er det et veldig myrete terreng.
Nærmer oss tregrensa. Mannfjellet ligger omkranset av et skylag
 Etter tregrensa ble terrenget noe likere, men fortsatt noe myrete og gjørmete.
Ingrid i skaret mellom Mannfjellet og Fonnfjellet. I bakgrunnen er Røsshaugen (topp nr 3)
 Topp 1 (Fonnfjellet) i sikte. Skyene forsvinner nok innen vi kommer opp dit.
Fonnfjellet
Forholdsvis enkel tur opp til Fonnfjellet. Ca 7 km og 750 høydemetre. Litt klissete bare ;-)
Ander på toppen av Fonnfjellet (1100 moh). I bakgrunnen er topp nr 2 Røsshaugen.

Meråker
 Fra Fonnfjellet går vi nesten rett vest et bittelite stykke før vi dreier ned mot sør og ned i retning vestenden av Røsshaugtjønna. Enkel nedstigning i for det meste lyng, men mange forseringer av små bekker.
Fine farger i fjellet. Her i dalen mellom Fonnfjellet og Røsshaugen. Mannfjellet der bak.
 Fra Fonnfjellet går vi ca 400 høydemetre ned, for så å gå 400 høydemetre opp til Røsshaugen. Dette er det bratteste partiet på hele turen, men sletts ikke avskrekkende bratt.

Anders klar for å forsere en stor bekk og deretter noen høydemetre. Røsshaugen i bakgrunnen.

Til topps på Røsshaugen, topp nr 2.
 Kjempeutsikt fra Røsshaugen og vi sr faktisk Stjørdal, Trondheimsfjorden og Fosen. Med kikkert kan vi sikkert se Trondheim og Storheia også :-)
Stjørdal, Trondheimsfjorden og Fosen

Hermannssnasa

Topp nr 3, Storefjell (midt i til høyre - der den nærmeste snøflekken er).
 Nedstigningen fra Røsshaugen er fin. Vi holder ryggen mot Røsshaugskaftet et stykke før vi svinger til høyre (mot sør). Dette for å holde høyden og for å unngå de store kløftene nedover fjellet.
Øystre og Ytre Sonvatnet. Stjørdal langt i det fjerne.
 Overraskende "uryddig" gåing til/fra Storefjell pga kløfter, småvann, hauger osv, men forsåvodt fint terreng da.
Topp 3, Storefjell

Anders, ferdig med Storefjell og "back on track" mot Røsshaugskaftet (i bakgrunnen)

Ingrid på topp 4, Røsshaugskaftet

Panoramabilde med Røsshaugen t,v, Fonnfjellet rett fram, Mannfjellet til høyre.
 Fra Røsshaugskaftet går vi nesten rett sør, dvs litt sørøst før vi går rett sør. Dette for å unngå kløfter her også. Fint, lett terreng.
Top nr 5, Sonlifjellet

Stor-Skarven. Stjørdal kommunes høyeste topp,

Regnbue og Fonnfjellet
 Fra Sonlifjellet går vi rett nord, for så å ta ned et skar/kløft for å komme over til Mannfjellet. Enkel forsering dette også.
Topp nr 6, Mannfjellet - og alle toppene er besøkt.

Panoramabilde med Storefjell, Røsshaugskaftet, Røsshaugen og Fonnfjellet.

Røsshaugen, topp 2

Sonlifjellet, topp 5

Fongen - midt i bildet

Anders på vei ned fra Mannfjellet. Utsikt mot Sverige og Storlien

Anders ved Mannfjellgruva
På vei ned fra Mannfjellet møtte vi på den vintermerka løypa til/fra Fonnfjellet. Vi valgte å gå denne for variasjonens skyld (og så er den kortere enn stien via Haustvollen). Denne stien var enormt gjørmete og myrete. Heldigvis var vi på returen.

Fin tur, og fint terreng når vi kom til ca 8-900 moh. Enkelt terreng, men fryktelig mer tidkrevende enn forventet. Og lenger enn forventet..... Pytt pytt, været var greit og det er fint å være ute :-D