Snøfjell, 21.8.2016


Litt grå morgen i Innerdalen, men heldigvis ikke lavt skydekke. Sikten er god likevel :-)
Det er vel oppskrytt å si at man sover godt i sovesaler, men hvile har vi fått. 
Etter som i gikk ned fra Bjøraskaret til Innerdalshytta i går så vet vi absolutt hva som venter oss i dag når vi skal opp. Relativt bratt stykke opp til Bjøraskaret - og relativt kjedelig stykke (blir litt bedre over tregrensa da)....
Klar til start ved Innerdalshytta
På Innerdalshytta traff vi på et "påssålag" med klatrere i turistforeninga, en av dem var Trond Børsting som har skrevet "Toppturer i Trollheimen" - boka jeg ofte bruker til å lese turbeskrivelser før jeg drar til fjells. Vi fikk fritta ham ut om det var mulig å gå over Snøfjell eller om det var en opp- og ned-på-samme-side-tur. Vi fikk forklart at det var veldig bratt på den andre siden og han hadde aldri gått der. Han hadde hørt om noen erfarne klatrere, men thats it. Videre fortalte han at oppstigningen av den bratte veggen opp til Snøfjell var på nivå med Innerdalstrårnet. Betryggende å vite etter som det gikk greit for oss opp Innerdalstårnet for to år siden.


Anders med Innerdalen og Skarsfjellet der bak
Elva Renndøla - renner godt nedover slepent fjell

Kulpene i elven Renndøla

 Anders sleit med et kne og tok ikke sjansen på å bli med opp på Snøfjell. Det hadde nok gått greit opp, men nedfarten kunne blitt veldig trasig. Vi skiltes ikke så langt fra toppen mot Bjøraskaret og jeg gikk opp til Snøfjell alene, mens han rusler rolig til bilen.
Fascinerende steinformasjon

Snøfjell - tidvis burde det hett steinfjell. Store og små steinblokker langs hele fjellet. Noe krevende å gå på.
 Det begynte å småregne litt på vei opp, heldigvis så lite at det ble ikke spesielt vått og glatt. Uansett, jeg bestemte meg for å gå til "veggen" og vurdere der om det var for bløtt og glatt å starte på klyvingen.

Tja, where to go up??

Endelig opp det meste av steinura og til "veggen". Her var det en godt synlig sti og det var greit å gå for å finne oppstigningsstedet - helt i enden der det er som lavest selvsagt ;-)

Klyving opp her - og litt til 






Klyvingen gikk greit, gode grep og greit for bena - mye enklere og lavere enn i går. Jeg er jo alltid litt skeptisk da, spesielt etter som jeg var alene. Etter klyvingen opp er det om å gjøre å snu seg for å se hvordan det ser ut når jeg kommer ned igjen. Viktig å treffe på rett plass da det er veldig bratt de andre stedene...

Vel oppe klyvepartiet så venter litt mer stein, litt våtere og mer sleipt her, men med forsiktighet går det fint. Flott utsikt bare man kommer opp hit, men enda finere når man kommer til varden.

Postkassa på toppen: Snøfjell er en av de 5 store. Jeg vet Dronninga også er en av de 5 store, men ikke de tre andre.

Navnet måtte selvsagt noteres i boka. Postkassen var plassert høyt oppe på varden og man burde helst vært to meter for å få tak i penna nederst i kassen.... Min første tanke var: er det noen her på vinterstid etter som kassen er så høyt oppe?? Hvor i all verden kommer de opp fra??

Det er tydeligvis ikke en mest befolka toppen. Jeg var den første (og antagelig den eneste) i dag. I går var det bare 3 stk ( i motsetning til Innerdalstårnet som hadde ca 200 besøkende i går).

Hele Trollheimen er jaggu godt synlig fra Snøfjell også - ingen bombe det da. Skjerdingen brer seg utover - som alt annet.

Skjerdingen

Eggen langs Snøfjell, Renndalen t.v, Storsalen, Innerdalsfjella
Ytre og Indre Sula, Trollhøttatraversen, Snota, Neådalssnota




Innerdalen

Skarsfjellet, Kongen og Dronninga
En kjapp sjokkis på toppen før nedfarten starter. Litt sleipt på toppen, men ikke så aller værst - det er bare å vise litt forsiktighet.

Etter å ha kommet ned klyvingen var steinene faktisk tørre. Veldig greit det i den massive steinura.
Turen ned til Bjøraskaret gikk greit. Ikke så fort da - jeg er innmari dårlig på å gå ned og bortover/sidelengs store steinurer.


Ned fra veggen og steinura venter. Skjerdingen og Renndalen t.h.


Fra Bjøraskaret gikk det radig. Vel nede ved Bjørvatnet så ble det småspringing ned - måtte prøve å minske ventetiden til Anders. Det gikk trått med ham pga kneet, i tillegg til at han tok seg god tid for å slippe å vente så lenge (og jabbet høl i hauet på de han møtte) - så det ble bare ca 30-40 min venting på ham :-D

Fra Bjøraskaret gikk det radig. Vel nede ved Bjørvatnet så ble det småspringing ned - måtte prøve å minske ventetiden til Anders. Det gikk trått med ham pga kneet, i tillegg til at han tok seg god tid for å slippe å vente så lenge (og jabbet høl i hauet på de han møtte) - så det ble bare ca 30-40 min venting på ham :-D

Bjøraskaret, Bjøravatnet og Ytre og Indre Sula der bak.



Turen er straks ved veis ende - og her er "oversiktsbilde": Skjerdingen og Snøfjell
Småspringinga ned gjorde at låra ble søkk stive - og det får jeg nok "svi" for et par dager nå ;-)
Alt i alt tok turen rett i underkant av 6 timer.


Kommentarer