Tohatten, 8.10.2016

Fantastisk høstvær må bare utnyttes i fjellet. Utfordringen er at det ligger snø ned til ca 1200 moh i Trollheimen - alt etter som hvor man er og hvilken side av fjellet man er på. Bratte fjell mye høyere enn dette bør unngås om man vil gå tørt og fint - og ikke glatt og isete/snøet.

Turen starter i Storlidalen og vi sykler inn til Tovatna - nesten helt ved enden (til demningen) - så får vi se hvordan snøen ligger og hvor vi går opp.

Anders på vei inn grusveien mot Tovatna. Innerdalsfjella langt der bak.
 Helt skyfritt og ca 4 grader i Storlidalen ved start. Sola varmer godt fortsatt, men lufta er kald.

Tovatna - med Nonshøa og Ottdalskammen bak.
 Vi syklet nesten til enden av Tovatna, ca 10-12 km fra Storligården. Ca 200 høydemetre opp de første 4 km og deretter relativt flatt (dvs noen høydemetre opp og ned) langs vannet. Snøen lå ganske langt ned på Slanglifjellet (rett vest for Tovatna), men det så fint ut på Tohatten. Tohatten ble altså dagens fjelltoppmål. Vi la igjen syklene ved veien og begynte å rusle opp lyng og myr. Kun 8-900 høydemetre opp til toppen.

Anders med enden av Tovatna og Slanglifjellet i bakrgrunnen
 Første strekke var i lyng og myr og deretter ble det bare stein. Nærmere toppen ble det også litt snø. Litt ekkelt å gå på snøen ettersom vi ikke vet om det er "hull" mellom steinene under snøen. Kan fort få seg en trøkk om man tråkker igjennom.
Anders på toppen av Tohatten, 1444 moh.
 Tohatten er ikke akkurat av de høyeste eller mest spektakulære fjellene i Trollheimen, men utsikten er upåklagelig. Her ser vi nesten hele Trollheimen - just as I like it :-D
Østre somrungnebba (pyramiden t.v), Storsomrungnebba/Storsalen midt i bildet

Neådalssnota nærmest og Snota "like bak".

Anders ved varde nr 2 på Tohatten (1442 moh).
Ettersom vi hadde valgt en traust og kjedelig vei opp tok vi en litt mer bratt og utfordrende vei ned.... Vi gikk bratta ned (rett vest) mot Tovatna. Det var litt brattere og litt mer løs-stein enn vi tenkte, men ikke noe problem da - brukte bare litt ekstra med tid.

Ingrid på vei ned
 Fantastisk utsikt på vei ned og ser faktisk helt til Snøhetta og Storskrymten på Dovre.
Lantg langt der bak er Dovrefjell med Snøhetta og Storsrkymten. Litt er foran er Tovatna, Kråkvasstind, Nonshøa, Ottdalskammen, Østre Somrungnebba og Storsomrungnebba/Storsalen
 ...og utsikten motsatt vei mot Todalen og fjorden.
Anders på vei ned. Grinaren helt t.v, Skjerdingen, Viromkjerringa og Grånebba - og ikke minst Todalen og fjorden.

Om ikke lenge forsvinner sola bak Slanglifjellet - nyter den enn så lenge
 Nedturen fra Tohatten tok litt tid. Etter at vi kom ned så vi kjapt at vi antagelig hadde tatt værste vei ned, men det er vanskelig å se ovenifra når det er bratt.
Anders omsider ned fra Tohatten. Ser ikke så heftig ut herifra, men vi gikk ned den smale renna midt i bildet. Hadde vært mye enklere å gå ned gresspartiet mer til venstre....

Stille vann med flott speilbilde av Slanglifjellet (1422 moh). Syklene ligger like ved veien til venstre i bildet.
Deilig å ha syklene liggende klare for returen. 10-12 km tilbake på grusvei med sykkel går radig. Glad vi slipper å gå dette stykket - relativt glad for at vi slapp å gå de oppover også.
Tovatna og Nonshøa (1532 moh) i midten
 Fin tur i Trollheimen i dag. Ikke det mest spennende fjellet å gå opp på, men en fantastisk utsikt på toppen likevel. Finværet ble nytt og det var det viktigste. Med snøen liggende på de "store" fjellene så sier det seg selv at det er lurest å holde seg unna disse nå.

På vei ut av Storlidalen kom månen mer og mer frem. Halv sådan og skinte fint over Dovrefjell.