Påska 2017, 10-16. april

Årets påske ble todelt. Første del var jeg med broder'n (Erik) på Røros - og siste del var jeg, Sander og Anders i Stugudal'n. En påske med Erik er en ordentlig aktivitetsferie.
Vi kjørte til Røros mandag morgen - og vi hadde såvidt rukket å passere kommunegrensa før det bars til Storwartz for kiting. Erik hadde kommet rett fra Vake på Varangerhalvøya med 30 mil kiting på 4 dager og skulle tro han var metta for ei stund, men den gang ei. Nå måtte jaggu søstra til pers også. Jeg har prøvd en gang før (ett per-tre timer i forifjor - med særdeles lite vind) og måtte ha et kraftig oppfriskningskurs nå. Vinden tok ganske bra også. Jaja, jeg fikk da prøvd meg - og i år som sist så klarte jeg å vikle meg inni ett av de få trærne som eksisterer på Storwartz (de er sikkert freda også ;-) ). Gøy likevel da :-)

Tirsdag mente Erik jeg var "ferdig utlært" og kitetur på vidda sto for tur. 

Klargjøring for kitetur på vidda mot Kværnskaret

Været starta riktig så fint, men etter en stund ble det snø og relativt whiteout. Vi fikk kitet, men noen tur ble det ikke. Planen var Kvernskaret, men med dårlig sikt var ikke dette noen god ide - i tillegg til at det hadde blitt veldig motvind på returen, og det kunne blitt tidkrevende for en ferskis som meg...

Onsdag var det meldt lite vind, dårlig kiteforhold mao, i tillegg til at det passer bra med en topptur på Hummelfjell (eller Håmmålsfjellet) når det er lite vind (dvs der er det alltid vind...) Hummelfjell er det mest synlige fjellet i Os/Rørosområdet med sine 1543 moh.

Erik på vei opp slalombakken i Os

Første bakke er forsert, og den neste venter. Det ble relativt snømørkt etterhvert.
 De siste 200 høydemetrene gikk vi etter veimerkingen. Pinnene sto ca hver 10. meter - hvilket var nødvendig. Uten pinnene hadde vi aldri funnet toppen.
Denne veien er forresten Norges fjerde høyeste bilvei.
Kjekt (og nødvendig) å kunne gå etter pinnene til sommer"veien". Ingen sikt - foruten pinnene.

Selv pinnene var nedsnødd/-iset...
  På toppen av Hummelfjell er det en del eldre bygningsmasser og en mast. Bygningsmassen er en tidligere militær installasjon og inneholdt bl.a. en taubane for å sende forsyninger opp til basen. I dag er det kun et kommunikasjonstårn som er i drift på toppen.

Erik på toppen. Masta.

Taubanehuset

Taubanehuset sett innenfra og ut (i 2. etasje)
På vei ned fra toppen kjørte vi nesten i blinde de første 1-200 høydemetrene. Vi så ikke hva som var bakke eller luft, eller om det gikk opp eller ned. Sikten ble lettere jo lengre ned vi kom, men fortsatt flatt lys. Nedkjøringen ble litt krevende med null sikt og deretter flatt lys. Vi kom oss ned likevel da.

Erik på vei ned Verjåfaret - her ligger det alltid god snø
 Torsdag var det grumsete vær og vi tok en skøytetur på Røros. Det var nykjørt fra morran av, men snødde noe ned i løpet av formiddagen. Vi startet på p-plassen ved Rema og gikk først Skakåsrunden og deretter hektet vi på Stikkilsrunden. Totalt 27 km - litt langt for meg.... Rakk ingen bilder fra denne turen - hadde mer en nok med å henge på Erik.

Sander og Anders kom til middag torsdag og deretter kjørte vi over til Stugudal'n til Jan Erik, Jorun, Hege og Mari.

Fredag ruslet Sander og jeg skitur rundt Nordre Langsvola og over mot Møsjøen. Anders og Hege tok en litt kortere variant. Formen var ikke helt på topp.
Været var så som så fra morran av, men ble helt strålende mot ettermiddagen. Utsikten til Sylan er upåklagelig i sånt vær:
Fantastisk utsikt fra hytta - Sylan

Sylmassivet
Anders og jeg tok en kveldstur opp til Litjvola for å se solnedgangen, så den såvidt mellom skya og fjellet:

Sylmassivet i solnedgang
 Lørdag gikk Sander, Anders og jeg skitur opp til Ystosen og ett par runder i oppkjørt spor der. Deler av løypa går langs sommerveien mellom Reitan og Stugudal'n - derav noen skilt ved løypa: vær forsiktig, krapp sving:

Noen står fint, mens andre henger i "krapp sving"-skiltet.... Det var et forsøk på hangups.
 Lørdag ble det nok en kveldstur på Anders og meg for å se solnedgangen:

Solnedgangen over Litjvola
Det var årets påske, mye aktivitet på Røros, litt roligere i Stugudal'n - godt med begge deler :-)

Kommentarer