Goksøyra, 1337 moh, 1. mai 2017

Mandag 1. mai og strålende sol. Planen var Fløtatind fra Øksendalen, men etter som skredfaren var økt til faregrad 3 så hadde vi ikke så lyst til å være i nærheten av Kannsdalen ved Brandstad der 4 stk ble tatt i ras for noen år tilbake. Sannsynligvis ingen problemer å gå mot Fløtatind, men etter som vi er så lite kjent med skred så tar vi ingen sjanser.
Goksøyra er en snill topp og er nabofjellet til Skjorta. Kort for oss å kjøre fra Eidsvågen. Vi er litt tregere ut i dag og starter ikke å gå før kl 11.00.

Skjorta til venstre og Goksøyra til høyre. Og Eresfjorden (Kurt Asle Arvesen-land)
Vi tok av hovedveien mot Grandsætra i dag også, men parkerte ved den første brua.
Vinterveien opp til Goksøyra starter opp en traktor-/grusvei. Når vi kommer til brua litt lenger opp så går vi ikke over denne, men holder oss på høyre side av Kvidalselva. Følger stien.

Anders på vei opp traktorveien
Vi kan ta på skiene like etter at vi har starta på stien. Litt etter kommer vi opp til moreneryggene. Bratte, ekle og med mange trær. Litt isete etter at slushen fra i går har frosset. Relativt ekkelt å gå opp mao. Etter mye bal kommer vi oss ut av skogen og nærmer oss tregrensa - endelig.

Det var forresten skikkelig godt og varmt inne i skogen.

Anders omsider kommet opp på moreneryggen og på vei ut av værste skogen

Anders og Skjorta - og Litleskjorta til høyre

Eresfjorden i bakgrunnen
Endelig på fjellet og litt mer luft.
Skjorta t.h (med ras) og de tre Litleskjorta-toppene til høyre

Goksøyra, 1337 moh.

Skjorta og Litleskjorta (eller Litjskjorta som vi sier)

Åbittinden og Trolltind til venstre og Skjorta nærmest
Goksøyra har to topper. Den ene (lengst nord) er på 1315 moh og har lite fin parabol fra Telenor. Utsikten utover Eresfjorden, Eikesdalsvatnet og fjellene er upåklagelig da.
Eresfjorden - fjord og fjell

Eikesdalsvatnet. Nebba spissen rett frem, tv for Nebba er Sjøvdøla, 1719 moh. Det er en lang dagstur til Sjøvdøla, men dit må jeg en gang.
Hovedtoppen på 1337 moh er 2-300 m lenger sørøst. Utsikten er kjempeflott herifra også, men ser ikke så rett ned i Eresfjorden som ved masta.

Eikesdalsvatnet
Fjellfie på toppen - med Skjorta der bak

Det var godt og varmt og vindstille på toppen, og vi satt en stund før vi vendte skituppene nedover
Nedfartsterrenget - ser fint ut ja
Nedfarten var ikke så fin som den så ut. Snøen var hard og med et skarelag som gjorde det vanskelig å svinge. Sola hadde ikke fått tatt nok til å slushe det opp her. Jaja, vi kom oss ned på et vis, men ikke veldig elegant ;-)

Anders på vei ned

Anders - mulig det ser pudder ut, men det er det overhodet ikke.

Ser fint ut da i hvertfall :-D
Da vi var på vei opp så vi noen skispor som gikk fra Goksøyra og ned til Kvidalselva og følger antageligvis denne ned til brua (som vi ikke kryssa). Vi fant ut at det var neppe noe værre å kjøre ned her fremfor ned de bratte moreneryggene med tett skog.
Tja, om vi hadde rett eller ikke er vanskelig å si. Utfordrende nedfart ble det, bratt ned en morenerygg ned til elva, langs elva, over elva og i elva.... og mye gåing uten ski.

Anders på vei ned elva

Kryssing av elv

Endelig på traktorveien som går ned mot brua.
Vi hadde nok kommet en del raskere ned med å ta samme rute ned som vi gikk opp. Vi hadde gått mer på ski, og sannsyligvis klart å skli oss ned morenerygghælvete på et vis kjappere enn trasking ved elva. Jaja, en erfaring rikere.
Vi var i bila til ca kl 18. Dette ble altså en mye lenger tur i tid enn turen ti Skjorta. Mer som "snill" topp ja ;-)

Eresfjorden er jo Kurt Asle Arvesen-land og flere steder var det lakkerte sykler som en slags kunst i veikanten. Artig.

Sykkelkunst med gevir på styret

Visstnok skal Goksøyra være en godt besøkt topp, mulig den er mer populær på sommerstid. Ev at man går opp sommerstien på bena på vinterstid også - og tar på skiene over tregrensa. Utsikten var jo fabelaktig, men stykket for å komme over tregrensa var ikke noe å trakte etter.