Tåga, 26.8.2017

Lørdag + finværsdag = fjelltur
Dagens turmål er Tåga (også kalt Såtbakkollen, men den ligger egentlig litt lenger sør - og er på 1632 moh). Tåga er Trollheimens nest høyeste topp med sine 1840 moh. Vi starter turen på Fale i Sunndalen, ca 95 moh - så det blir ganske så mange høydemetre å streve seg oppover. Men så verd det :-D

Oppstigningen fra Fale går oppigjennom skogen langs en sti som slynger seg oppover med sine hårnålssvinger på beste Trollstigenvis. Den første bakken er på ca 900 høydemetre - brå start med andre ord. (I ettertid fikk vi tips om at det var enormt med flott i denne skogen - so be ware).

Erik. Delvis opp i første lia
Dog ganske kjedelig traseé så gikk det relativt greit oppover likevel. På toppen brer utsikten over Sunndalen og Driva seg utover - kjempefint.

Sunndalen og Driva - vakkert
På toppen av bakken går vi et godt stykke langs et platå. Fantastisk fin utsikt her, og flott terreng. Ei lita sæterbu lå veldig fint plassert her (og godt bardunert fast).
Endelig ferdig med de første 900 høydemetrene. Fantastisk utsikt - og herlig terreng
Litt lenger bort platået dukker enda ei lita sæterhytte opp - med beliggenhet relativt nære kanten. Kjempeutsikt mot Sunndalsøra da :-D
Sunndalen mot Sunndalsøra
Etter å ha fulgt stien på platået noen km bortover så runder vi fjellet Smørklimpen og Såtbakkollen ligger rett i front for oss. Da er det bare å krysse bekken og gå rett oppover - på nye 900 høydemetre.
Såtbakkollen rett frem. Dit opp skal vi - før vi trasker videre til Tåga

Utsikt mot Sunndalen
Til nå hadde vi hatt veldig lett gå-terreng med fine stier. Starten på Såtbakkollen er også grei med litt lyng og mose. Etterhvert blir det litt mer steinblokker som må forseres. Helt greit med disse steinblokkene på vei opp.
På vei opp steinura til Såtbakkollen
Selve Såtbakkollen er ikke noe voldsomt fjell i seg selv, det er rett og slett en stor kolle, men når vi kommer opp på så ser vi hele ryggen mot Tåga. Vi får også full utsikt mot Storsalen i øst og Trolla i vest.
På toppen av Såtbakkollen og i enden der borte er Tåga (Trollheimens nest høyeste fjell), 1850 moh,

Litjsomrungnebba t.h og Storsomrungnebba (Storsalen) t.v. Fortsatt is på vannet.
Stor-somrungnebba, også kalt Storsalen. Mektig fjell.

Navardalsnebba t.v, Storsalen t.h
Eggen mot Tåga starter i fin småstein og mosparti. Veldig lettgått. Etter en stund kommer vi til den morsomme, men ufarlige eggen.
Ryggen fra Såtbakkollen, lett terreng.
Eggen ble smalere og smalere, men fortsatt veldig lettgått - og gøy. Dette er jo det morsomme partiet.
Erik står overskrevs på ryggen

Ikke lett å se, men Erik står på en topp. Her er det berømte "hakket"/cruixet. Her må vi først ned og deretter opp veggen bak Erik. Dette er på enden av den morsomme eggen.
For å komme ned i hakket gikk vi først litt til venstre og deretter vendte over mot høyre. Her gikk det ganske greit å komme seg ned.

På vei opp så gikk vi så og si rett opp, før vi dro den litt svakt mot venstre. Her er det enkelt å gå på et tørrmoselagt svabergaktig fjell, men det må være tørt da.
I turbeskrivelsen hadde vi lest at man måtte holde øst (høyre) både ned og opp hakket. Etter tips av fjellvenner (Hanne og Ingrid S) så burde vi holde venstre på vei opp. Dette for å unngå et overheng som var på høyre side. Mulig bokbeskrivelsen mente man skulle gå enda lenger øst før man går opp?
Erik på vei opp fra cruixet
Når man kommer opp cruixet er det bare å snu seg og nyte utsikten over eggen (og hakket) man har gått.
Cruixet - og ryggen vi kom på fra Såtbakkollen.
Resten av strekka mot Tåga er plankekjøring. På toppen er det en gedigen varde og mange steiner som står lodrett. Det må ha gått sport i å plassere steinene på denne måten.
Erik til topps på Tåga, 1850 moh

Den vertikale steinformasjonen. Noen har hatt det kjedelig...
Storslagen utsikt utover Tårnfjell og Innerdalen fra Tåga. Kult å se den lille spisse fra Innerdalstårnet rett bak Tårnfjell.
Det er forresten mulig å gå opp til Tårnskaret (skaret mellom Innerdalstårnet og Tårnfjell) og gå opp til Tårnfjell (dog veldig bratt og mosesleipt) og deretter gå ryggen mot Tåga. Denne ryggen er visstnok ganske så luftig.
Tårnfjell

Utsikten mot Såtbakkollen, der vi kom fra. og mot Dovrefjell. Både Snøhetta og Storskrymten var godt synlig i dag.

Tilbake til cruixet. Først ned - så opp på motsatt side.
På vei tilbake var det ren plankekjøring å gå ned i hakket. Litt mer utfordring å komme seg opp på den andre siden, men ikke veldig vanskelig. Erik prøvde en ny rute opp. Det gikk greit, men ble vel tilnærmet enkel klatring på slutten. Jeg gikk ruta jeg kom ned, altså tar den litt til høyre og opp et par avsatser før jeg runder "hjørnet" mot venstre og fortsetter opp.
Erik på vei opp. Det var vel mer vanlig å gå litt lenger vest enn dette....

Cruixet vi kom ned fra Tåga-siden

Erik på vei tilbake på ryggen mot Såtbakkollen. Artig rygg :-)

Store Trolla (Trollheimens høyeste fjell) og Skarfjellet til høyre
På vei ned fra Såtbakkollen prøvde vi å holde mest mulig til venstre (øst) for å kunne gå på noen småsteinspartier (i stedet for å jumpe på de store steinblokkene). Greit terreng ned også.

Vel nede de første 900 meter og vi krysser elva igjen. Fancy steinbru over elva.
Endelig ned første avsats på ca 8-900 m. Fin steinbru over bekken.
Etter brua starter strekka på platået. Denne strekka er utrolig fin pga utsikten mot Sunndalen. Den føltes dog mye lengre på returen......

De siste 900 høydemetrene nedover tok virkelig på lårene. Jeg var mest redd for et trøblete kne, mens Erik begynte å kjenne det i nedoverlårmusklene. En ting er å gå oppover, men det er jaggu like slitsomt til lår og knær og gå nedover også.

Med en lang lunsjpause i finværet, og en kanskje enda lengre pause på toppen så brukte vi 10 timer på turen. Det er bare å nyte finværet mens man kan.

Rett og slett en super tur!! Anbefales.