Ruten, 1040 moh. 24.2.2018

Årets (og sesongens) første rando-tur!! Hva er vel bedre enn Ruten i Hemne? Kort å kjøre fra byn'n, og passe kort å gå. Prefekt og ganske enkel start for slapp randohjertepumpe og randomuskler Og det var jaggu meg perfekt føre også. 4-5 minus, 10-15 cm pudder og litt sol :-)


1 times kjøring (+) fra byen og til parkeringa på Borstad. Det var flere som hadde tenkt samme tanke som meg i dag og det var relativt godt med biler allerede kl 10 - og det ble nok stappfullt utpå dagen (parkeringene tatt i betrakting når jeg kom tilbake ca kl 14.30).

Den første kneika opp er alltid tung. Litt bratt (i hvert fall for kalde muskler) og mye skog. Det er alltid godt å komme ut av skogen og opp til litt åpnere landskap.

Ferdig med første kneika i skogen og det åpner seg litt.

Man går som regel opp "løypa" til høyre og det er artigst å komme ned til venstre.
Når jeg kom opp og ut av dalen og ser oppover på selve fjellet myldrer det med skifolk oppigjennom bakken. Herlig å se så mange på tur :-)

Ettersom Ruten er en relativt kort tur tar jeg som regel to turer ned. Dvs jeg går først nesten opp og kjører ned gryta på høyre side av løypa (nord), og deretter går jeg helt til topps og kjører ned gryta til venstre for toppen (mot vest). Bare så verd det når føret er knall - som i dag!!
Folksomt på vei opp til Ruten i dag. 
Når jeg endelig ser toppen begynner å nærme seg så stopper jeg etter første oppstigning - for å kjøre ned gryta nord for løypa. Skikkelig pudderføre nedover der. Ikke så mye (for det kan jeg ikke kjøre i), men akkurat passe til amatøren meg :-)
Og der har vi toppen - Ruten 1040 moh. Litt lenger opp er mitt første stoppested - for å ta av feller for å kjøre ned.
 10 cm pudder venter ned første gryta!!
Første nedkjøring. Perfekt føre!

...og plutselig ned.... Skikkelig moro :-D
 Da var det bare å slenge i seg ei brødskive, ha på fellene og starte på ny opptur. Helt til topps denne gang.

Nærmere toppen er det noen mindre kledelige installasjoner (sikkert militært).....
Radio/militær installasjon eller noe på Ruten. Ikke akkurat så fint..
 ... og noen meter til så er jeg på selve toppen og ved varden. Her er det også en bok man kan skrive seg inn i - det må jo dokumenteres ;-)
På toppen - utsikt mot Trollheimen, dog ikke så mye å se i dag (men jeg vet vakre Trollheimen er der).

Varden, postkassen og installasjonene
Et raskt klesskift, av med feller, ta noen bilder, nyte utsikten og så er det bare å sette i gang med nedkjøringa. Herlig!
...og ned denne gryta skal jeg. O'lykke :-D

....og vipps nede bakke nr 2 også.
Nedkjøring nr 2 gikk også fint. Knall føre, men det kjennes at låra ikke er vant til denne øvelsen....

En fin dag, og godt å få prøvd randoskiene igjen - gledes allerede til neste gang :-)

Kommentarer