Påska 2018, 27. mars - 1. april. Røros

Påska 2018 ble tilbringt på hytta på Røros. Gutta og jeg kjørte opp tirsdag kveld - onkel'n hadde jo lokka gutta med snyskvatter-kjøring i Sverige på onsdag :-D

I minus 20 kjørte vi til Bruksvallarna grytidlig onsdag morgen. Vi satt klare på scooterne kl 09.00 og satte av gårde mot Helags Fjellstasjon. Været var upåklagelig, vindstille og skyfri himmel, men dog ganske så kaldt fra morgenen av. Det ble tidvis litt kalde fingre og tær.

På guttetur: Mathias, Erik og Sander. Helags i bakgrunnen.
 Fint på fjellet i sånt vær!
Gutta og Helgs. Helagsfjellet er sylenes høyeste fjell på 1796 moh - 34 m høyere enn Storsylen.
 Etter ca 5-6 mil var vi fremme ved Helags Fjellstasjon. Med stopp hadde vi brukt 2,5 timer. På tide med litt varme og lunsj....

Sander foran Helags fjellstasjon
 Fra Helags Fjellstasjon kjørte vi til Ljungdalen, over Storsjö, Messlingen og mot Bruksvallarna. Når vi næret oss Bruksvallarna så hadde vi fortsatt en time igjen før scooterne skulle leveres. Vi kjørte dermed en sløyfe i retning Funesdalen og ved foten av Funesdalsberget, mot Vaffelstugan og ned til Bruksvallarna. Totalt ble det 16 mil scooterkjøring - fra kl 9-16.30. Lang dag på et motorisert kjøretøy med ganske mye støy og ristelser.... I hvertfall for mor....

Torsdag våknet vi også til knallvær og noen og 20 minus. Ikke noe stress med å ut tidlig på ski i hvertfall. Gutta skal reise hjem igjen. Egentlig med tog på ettermiddagen, men Mathias fant ut at de rakk et tog kl 12.15. Da ble pakking i hui og hast for deres del (aldri sett det hurtiggenet i bruk før ;-) ), mens Erik og jeg tok en treningstur på skøyteski. Vi kjørte til Os skistadion, gikk en lang sløyfe på Narbujordet og deretter opp til Høsenfjellhytta og så over fjellet og ned til hytta vår. Det ble en lang tur i knall vær og føre - 27 km. En smule lenger enn forespeilet. Noe sliten og pølsegrilling og avslappende slaraffen ved hytteveggen etterpå. Deretter en svipptur på besøk til slekt på Glåmos.

Fredag hadde også samme knall vær: Kaldt fra morgenen, men skyfritt og varmere utover dagen. I dag var det klassisk treningstur på programmet. Erik og jeg kjørte til Galåen og gikk inn til Galåbua - fine kjørte spor for klassisk. Turen ble (heldigvis) litt kortere enn i går - kun 24 km. ....så da ble det slaraffen i hytteveggen etterpå i dag også.

Lørdag (påskeaften) skulle Erik gå Kromgruverennet, så da fikk jeg treningsfri ;-) Fortsatt knall vær og en lang tur innover vidda med fjellski blir bra. Mamma og pappa skal også lufte skiene sine for første gang på flere år.

Pappa og mamma

Vi slår følge inn til gamma. Her snur de, mens jeg fortsetter videre inn til fonna, opp på Ormgrashøgda (1066 moh). Kan ikke huske at det var så fantastisk utsikt fra Omrgrashøgda. Enten har jeg ikke vært der i så fint vær før (tvilsomt) eller så har jeg bare ikke lagt merke til deg før (ikke usannsynlig). Her kan man se Forollhogna i vest, Hummelfjell i sør, Storskarven i nord og Sylene nordøst

Forolhogna (1332 moh) i ensom majestet. Den er et fint skue fra Røros-sida der den ligger som en pyramide

Sylan (med Storsylen) i det fjerne

Rørosvidda med Kvernskaret - neste stopp på turen.
 Det ble en fin, rolig tur og med en lengre stopp et lunt sted ved Kvernskaret. Sol, bok, sjokkis og solbærtoddy - og helt helt stille :-D

Søndag (1. påskedag) var også iskaldt om morgenen, men knallfint vær. Erik var tydeligvis sliten etter Kromgruverennet etter som han ikke lanserte en ny treningstur på over to mil...
Det ble en rolig tur på fjellski sammen mamma og pappa opp til storbakken. Deretter gikk de mot gamma, mens Erik og jeg måtte oppom skaret vårres og se hvordan det sto til der i år. Alltid lunt og fint i skaret.

Erik i skaret vårres. Fast rasteplass i alle de år vi har vært å Røros.
 Etter en rast i skaret gikk vi opp på Halsteinhøgda (1006 moh) og deretter Ormgrashøgda (1066 moh) - en klassisk skitur fra gode, gamle dager.
Erik på Halsteinhøgda, med Hummefjell der bak
....og plutselig var påska nesten over. Jeg kjører hjem igjen søndag kveld. Mathias reiser nordover i militæret igjen mandag og vi skal ha frokostvaffel først (dvs mer som brunsjtid).

Årets påske har glitrert i sol, sol og atter sol hele tiden. Det er helt greit med minus 22 om morran, så lenge sola skinner og det er bortimot vindstille!!!