Fløtatind, 30.4.18

Turistforeningens hytte i Øksendalen ligger veldig fint til med tanke på overnatting for randofolket som vil nyte fjellene her oppe. 

Vi våknet til strålende sol og alt lå til rette for en super dag. Dog sov vi "litt" lenger enn forventet. Droppa vekkeklokke for vi regna med vi våkna kl 7 likevel. Det gjorde vi ikke - våkna ikke før over halv ni..... Vi kom oss altså ut på tur en god del senere en planlagt. Pyttsan, det er lyst lenge nå.
Fløtatind (1711 moh) står for tur!

Tove gjør klar sekk og ski.
 Hytta ligger vel på ca 200 moh og vi må nok regne med å gå til ca 5-600 moh før vi kan ta på skiene. Det blir en bra økt til fots først altså.

Tove på vei opp

Omsider kom i til snøen og fikk på ski - og da var det bare å fortsette å labbe avgårde. Vi var ikke alene, men de andre var litt tidligere ute... Det ble godt med spor til oss da.

Saufjellet sikte. Det er spor etter mange som har kjørt ned her - antagelig fra i går.

Vakre Øksendalen. Skrondalsneba (1462 moh) rett bak.

Tove i jevnt driv mot Saufjellet


Opp mot Saufjellet. Vakkert syn, sol og herlige svinger
En fantastisk dag og det er bare å nyte. Vi tok oss god tid oppover og noen småstopp her og der. Tove begynte å tvile på å nå toppen, men bestemte oss for å gå opp på Saufjellet og ta lunsj der - og deretter legge neste trekk.


Dagens lunsjutsikt: Fløtatind. Paradis!!

Et lunsjbilde må til :-)
Tove skysset meg av gårde til Fløtatind og ble sittende videre på lunsjplassen på Saufjellet - med streng beskjed om å gå videre mot Fløtatind om det ble kjedelig å sitte på Saufjellet. Ingen grunn til å dra ned på hytta enda i hvertfall.

Jeg fortsatt altså turen videre alene (dvs ikke helt alene - mange andre på tur i dag også). Det er alltid litt spennende med Fløtatind og hvordan det er å komme seg opp til selve toppen. Det er alltid en litt bratt kant man må opp og over - og litt skavlete andre steder.
Fløtatind! Ahhh, for en herlig bakke. Det gledes allerede til nedfarten.
 Jeg nådde kanten, fikk satt igjen skiene i bratta, og kravla opp kanten. Marsjen fra snø/skalvkanten var grei nok, men det er om å gjøre å ikke skli - da blir det langt ned.... Toppen ble i hvertfall nådd og det er en halt fantastisk utsikt der oppe. Ser både Trollheimen, Sunndalsfjella, Trollveggen, Eikesdalsvatnet, Eresfjorden mm. Sjøvdøla (1719 moh) vises også rett på andre siden av Eikesdalsvatnet. Dit skal jeg en gang.

Eikesdalsvatnet og Sjøvdøla og Nyheitinden. Gjuratinden ligger vel også der bak.

Eikesdalsvatnet

Skjorta og Litjskjorta - og Ryssdalsnebba
Når jeg sto på toppen tikket det inn en melding fra Tove om at hun var på vei mot Fløtatind. Jeg skjønte det - og knallbra!! Så da er det bare å kjøre ned til henne, og så bli med opp igjen. Det er bare så verd det :-D

Tok en liten vurdering på hvor jeg skulle gå ned. Enten den bratte kanten rett ned ved varden, eller gå tilbake samme vei som jeg kom opp. Ingen av delene fristet veldig, men jeg endte med å gå samme vei som opp. Litt ekkelt å gå ned og se hvor langt jeg kommer til å skli - om jeg sklir... Gikk helt problemfritt da, men greit å tenk konsekvenser så man er skjerpa.

Klar for nedkjøring!! Lovely. Pudder. Øksendalen venter der nede.
 Herlig bakke - pudder å greier. Ingen tvil om at det er verd å bli med opp en tur til når jeg traff på Tove. På med feller og så er det bare å traske opp den siste bakken på nytt.

Tove på vei opp siste biten. Det bratner til.
 Vi kravla oss først opp samme sted som jeg gjorde, men fortsatte ikke bort og opp til varden. Når vi sto ved skiene igjen så ropte det en unggutt at det var mye letter å gå opp lenger bort (der jeg droppa å gå ned isted). Vi bestemte oss for å gå å se, og kravla opp der også - og "vipps" på toppen. Tove synes det var litt ekkelt, men greide det - og synes det virkelig var verd det når hun kom på toppen. Utsikten her er helt upåklagelig, og jeg for min del hadde følt meg snytt om jeg ikke hadde fått oppleve den etter å ha strevd så mye for å nå toppen. Hun banna nok mye på meg underveis når jeg pusha litt, men satser på at det var glemt når Eikesdalen bredte seg utover ;-)

Greide det - Fløtatind!!! Det var nok en stund der nede i bakken at Tove ikke trodde hun skulle klare det, men jaggu ta, det er vilje av stål i den dama der!

Tove på vei ned "skavlen". Litt ekkelt for snøen er litt hard der, mer som hard skavlsnø.
 Vel nede til skiene igjen, og så er det bare å starte på pudderet. NICE!
Tove i fin stil på nei ned
Vi utnytta absolutt hele dagen i dag. Knallvær og knallføre, dvs knallføre til nesten siste slutt. Fra Saufjellet og ned så hadde blautsnøen fra i formiddag skaret seg og her var det helt håpløst å kjøre. Vi sank gjennom skarelaget og med skiene delvis nede i skara var det helt umulig å svinge. Her var det bare om å gjøre å komme helskinnet ned. Når trærne nærmet seg ga vi opp skiene og traska i snøen ned til der vi hang fra oss skoene i stedet. Umulig med unnamanøver i dette føret - hadde raskt havna i et tre....
 
Tove vel nede på hytta
En lang og herlig dag i dag, og veldig imponert over Tove som kom seg til topps. Det var mye vilje i dag, og hun påsto selv hun gikk på/ned tennene til slutt. Samma det, hun kom seg opp!

Nå blir det en natt til på Brandstadbu og så får vi se hva morgendagen bringer....

(Og morgendagen ble kun vask av hytte og kjøre hjem. Tanken var Ryssdalsnebba, men med 15 m/s i vind på toppen har vi ingenting der å gjøre.... I tillegg var det overskyet, litt lavt skydekke og noen regndråper i lufta). Utsettes til en senere gang.

Tusen takk for to supre turer, Tove! Dette må gjentas :-D

Kommentarer