Merking av TT-rute, 9.6.18

Strålende vær og jeg har tatt på meg å merke en TT-rute for turistforeningen: Fra Bårdsgården til Kårvatn, dvs kun midtpartiet. Merkinga i begge ender er bra, men ikke paritet i midten. Jeg skal altså merke fra enden av Tovatna til ca Gammelseterdalen. Veldig glad for at det ikke er hele distansen, for den er lang - og det tar tiiiid....

Sykkelen er med. Sparer enormt med tid å sykle grusveien fra Storlidalen og innerst inne ved Tovatna. Ca 11-12 km. 


Start ved Storlidalen. Mektige Storsalen i det fjerne (og Såtbakkollen/Tåga lengst inne)
Første oppdrag er å skru opp "T"-merket på Bårdsgård-skiltet. Merkelig nok har noen skrudd ned og tatt det med seg.

...og da er "T"'en på plass igjen på Bårdsgård-skiltet
Etter å ha svetta opp lia fra Storlidalen til Tovatna (alltid flere høydemetre enn jeg husker) er utsikten som dukker opp verd alle svettedråpene.
Fjellet er bare helt magisk i dag i det fine, klare været. Godt å være ute!
Tovatna, Storsalen og Kringlehøa
I enden av Tovatna mot Kårvatn starter "min del" av stien.
I enden av Tovatna

Her legger jeg igjen sykkelen og finner frem maling og pensel. Nå skal det jaggu bli T-merket :-D

Nye "T"'er - og det var på høy tid, det var relativt bleket den gamle merkingen. Slanglifjellet i bakgrunnen.


Ned gjennom skaret mot Gammelseterdalen er det rester av en påbegynt vei, visstnok fra 1848, men den ble adri fullført. Planen var å lage en kjørevei fra Storlidalen til Todalen (ifølge en blogg jeg leste).

På min min merke-ferd nedover møtte jeg 6 nederlendere (stykkevis og delt). Hyggelige karer, og de hadde fundert på hvem i all verden som drev å malte på steiner og trær.... Og vipps der var jeg ;-)
De hadde passert det trange juvet og skogen like før. De sa det var ganske dårlig merket der og litt ekkelt å finne frem. Flaks jeg kom der med malingsspannet da ;-)
De var i hvertfall sjeleglade for at frivillige tok jobben med å merke - de måtte ha bilde og greier :-D
Kjerrevei øverst i dalen.
Det er ganske trangt og smalt i dette partiet i dalen, og ganske steinurete. Her bør det merkes nøye og på riktige steder - vi ønsker jo ikke at noen skal ramle ned i elva heller...
Ganske trang og smalt i dette partiet av dalen

Brua over Toåa og like før stien kommer nedi selve Gammelseterdalen
Like før brua over Toåa møtte jeg god merking og mitt oppdrag var over. Jeg passerte brua noen hundre meter bare for å sjekke at det ikke var helt tilfeldig at det var bra akkurat der, men at det fortsatte lenger ned.
På returen var det bare å sjekke at merkingen var bra nok andre veien også - må jo funke begge veier ;-)
På vei opp mot ura/trangdalen - behørig merket



Utsikt mot Tverråbotnfjellet der bak

Merkinga opp ura/"trangdalen"

"Kjerreveien" og Slanglifjellet i bakgrunnen


Ferdig!! På plass ved Tovatna igjen.
Knall vær i dag, og satt en god stund i lyngen like ved Tovatna. Litt real turmat til middag - og litt sløving i sola, enda klokka var blitt ca 20.00. Sjelden kost å kunne sitte sånn til fjells så sent.

Okla i kveldssol
Sykkelturen fra Tovatna gikk radig, helt til jeg møtte kjentfolk ned bakkene fra øst-enden av Tovatna. Slo følge med dem.

Nå er det bare å kjøre til Bårdsgården, overnatte og gå en fjelltur (uten merking) i morgen. Grei dal jeg gikk i dag, men jeg trives nå best på toppene likevel. Best utsikt der...
Utsikten fra Bårdsgården - mot Storsalen og Kringlehøa

Kommentarer