Ottdalskammen og Østre Somrungnebba, 10.6.18

Normalt er jeg størst på dagsturer - hater å pakke - men må innrømme at det var ikke så værst å våkne opp på Bårdsgården, midt i smørøyet, heller... Etter gårdagens frivillighetsarbeid med merking av TT-rute nede i en dal, er det i dag duket for topptur. Trives best oppe i høyden, får bedre oversikt der ;-)

Morgenutsikt fra Bårdsgården - mot Storsalen og Kringlehøa
Planen var egentlig å gå Kringlehøa i dag, men det var før jeg så hvor mye snø som lå igjen der enda. Ny plan ble da å gå over Ottdalskammen, 1569 moh, og deretter til Østre Somrungnebba, 1698 moh. Østre Somrungnebba vises fra mange hold i Trollheimen og da ser den ut som en spiss pyramide som er litt uoppnåelig.

Fra Bårdsgården kjørte jeg inn til Storlidalen og deretter syklet jeg til kraftuttaket ved (østenden) Tovatna. Ble ganske svett opp bakkene til Tovatna i dag også... Her satte jeg igjen sykkelen og gikk videre mot Medskaret.


Ottdalskammen t.v, deretter Østre Somrungnebba-massivet, Storsomrungnebba/Storsalen/Såtbakkollen/Tåga og Kringlehøa.

Tovatna, Storsalen, Tåga og Kringlehøa. Morraståka kommer sigende fra Kårvatn-siden
Været er fint og ok temperatur. Shortsvær faktisk. Tåka/disen ligger tjukt inne ved Tohatten og nordre del av Tovatna. De 6 nederlenderne jeg møtte i går camper i dette området. Jeg håper de er tidlig oppe og har forflyttet seg ut av tåka slik at de faktisk ser at det er ganske godt vær, egentlig....

Ottdalskammen, Østre Somungnebba-massivet og den spisse toppen bak er selve toppen til Øtre Somrungnebba. 

Storsalen og Kringlehøa
Like før Medskaret gikk jeg av stien og rett sør mot Ottdalskammen. Det var helt greit å gå opp på nordenden av Ottdalskammen, dvs jeg holdt helt øst på nordkammen for å unngå snø og skrentparti mot vest.

Opp nordenden av Ottalskammen. Jeg holdt til venstre for det lange snøfeltet midt på kammen.

Storsalen, Tårnfjell, Innerdalstårnet og Kringehøa - og en gedigen tåkedott nede i selve Innerdalen.

Neådalssnota . Trollheimens mest majestetiske fjell.

Nesten på toppen. Tåkelaget ligger godt nede i dalene.

Fantastiks utsikt mot Storsalen - og tåkelagte Innerdalen. Etterpå skal jeg gå til de to toppene t.v (Østre Somrungnebba)

Toppen på Ottdalskammen, 1569 moh.

Selfie ved varden på Ottdalskammen.

Langt i det fjerne er Snøhetta og Storskrymten

Nærmest ligger Namnlausfjellet

Nede fra Ottdalskammen og i Kråkskaret. Her ser vi opp til neste topp som tilhører Østre Somrungnebba. Denne toppen er 1623 moh.
Fra Ottdalakammen gikk jeg ned ca 300 høydemetre. Veldig enkel nedstigning fra Ottdalskammen. Jeg holdt sør-vest, og holdt gresspartiene, fremfor å gå ned rett vest og i de store steinblokkene. Vel nede i Kråkskaret er det ca 300 høydemetre opp igjen til Østre Somrungnebba-massivet. 

Første toppen i Østre Somrungnebba-massivet. Ikke veldig spektakulær.

Ser tilbake på Ottdalskammen

På 1623-toppen ser jeg over til den "egentlige" toppen til Østre Somrungnebba. Den ser ikke så spiss ut herifra.
Fra 1623-toppen gikk jeg litt sørvest før jeg dreide nedover mot selve Østre Somrungnebba-toppen. Nede i gryta lå det et stort snøparti. Jeg gikk rundt dette da det var ganske mye gjennomslag der. Herifra er det bare ca 200 høydemetre opp.

Opp til Østre Somrungnebba, 1698 moh.
Enkel oppstigning til toppen, og når jeg nærmet meg toppen trodde jeg de hadde droppet varden, da toppen i seg selv så ut som en varde fra avstand.
Er denne steinklasen toppen og varden?
Men neida, det var en varde oppe på steinkolossen.
Selfie ved varden. Og dette er vel bredden på selve toppen også.

Det er relativt bratt på tre sider av denne toppen - og ganske smalt også forsåvidt.
1623-toppen og Ottdalskammen.

Pyramiden (den første), Storsomrungnebba og Storsalen - hele Storsalen-massivet. Pyramiden er fin å gå opp, og deretter følge ryggen til toppen på 1798 moh - og deretter følge hele ryggen ned til 1720-toppen i nord.

Panoramabilde over hele Storsomrungnebba/Storsalen
Det er jaggu ikke mange som tar turen oppom Østre Somrungnebba. Det er postkasse med bok der, og jeg var den første siden april - og i 2018 er det bare 5 stk som har vært der....
Lite besøkt topp, 5 stk i 2018 (pr 10. juni).

Utsikt rett sør mot Storsomrungvatnet og Grytvatnet - og Dovrefjell og Sunndalsfjella
Helt greit å gå ned selve Østre Somrungnebba, men for å komme ned til Kråkskaret måtte passe på og ikke komme borti det bratte partiet på mellom 13-1400 moh. Jeg gikk rett ned og deretter holdt jeg ca 1400 moh bortover til jeg passerte det bratte partiet - og dermed var det enkelt ned til Kråkskaret og videre ned juvet etter Kråkskaret.

Nede i Kråkskaret - og har startet på videre nedgang.
På vei ned fra Kråkskaret må man holde rett øst et stykke for å ikke havnet utfor skrenten.
Vel nede i botnen
Etter å ha kommet ned fra Kråkskaret kom jeg inn på en slags sti med litt vardemeriking. Denne vardemerkingen skulle vise seg å gjøre returen veldig enkel for meg etter som jeg kom inn i tåkelaget - og måtte gå i tett tåke (med veldig dårlig sikt) i ett par kilometer.
Vardemerking - og tåka.


Kjekt med varding i tåka. Jeg så nesten fra den ene varden til den neste.

...og så tilbake til en velkjent T-merket sti, den som kommer fra Innerdalen.

Sola synes såvidt igjennom tåka ved Tovatna.
Dette ble en lang tur i stort sett fint vær, og bitte litt tåke helt på slutten. Min største utfordring denne helga var vel å overnatte alene på Bårdsgården (er jo både husredd og mørkredd. Heldigvis er det ikke mørkt nå). Det gikk jo over all forventing - og det var veldig greit å våkne opp midt i smørøyet. Så det er kanskje ikke så dumt å pakke litt ekstra for å overnatte ;-)



Kommentarer