Elgpiggen, 24.7.18

En liten uke på hytta på Røros i sommerferien - i strålende vær - byr på mange muligheter. I dag går turen til Tolga Kommunes høyeste topp: Elgpiggen, 1604 moh. Det er ca 1 times kjøring fra hytta, til Tolga og deretter inn mot Øversjødalen.

Jeg parkerte ved Bekkely og syklet/gikk opp en bratt hyttevei - og deretter traktorvei - mot Heggeråsætra. Jeg er ikke akkurat noen dreven offroadsyklist og det går ikke så fort når det er så steinete i traktorveien...

På vei opp traktorveien fra Bekkely mot Heggeråsætra. Gråhøgda rett frem.
Etter traktorveien ble det fin gress-sti og deretter typisk Røros-viddesti. Det var såpass fint at det gikk greit å sykle selv for meg....
Stisykling. Elgpiggen der fremme.
Jeg fulgte først stien på vestsiden av elva Heggeråa, men krysset den like før den splittet seg i to. Her satte jeg igjen sykkelen, men kunne definitivt tatt den med litt til.

Elgpiggen
Røros-vidde-terreng er lettgått, spesielt når det er så tørt som nå. Selve Elgpiggen består av stein - og bare stein. Fra foten av fjellet er det kun 400 høydemetre opp (og ca 850 høydmetre fra bila). Altså ikke så veldig strabasiøs tur fra foten til toppen.


Varden. Femunden i det fjerne.
Jeg hadde ikke sett en sjel på hele turen, men på toppen poppet det plutselig 4-5 stykker opp. De kom gående fra to andre kanter av fjellet.
Sålekinna, det nærmeste store fjellpartiet. Ganske goldt terreng, for det meste reinlav.

Gloføken og Gloføkkampen (artige navn) og Femunden der bak.

Sølenfjellene i det fjerne. Spekedalen rett ned.

Er den lille pyramiden midt i bildet Forollhogna tro?

Det store fjellet der bak er nok Hommelfjell i Os.
Turen opp til Elgpiggen gikk greit, og ok vær gjorde at jeg satt en god stund på toppen. Turen var også uproblematisk. Det var bare å traske i steinura, helt til jeg kom til reinlaven - og eskerne.
Stivandring på esker.

Og så bars det på sykkelen igjen  - stort sett nedover nå heldigvis. Sålekinna der bak.

Gress-sti-sykling

Og så tilbake på traktorveien igjen. Helt helt bakerst er nok Storvigelen ved Brekken/Svenskegrensa

Fin tur til Elgpiggen og ikke veldig strabasiøs. Litt bratt på sykkelen til å begynne med, men deretter helt greit :-)

Kommentarer