Jønshornet i Molladalen, 19.7.18

Overnatting innomhus på Ålesund Folkehøgskole i natt. Anbefales, frokostbordet her hadde nok mer variasjon enn mange andre hotellfrokoster jeg har vært på. Og i tillegg kan man smøre med seg niste.

Dagens tur går til Molladalen og Jønshornet, 1419 moh. For å komme dit fra Ålesund folkehøgskole (ved Spjelkavik/Ålesund) er det først ferge fra Solavågen til Festøy, og deretter en 15 minutters biltur til Barstadsætra. Her er det parkering og merket sti til Molladalen.

Utsikten fra ferga. Den lille spissen langt der bak er Hornindalsrokken - dit må jeg en gang.

Ved p-plassen ved Barstadsætra
Det er enkelt å finne frem til Molladalen - det er bare å følge stien... Ca 5-600 høydemetre opp og tar ca 1,5-2 timer.
På vei opp til Molladalen - og Molladalstidene begynner å vise seg frem

Moladalstindene - herlig syn
På vei opp til Molladalen kommer et lite bratt parti. Her er det hent opp kjetting til hjelp. Jeg hadde lest om dette partiet på forhånd og må si jeg var forberedt på mye heftigere passasje enn dette. Men det er klart, dette kan være heftig nok for personer som ikke er så vant til å ferdes til fjells.

Det er hengt opp kjetting til hjelp langs et litt bratt parti langs berget.

Jønshornet er den store kladosen litt til venstre i bildet. Randers topp og Mohns topp litt lenger til høyre. Og her skal også Bladet ligge (et sted i mellom Randers og Mohns topp)
Turen opp til Storevatnet gikk greit, og et er nå moroa begynner. Fra Storevatnet er det ca 700 høydemetre oppover. Først går

Storevatnet, Jønshornet og Jønrshornrenna. Stien går opp rca ved steinura rett ned for Jønshornrenna og deretter oppover og til venstre for selve renna. Fortsetter man stien langs vannet kommer man mot foten til Mohns topp, 
Været var bra, og klart, når jeg starta fra parkeringsplassen, men det kom innimellom noen skyer. Og det kom mer og mer.


Dårlig tegn, det kommer mer og mer lave skyer

Jeg brukte god tid på vei opp i håp om at de lave skyene skulle forsvinne, men den gang ei. De kom og gikk.
Det gjelder å ta av stien på rett sted oppover. Stien tar av i ei steinur og er dermed litt usynlig i starten, men deretter er den tydelig.


Et godt stykke oppi lia må man krysse et lite sva-parti. Helt uproblematisk, i hvertfall når det er tørt. Stien går til høyre for fjellformasjonen il venstre.

Stien går på skrå oppgjennom. Jønshornmassivet er midt i bidlet



Jønshornmassivet


Utsikt ned mot Storevatnet og Molladalen

Klatrere på vei opp.


Opp lia og endelig på eggen, så velter dessverre skyene i mot. Her er det null utsikt. Eggen er ca på 1300 moh. Det er ikke mange høydemetrene opp til toppen, men eggen bortover er morsom. Her er det klyving og litt smalt enkelte plasser. Antagelig er det bratt rett øst, men det vises ikke pga skyene.

Det er smart å legge merke til varden like til venstre på eggen der jeg kom opp - kan være lurt å ha dette kjennetegnet til man skal ned. Det er mulig å bomme på nedstigningen....
Molladalsgubben

Eggen bortover mot Jønshornet. Selve toppen ligger i skylaget til venstre.
Toppen på Jønshornet er mye mindre enn Slogen. På Jønshornet er det plass til 6-7 stk - dersom vi klumper oss sammen.
Toppen av Jønshonret. En person på toppem

Et lynglimt av "sikt". Mot Randers topp. For alt jeg vet kan det faktisk være Randers topp den borteste der.

Og her er toppen til Jønshornet - med bok og postkasse.

Ikke så mye utsikt, men det er i retning sør mot Randers topp og Mohns topp.

På toppen, og dette er det som er av toppen.

"Crowded"

Et snedig fenomen dukket opp i tåka, skygge av meg selv med glorie rundt (midt i bildet). Jeg er jo en engel vettu ;-)

Her er inngangen til toppen. Gå igjennom hullet. Det er mulig å gå rundt, men da blir det straks veldig luftig
God temperatur på toppen, og innimellom noen solglimt, men veldig lite utsikt. Satt (og ruslet rundt på eggen) i ca 2 timer, men det skyene letna aldri. Jeg hang meg på et par på vei ned - i hvertfall første biten langs eggen. Kjekt å være flere på de bratteste partiene - og i skylaget uten særlig sikt.
På vei ned. Eggen

Og her kommer varden, holdepunktet for når jeg skulle ta av fra eggen og gå ned lia.

Her er stien ned fra eggen

På nedsiden av eggen ble det klart igjen, dvs det ble klart her oppe, men det lå et tjukt skylag lenger ned mot dalen.

På vei ned mot skylaget og Storevatnet

Det er godt synlig hvor grensa for skylaget er. Fascinerende.

Nærmer meg Barstadsætra og parkeringsplassen. Fin sti og god utsikt.
Molladalen var veldig spektakulær og et fantastisk skue med tinderekkene rundt. Hit må jeg igjen. Jeg må jo også opp på Jønshornet når det er utsikt. Planen var egentlig å gå opp på Jønshornet fra Molladalen, men å gå ned via Ramoen og deretter ned stien langs Oksegylelva. Jeg tok ikke sjansen på dette etter som det var så dårlig sikt. Det er ikke sikkert jeg hadde truffet på nedstigninga fra Ramoen og ned mot Oksegylelva. Kanskje neste gang da.... Og så må jeg opp på både Randers og Mohns topp. Jeg har altså en del ugjort her oppe enda ;-)

Kommentarer