Skålatårnet, 16.7.18

Overnatting i telt er ikke akkurat min favorittsyssel, men med så fint vær så var det ikke så ille. Frøys ikke i hvertfall. Ganske spesielt å våkne nesten i vannkanten av Lovatnet, åpne telt"døra" og bare stupe uti for et morrasbad :-D

Lovatnet
Dagens tur er Skålatårnet, norges nest lengste motbakke på 1843 høydemetre opp. Den lengste er jo Storkalkinn ved Sunndalsøra på 1880 høydemetre opp. Skålatårnet er et kjent og populært turmål. Her har de leid inn sherpaer til å lage steintrapper i enkelte partier.


Startpunktet. Fjellet bak er Vesleskåla
Enkelte turer er det ikke særlig behov for å beskrive så mye ruta man går. Dette er en av dem. Finner man parkeringen (Skåla - Tjugen parkering, p-avgit kr 50,-) så er det bare å følge stien og merkingen til Skåla.

På turen opp til Skålatårnet er planen å gå innom Vesleskåla (1238 moh) og Rongjuvnibba (1572 moh). Utsikten fra Vesleskåla og ned mot Loen og Lovatnet er nok betraktelig bedre her enn fra Skåla.

Loen
Det første stykket av stien går på sti i skogen, ganske bratt oppover. Man kan velge å følge en traktorvei i stedet. Denne veien er ca 200 m lengre og kanskje verd å gå etter som den er litt slakere enn stien. (Jeg gikk stien opp og traktorveien ned).
Første del av turen går i tett skog - og ganske bratt sti.
Etter ca 1 time med bare oppover (dvs egentlig er jo hele denne turen bare oppover - ingen flate strekk, eller helninger) kommer jeg til brua som krysser elva Fosdøla. Da er jeg kommet til ca 660 moh. Kun 1180 igjen...

Fosdøla (elva)

Fosøla - og tilrettelagte trapper

Loen

Vesleskåla
Jeg fulgte stien til Skålatårnet til ca 1100 moh (like før Skålavatnet) og brekte deretter oppover mot Vesleskåla. Det er bare ca 150 høydemetre opp til Vesleskåla og absolutt verd turen oppom.
På toppen av Vesleskåla. Loen der nede.

Fra Vesleskåle fulgte jeg "kanten" sørover mot Rongjuvnibba. Her var det fantastisk utsikt ned mot det grønne Lovatnet og isbreene på andre siden.
Lovatnet. Kjenndalen innerst.

Lovatnet og Sande Camping der nede på odden. Ramnefjellbreen på andre siden.

Skåla og Skålavatnet.

"Fortoppen" til Rongjuvnibba Stien går til venstre for snøflekken lengst til venstre.
Etter å ha vandret langs "kanten" fulgte jeg "eggen" og kom inn på stien til Skålatårnet igjen (på ca 1250 moh).  Det så ikke ut som det var mulig å gå opp eggen til "fortoppen" til Rongjuvnibba. Det så litt for bratt ut der.

Godt med folk oppover steinura

Fin steintrapp oppover

Fulgte stien opp til ca 1400 moh og gikk deretter opp mot "fortoppen" til Rongjuvnibba. Enkel trase opp og hit, og kun ca 100 høydemetre.

Skåla. Litt vanskelig å se, men det myldrer med folk oppigjennom steinsiden der.

Lovatnet, Loen og Nordfjord  og Vesleskåla rett der fremme


Fra "fortoppen" gikk jeg sørvestover mot Rongjvnibba.
Rongjuvnibba
Her fulgte jeg eggen bortover, og den ble ganske bratt og ekkel. Snø/bre på den ene siden (og bratt ned til smeltekanten) og veldig bratt ned til Lovatnet på andre siden. Det ble fryktelig smalt og dårlig med alternativer - og også litt for luftig for meg. Jeg snudde. Hadde ikke så lyst til å klive på den smale eggen med de bratte sidene ned. Rongjuvnibba får bare stå der uten mitt besøk i dag. Ved en eventuell annen gang skal jeg heller gå opp fra vestsiden.
Denne eggen ble litt bratt og smal - jeg snudde.....

Eggen
Returen til stien mot Skålatårnet gikk radig. Nedover fra "fortoppen" var det stort sett bare å skli ned på snøen. Jeg gikk helt alene opp til både Vesleskåla (traff èn på toppen) og mot Rongjuvnibba, men vel tilbake på stien s var det flust med folk igjen.
DNT-stien - godt med folk. Her er det kun ca 440 høydemetre igjen.

"Fortoppen" til Rongjuvnibba.

Et godt stykke sherpa-arbeid. Enkelt å gå på fjelltur med hellelagte stier.

Rongjuvnibba-"massivet". Ramnefjelbreen lenger bak

Endeløst ed trapper og stein

Skålatårnet/Kloumanstårnet og Skålbu
Det er overnattingsplasser i både Skålatårnet og Skålbu. Populært sted og overnatte. Tårnet ble bygd i 1891 og oppført av doktor Kloumann.
Myten vil ha det til at Skålatårnet ble bygget som et tiltak for de tuberkulosesyke.

På toppen

Skålau ble ferdig i 2016. Skålatårnet i 1891, men ble ordnet i stand i 2003 etter at et uvær ødela bygningen.

Lovatnet - og breene der bak er "ytterkantene" til Jostedalsbreen
Fra Skåla gikk jeg rett øst mot Stryneskåla. Her møtte jeg på Skålabreen og snudde. Tanken var å gå bort til Stryneskåla, men det var før jeg gikk meg på breen og så dens sprekker. Riktignok var sprekkene lenger ned, men man vet jo aldri hvor det er sprekker så jeg fant det lurest å bare snu.
Stryneskåla (1848 moh).

Snøhaugen tilbake mot Skålatårnet

I enden av snøhaugen ligger Skålabu og Skåålatårnet


Det var så herlig vær og temperatur på toppen at jeg satt her en god stund - og utvidet turen litt mot Stryneskåla. Ingen grunn til å gå ned. Litt kald vind, men i le var det helt fint.

På vei ned.



Loen
Turen til Skålatårnet var enkel med tanke på at man går på fin hellelagt sti/trapp store deler av turen som er i steinura. Ja, det er mange høydemetre opp, og det er greit å ha gått på tur før før man tar denne ture. Man skal ikke bare opp 1843 høydemetre, men man skal faktisk ned igjen også. Det var overraskende mange barn på toppen. Imponerende. Men så er gjerne de sprekere enn foreldrene da ;.

Det var absolutt verd turen å gå oppom Vesleskåla og gå langs "kanten" mot sør. Utsikten herifra er helt annerledes enn fra Skåla.

Etter en lang dag på tur går ferden videre til Urke og Øye. Jeg skal ikke bo på Hotel Union Øye. Det tør jeg ikke - der spøker det. Og så er det helt sikker fullt....

Norangsdalen var trang og idyllisk, og spesiell med Stavbergsetra.


Stavbergsetra i Norangsdalen. Og spissen i midten er Slogen (morgendagens tur)

Kommentarer