Slogen, 17.7.18

Teltovernatting på Urke Camping i natt - helt greit, til tross for at telting ikke er helt favorittsysselen. Veldig kjekt å våkne forholdsvis nære dagens fjell, Slogen, da. 

Slogen byr på 1564 høydemetre på 3 km. Kort, men bratt....
Morrasutsikten fra Urke Camping. Grøtdalstindene på andre siden av fjorden.

...og Urkedalstindene
Enkelt og finne p-plassen til Slogen. Kun et kort stykke sørafor herskapelige Hotel Union Øye. På p-plassen er det et vannuttak - sørg for å fyll opp flaskene, det er ikke noe vannpåfyll på vei opp. Dvs, om du er heldig kan det dryppe litt fra bekken oppe i lia, men den var tørrlagt i dag. Fra p-plassen er det bare å følge stien på andre siden av gaten, over jordet og deretter opp, opp, opp...

Øye og Norangsfjorden. Fjellet Saksa ligger rett frem til høyre med sin karakteristiske kløft.

Her er skilt til den ene vannposten på vei opp, men den var tørrlagt i dag. 

Opp av skog og kratt, og så bærs det oppover fjellsida. Stien kan skimtes sikk-sakk-vis oppover "gress-sletta".

Et tilbakeblikk

Oppe på "eggen" på ca 1200 moh. Kun 364 høydemetre igjen. Toppen er spissen der bak

Nærmere og nærmere...

Nok et tilbakeblikk på tilbakelagt sti. Mye klyving det siste stykket opp. Norangsdalen der nede.

På toppen. Eggen langsetter er Jenteskaret, Maudekollen og Klokksegga. Saksa rett bak der igjen.

Vellesæterhornet og Urkedalstindene. Nordvest for Slogen.

Toppen er ikke så veldig omfangsrik - this is it...

På vei ned, men sett nedenfra og opp. Ganske svaberg-aktig enkelte steder - her vil jeg ikke gå når det er fuktig.

På vei ned, fortsatt, men ser nedover.

Og så tilbake på jord-stien igjen, ned gressryggen.

Norangsdalen - rett der nede
På vei ned begynte det å tordne, og jeg var glad for at jeg var på vei ned og hadde kommet et godt stykke på vei ned. Jeg tenkte på de jeg møtte som var på vei opp, håper for deres del at de snudde. I det jeg kom til bilen kom stormen, og deretter regnet - og det var ikke måte på hvor mye det blåste og regnet. Håper virkelig de som var på toppen var kommet et godt stykke ned. Det er ingen dans på roser å komme seg ned fra selve toppen i regn - det kan bli glatt på svaet.
Toppen - i øsepøseregn

Det ble da vær.... Ser faktisk at gresset føyer seg etter vinden.
På vei fra Slogen og til fergeleiet på Leknes (mot Ørsta) passerte jeg Hotell Union Øye. Herskapelige Hotell Union Øye er såpass legendarisk og kjent at jeg måtte selvsagt stoppe innom. Hotellet ble åpnet i 1891. Alle ledige hotellrom står åpne og besøkende kan se inn. Artig konsept, men skjønner at de gjør det også - det er litt av noen spesielle rom. Og visstnok spøker det på ett av rommene også - så på dette hotellet skal jeg ikke bo.

Hotell Union Øye
Flott tur til Slogen i dag - anbefales, men sørg for at det er tørt ;-)
Brukte ca 3 t opp, med en liten lunsjpause, og ca 3 timer ned, med en laaaang pause i lyngen.

Kommentarer