Snota og Vassdalsfjellet, 8.7.18

Vindølbu er ei helt grei hytte å overnatte i og flott å våkne midt i smørøyet. Skyfritt for morgenen av, men ble lettskyet etterhvert. God temp.

Planen i dag er å gå Vassdalen rundt, dvs opp til Vassdalsvatnet, opp på Vassdalsfjellet, 1202 moh,  og bort til foten av Snota, 1668 moh. Deretter opp på Snota (opp ei renne i sørvest), Litjsnota og så ned til Vassdalen og Vindøla igjen. En lang tur og ikke veldig mye gått tur (tror jeg).

Fra Vindølbu rusla jeg ned til sykkelen og sykla helt innerst til Vassdalen - og så langt opp jeg gidda. Ingen vits for meg å sykle så langt opp i bratta - jeg tør jo ikke sykle ned bratta likevel.... Det er ca 8 km fra bilparkeringa og innerst til Vassdalen, ca 5,5 km for meg i dag da (en vei).

Det er enkelt å sykle innover Vinddøldalen, her er det mer eller mindre flatt. Og veldig idyllisk langs elva.
Snota-massivet til venstre og Vassdalsfjellet til høyre

Innerst til Vassdalen starter stigningen og jeg setter igjen sykkelen på et egnet sted - og begynner å traske oppover traktorveien. Det blir raskt varmt - og jeg innser at jeg har bomma litt på oppakninga... SOm alltid har jeg med ullongs, ullbokser og dunjakke - og har overhodet ikke tenkt på at det kan være sommer i fjellet. Shorts er lagt igjen hjemme. Skittau, jeg kommer neppe til å treffe en sjel likevel, så nå får ullbokser bli shorts i dag...

....ullbokser = shorts i dag....
Opp traktorveien er tilbakelegger jeg ca 300 høydemetre. God og varm.

På vei opp traktorveien opp til Vassdalsvatnet.
På toppen av traktorveien blir hele dagens runde godt synlig. Herlig! Her er det også en trimkasse - navnet må skrives inn selvsagt :-)

Vassdalsfjellet er på 1202 moh og Vassdalsvatnet ligger på ca 700 moh. Ikke så altfor mange høydemetre altså.
Vassdalsfjellet

Vassdalsvatnet. Snota t.v og Vassdalsfjellet t.h. Dagens runde.
Oppstigninga til Vassdalsfjellet går langs eggen i nord, før man fortsetter mot bratta på fjellet og holder der på østsiden.
Oppstigninga til Vassdalsfjellet

Idylliske Vinddøla

Vassdalsfjellet
På nord/nordvestsiden av Vassdalsfjellet er det veldig bratt og her må man holde øst. Når jeg kommer nærme bratta i øst kommer jeg over en sti. Mest sannsynlig dyretråkk, men det er like så greit. Sauene velger jo de enkleste stedene. Her er det bare å følge stien alstå.

Stien på østsiden av fjellet
På et tidspunkt mister jeg stien og det ser ut som den kan gå enten til høyre eller venstre. Jeg velger venstre - jeg burde valgt høyre. Jeg kom borti en veldig bratt gress/jordbakke og her var det ikke så trivelig å gå opp. Det ble en del klamring i små bregner. Det gikk greit, men annet hadde vært å foretrekke. Vel oppe så møter jeg selvsagt på stien igjen. Burde altså valgt høyre....


Vassdalsvatnet og Snota
Etter å ha kravlet opp den bratte bakken var det enkelt resten av stykket til toppen.
Vassdalsfjellet - nærmer meg toppen

Varden på Vassdalsfjellet og Snota i bakgrunnen

"Eggen" på Vassdalsfjellet - enkel spasertur

Flott utsikt på Vassdalsfjellet, men blir nok enda bedre oppe på Snota :-D

Midt i hjertet av Trollheimen ligger Neådalssnota

Snota. Oppstigningen skal føregå i ei renne på "kortsiden". Tror det går bra. Litt spent på hvordan det er øverst.

Vassdalsvatnet. Tilbakeblikk på spaserturen over Vassdalsfjellet.

Snota. Oppstignng i renna nesten helt til høyre - den største (t.h)

...enda nærmere Snota. Herifra er det ca 400 høydemetre igjen. Her er det bare å gå rett opp mot den største renna t.h.

Da er det bare å gyve laus på oppoverbakken

I renna, og det er bare å fortsette rett opp - og deretter litt t.h.

På tide med lunsj - fantastisk lunsjutsikt i dag
Etter lunsjpausen er det bare å starte på de siste 100 høydemetrene opp til kanten, den som jeg litt spent på hvordan er. Er det overkommelig, eller er det bare loddrette egger?
Hittil har jeg ikke sett en eneste person på turen. Jeg kommer nok til å møte mennesker på Snota og det er dermed på tide å kle seg om, dvs av med ullet og på med buksa ;-)
Videre opp renna. Det går enklere enn fryktet. Ingen vanskelige partier eller forhold

...I'm going up, up, up up.....
Nærmere toppen møter jeg en stor vegg rett frem og må velge å gå enten på høyre eller venstre side av denne for å komme opp. På venstre side ser jeg hele veien opp og vet hva som venter meg. På høyre side må jeg forbi "veggen" og deretter dreie til venstre. Jeg ser altså ikke hvordan det er å komme opp der, men ser på kartet at det er ca 20 høydemetre igjen.
Jeg velger venstre side igjen. Det går helt greit, men litt bratt, litt snø, og litt sva på et parti. Det år helt fint etter som det er tørt. Antar det hadde vært lettere å velge høyre denne gang også....
Oppstigningen til venstre for "veggen"

Oppstigningen til høyre for "veggen"

Nesten oppe, i hvertfall kommet opp det mest bratte partiet - og det er bare å puste ut.

Siste biten opp av renna

Hadde jeg valgt høyre hadde jeg kommet opp her. Ser ut til at det var mer lausur her, men ikke så bratt.

Meg selv til topps på Snota
Oppe på Snota var det ca 6-7 stk, så det var veldig bra jeg fikk på meg litt anstendige klær. Det var de første (og eneste) jeg møtte på turen.
Varden - og Litjsnota i bakgrunnen

Nesten rett sør ser vi Snøhetta - den store langt der bak med snø på. Storskrymten ligger litt t.h langt er bak

Neådalssnota, Østre Somrungnebba, Storsalen

Såtbakollen/Tåga, Tårnfjell er så vidt synlig, Trolla, Skarfjellet, Kongskrona, Vinnubreen og Dronningkrona

Fantastisk farge på Snotvatnet. Trollhøtta t.v, Geithøtta midt i bildet. Tollheimshytta ligger også et sted der nede.

På Snota treffer man på TT-merking, trygt og godt ;-)

Litjsnota, 1562 moh.

Tilbakeblikk på Snota - der jeg kom fra.

Fra Litjsnota er det bare en lang slak bakke nedover - mer som highway. Veldig bred.

Vassdalsfjellet i front, Rognnebba rett bak og Fruhøtta lbak t.h.

Her kom jeg fra.... Fra Snota, ned til Litjsnota og deretter bare å følge det brede fjellet.

Vassdalsfjellet, Rognnebba den store bakom t.f.
Etter som jeg hadde gått opp en annen ei, blir jeg litt i tvil på hvor langt bortover eggen må jeg gå før jeg brekker nedover. Jeg har funnet ut at jeg må gå ganske lang bortover før det er noen vits i å starte den siste nedstigninga.
Plutselig møter jeg på litt "privat" merking, heldigvis, for da slipper jeg å tenke på hvor jeg skal begynne å gå ned.


Siste nedoverbakken til Vassdalsfjellet.

Før turen trodde jeg at stien ligger t.v opp gressbakken, men det er feil. Den ligger lenger til høyre.

Tilbake på traktorveien
Dagens tur har vært lang, men fin, og mye varmere vær enn antatt, men det er bare deilig. Herlig å få tatt denne turen også. Jeg har tenkt på den en stund. Veldig godt fornøyd når jeg fikk til å gå opp Snota på sør-vestsiden. Normalruta til Snota er litt lang og kjedelig, men denne var lang (egentlig enda lengre) og spennende - dog noe kjedelig fra Litjsnota og ned.

Vel nede til sykkelen var det enkle 8 km som skulle tilbakelegges  - det gikk raskt. Enkelt sykkelterreng. Nå venter en forfriskende dukkert i elva ved bila :-)

Kommentarer