Stisykling på Røros, 26.7.18

Nok en fin dag på Røros i sommerferien - og i dag blir det stisykling. Ganske snedig at jeg kommer på å ta en sånn tur - jeg som ikke er så glad i å sykle, og ihvertfall ikke offraod....

Sykla fra hytta på Hånesåsen og ned til Byggern. Deretter ble det sykling på den verdenskjente eskeren som går fra Femunden til Kvitsandan, hele 35 km lang esker.

Og for den som lurer på hva en esker er så er det en langstrakt rygg av sand, grus og stein som er dannet av avsetninger fra smeltevannselver som renner i tueler under isbreer.

Veldig fint sykkelterreng langs eskeren. Grus og sand, og både litt opp og ned.

Sykkeltur på eskeren

Noen har plassert ut et toalett..... Uvisst hvorfor, kunst?? ;-)

Esker, med Rismotjønna og Rismosjøen på hver sin side.

Esker, med Rismotjønna og Rismosjøen på hver sin side


Rismøsjøen

Mølmannsdalen
Etter å ha passert Mølmansdalen gikk turen videre langs traktorvei til Skjevdalen. Fra Skjevdalen sykla jeg bitte litt videre og tok opp til en sti som går mot Skjevhøgda og Langtjønna. Fra Skjevdalen gikk det traktorvei et lite stykke opp, men deretter ble det ekkel sti og jeg trillet sykkelen i ca 100 høydemetre opp. Jeg hadde sjekke mtb.map og var forberedt på dette. Like før tregrensa kom jeg til ei hytte og herifra var det mulig å sykle igjen - på fin Røros-vidde-sti.

Mellom Skjevhøgda og Langtjønna

Her skal jeg over: Gråhøgda til høyre og på høyre side av Klettan der bak.
Det ble litt trilling av sykkel opp mot Gråhøgda, men ellers veldig fin sykkelsti. Og det er bare å fortsette mot Brannfjellet.
Klettan og Brannfjellet.

Tilbakelagt distanse fra Gråhøgda. Stien er godt synlig.

Lunsjpause på Brannfjellet, dvs ettermiddagspause etter som jeg var så sent ute. Djupsjøen og Stor-Skarven (den store der bak).
Fra Brannfjellet var det bare nedover til gården Pantslåtten. Et veldig idyllisk sted.
Fra Pantslåtten bars det oppover til Rådlausfjellet.
Stor-Skarven - fra Rådlausfjellet

Stikkilen og Stikkilsddalen der nede
Etter Pantslåtten og Rådlausfjellet sykla jeg ned til Holstvollen - og litt etter Holstvollen kom jeg inn på stien der skiløypa går på vinteren (Stikkilsrunden). Da kom jeg virkelig på kjente trakter. Det er alltid så idyllisk i Stikkilsdalen.
Stikkilsdalen

Stikkildalsvollan
Fra Stikkilsdalen sykla jeg strake veien til parkeringsplassne ved Rema. Deretter ble det en tur bortom spelplassen til Elden, Slagghaugan og Pippi-gata. Klokka var ca 19.30 og det var ikke komme så mange som skulle på show enda (starter kl 21.00).

Røros Kirke/Bergstadens Zir
Spelplassen til Elden



Pippi-gata - alltid like koselig. På vei opp mot Slagghaugan

Pippi-gata på vei ned.


Fra Slagghaugan og ned mot spelplassen

Det ble en veldig lang sykkeltur i dag, spesielt for meg som ikke sykkler lenger enn ei mil i slengen - og uten bleiebukse... 4,5 mil offroad (uten bleiebukse) merkes i baken for å si det sånn. Jeg klarte ikke å sitte de siste km..... Men fin tur likevel da :-)

Kommentarer