Ruten, 26. Januar 2019

Årets første rando-tur!  Strålende sol, men litt kaldt - og kommet mye snø (for ei uke siden). Parkeringa til Ruten ligger i et kald-høl og det var hele -16 grader ved start. Heldigvis vet jeg det blir noe varmere lenger opp - sikkert nesten 10 grader varmere. Litt vind er meldt, men ikke værre enn at det er greit.

Litt småfriskt ved start, men vet det kjapt blir varmt opp bakkene så ingen vits i å ta på noe ekstra. Og helt riktig - skulle ikke så langt oppi bakken før det var relativt hett innafor jakka.

Fint føre oppover skogen - løssnø - men oppgåtte spor. 
Det er rene 17-mai-toget opp til Ruten i dag. 

Jeg må ganske høyt opp før sola kan nytes, nesten til topps. Her er det faktisk mindre vind enn lenger ned i dalen.

Ruten i sikte:


Fotoapparatet hang utenfor jakka og strofna ganske raskt. Flatt batteri - sikkert pga kulde og vind. Mobil-blogging denne gang.

Varden:


Masse folk på tpppen:



Trollheimen i det fjerne:


Nedkjøringen:


Normalt går jeg nesten til topps, kjører ned og så helt opp og ned på østsiden av Ruten.  På vei opp ante det meg at føret ikke var helt det store (og det fristet ikke å fikle med fellene mer enn nødvendig i kulde og vind) så jeg droppa den første nedkjøringa. Jeg gikk rett til topps og tok matveien ned med en gang. 
Det her tydeligvis blåst en del siden snøfallet sist helg. Det var litt fokkete og snøeb hadde et litt hardt lag oppå - som man plutselig skar igjennom. Altså ikke et føre for de som ikke er så rutinerte og tøffe. Det var bare å ligge bakpå og prøve å svinge = sure lår med en gang.... 
Selv on det ikke var helt drømmeføre på vei ned så var det deilig å få lufta randoskiene igjen. 

(Jeg er forresten glad jeg har vebasto m/ fjernkontroll - og som var innen rekkevidde. Deilig å kunne få satt på denne 10 min før jeg ankom bila - her var det -14 enda)

Kommentarer