Storviglen, Røros. 16.4.2019. Påska

Tirsdag 16. april. Fortsatt påske, finvær - og på Røros. 
I dag skal Sander og Erik kite på Feragen. Jeg bryr meg ikke så hardt om det og går heller en langtur til Storviglen, 1561 moh. Storviglen er Røros høyeste fjell.

Vi parkerte ved enden av Feragen. Jeg krysset et jorde, forbi en gård og over ei myr før jeg traff på oppkjørt skispor som gikk opp mot Viglen. Det er veldig greit å følge dette skisporet til tregrensa da det er en del bekkefar osv som skal krysses inne i skogen.

Feragen. Og om man ser godt etter ser man såvidt to kitere nærme kanten (på hitsiden av vannet).
Det er en ganske dryg tur oppover, og er jevn stigning hele veien. Der skisporet sluttet var det heldigvis snøscooterspor å følge videre oppover. Føret var såpass bra at det var helt ok å gå på fjellski med smurning. Hadde med feller, men det var greit uten.

Storviglen bakerst.

Storviglen, selve toppen

Tilbakeblikk - mot Midtviglen og Vigelpiken
På foten av Storviglen hadde jeg på fellene og gikk rett opp.

Varden på Storviglen. Postkassa er gravd frem.

Utsikt mot Sylan og Helags

Utsikt mot Sølen (sørover)

Midtvigelen, Vigelpiken og Storskarven langt der bak.
En super tur. Brukte 3,5 timer oppover, og ca 1 time og 15 min ned igjen - inkludert en liten omvei rundt Vigltjønna. Planen var å gå bortom Vigelpiken og kjøre ei fin renne ned langs Storsnødalsbekken, men på grunn av knapp tid (Sander ventet på meg ved Feragen) ombestemte jeg meg ved Vigeltjønna. Det viste seg at jeg måtte opp noen ekstra høydemetre for å komme bort til Vigelpiken og det prioriterte jeg ikke tid på (og gidda ikke). Uansett, tapte litt tid på dette, men det gikk veldig radig ned når jeg kom inn på scootersporet igjen.
Feragen - på vei tilbake til bila.
En super tur - og Sander hadde bare venta i 5 min, så de hadde ikke avslutta kitingen så lenge før jeg var nede :-)

Kommentarer