Breitinden, 18.5.2019

18. mai og fortsatt på Trollstigenplatået - i dag venter Breitinden, 1791 moh. Dette er den høyeste av Trolltinden-fejllene.
Det er meldt greit vær, men ganske mye vind. Vi tar turen som den kommer, men det er relativt uaktuelt å gå til topps i sterk vind.

Turen starter bortover stien til utsiktspunktene og tar deretter av oppover merket rute til Stabbeskaret.

På vei bort fra utsiktspunktet og opp mot dalen mot Stigbottnen/Stigbottnvatnet og Breitinden.
Veldig sterk motvind opp fra utsiktspunktet og opp skaret mot Stigbottnen. Litt frosset snø og dermed skarelag etter natten. Altså ganske hardt og ekkelt å komme seg oppover i den sterke vinden. Vi brøyter oss sikksakk oppover og litt ubehagelig i svingene. En ting er bra sikkert: jeg går ikke opp på noen fjelltopp i denne vinden. Føler ikke for å bli blåst av fjellet...

Trollstigen, med Finnan bak til venstre, og deretter Bispen og Kongen. Ville Stigfossen helt til venstre.

Når vi endelig kom opp av skaret og det flatet ut litt så løyet også vinden litt. Taktikken var fortsatt å gå så langt vi syntes føltes greit.

Erik i Stigbottnen. Breitinden rett frem. Løypa går litt innover på venstre side av Breitinden, for så å komme opp bakfra. Kommer opp like ovenfor den første barflekken på ryggen til Breitinden.
Det klarnet mer og mer opp og vinden ble stillere og stillere. Herlig :-)
Erik. Fin utsikt over til Alnestind og Finnan.

Breitinden. Selve toppen ligger litt lenger bak.

Stabbeskaret like til venstre utenfor bildet. Breitinden opp til venstre. Traseen går rett frem til skaret og deretter opp og vender til høyre. Kommer til slutt ovenfor barflekkene rett opp til høyre i bildet.

Mektige og heftige Trolltindan.  Bruraskaret er kløfta midt i. Stabbeskaret er skaret til høyre for Trolltindan.
Turen inn mot skaret gikk greit. Ikke verdens beste skiføre, men hva kan man forvente 18. mai. herlig på tur likevel, og i hvertfall når været bedrer seg.

En kjapp rast ved skaret - vi fant en plass med litt ly. Deretter vendte vi skrått opp og i retning sørvest.

Her har vi kommet opp på ryggen. Kun to bakkerigjen. Denne og den brede, slake autostradaen til topps.

Erik og Trolltindan
Siste stykket var lett og slakt. Når vi karret oss opp det første skaret i sterk vind i dag hadde vi aldri trodd at vi skulle komme opp. Artig at været står oss bi og vi likevel kommer opp. Snedig, man har opplevd før også at det kan være mer vindstille på toppene enn nedi dalene (slipper vindtunnelene på toppen).

Endelig til topps og utsikten ned i Romsdalen og Rauma - og over Romsdalshorn, Romsdalseggen, Venjetinden er storslagen. Det er langt ned til elva for å si det sånn.

Romsdalen og Rauma. I retning sørøst. Mannen er rett der nede et sted - fortsatt.

Romsdalshorn rett over, Venjetinden bak til høyre og Romsdalseggen den lagen eggen til venstre.
Ikke så folksomt på toppen i dag, men nok av skiturister likevel.
På toppen

Nyter utsikten rett ned i Romsdalen. Tryggest å ligge å klanre seg fast ;-)
Etter en halvtimes pause på toppen med litt bildetaking, klesskift osv bars det nedover igjen. Relativ blaut og tung snø på vei ned, men ikke så mye av den på toppen. Ingen eleganse på ski i dag heller, men det var heldigvis ikke frosset på igjen.

Vi valgte en litt annen trasee ned. Første autostradastrekket kjørte vi selvsagt ned, men når vi kom på toppen av den nederste eggen, holdt vi godt til venstre og kjørte rett ned mot Stigbottn i stedet for å kjøre til høyre (øst) og mot skaret.

På en dag med bedre snø hadde det vært veldig fint ned denne bakken, men det som så så fint ut på avstand var ikke så bra i dag. Det var djupe skispor fra dagen før og ganske ekkelt og vanskelig å kjøre oppi dette i dette føret. Elegant var det ikke - og Erik på telemark droppa helt å prøve å få til en telemarksving.
På vei ned - og noen på vei opp.
Endelig ned det bratteste og det er bare såvidt vi siger fremover i blaut maisnø.

Obligatorisk med et bilde til av Trollstigen, Bispen og Kongen. Oppå Bispen og Kongen skal jeg en dag altså.
Trollstigen, Bispen og Kongen.

Besøkssenteret på Trollstigenplatået. Fint med oppdemmet elv og fint servicehus med kafe, suvernirbutikk og toaletter  og ikke minst stor parkering. Godt tilrettelagt for alle turistene.
Det ble en fin tur i dag også, selv om det ikke så sånn ut fra starten av. Heldigvis bedret vinden seg og vi kom oss til topps for å se ned i Romsdalen - magisk og spektakulært :-)