Kongen og Bispen, 18.7.2019

Siste turdag på denne rundens Sunnmmørsfjellturne. På vei hjem fra Hjørundfjordområdet passer det fint med en fjelltur på toppen av Trollstigen. Både Stabbeskaret/Bruraskaret og Kongen og Bispen står på ønskelista. Etter som været ble mye bedre enn forventet så falt valget på Kongen (1614 moh) og Bispen (1462 moh) - juhui. Vet det er bratt på begge, og har lest at Kongen kan være litt utsatt. Som alltid er jeg da litt spent på om jeg greier å komme opp (og ikke minst ned).

Parkerte på p-plassen til Trollstigen utsiktspunkt. Glad jeg var forholdsvis tidlig ute for der er det trangt om plassen.

Stien opp til Bispevatnet er merket og starter rett på andre siden av veien for p-plassen. Kun 900 m dit, men 300 høydemetre. Tror det er noen turister som blir noe overrasket oppigjennom lia - ser lett ut med bare 900 m. Bispevatnet ligger på 1000 moh.

Stiens start ved veien - og Bispen er i sikte :-)

Realtivt fullt på parkeringa til utsiktspunktet. Stigbottnhornet rett over, og Breitinden litt bak til venstre.
Turen opp til Bispevatnet går greit i godt opptråkket sti. Fra Bispevatnet er det bare å følge stien langs vannet og forbi Bispen. Selv om man skal på Bispen følger man stien nesten forbi Bispen før man skråner opp. Oppstigning skjer på nordsiden av Bispen.
Av taktiske årsaker starter jeg med Kongen først - rett og slett fordi det er flest som går til Bispen og jeg regner med det er mange som går her spredt utover hele dagen. Kongen har færre besøkende og jeg syns det er betryggende å gå til Kongen når det er andre som går turen også.

Bispevatnet, Bispen og Kongen

Litt forundret over at Bispevatnet er er eller mindre islagt midt i juli.
Det er en del store steiner og ur langs vannet, men forholdsvis tydelig sti likevel. Det ligger også noe snø enda. Skal man til Kongen eller Bispen er det i begge tilfeller like så greit å gå opp til skaret mellom Kongen og Bispen, før man starter oppstigning på ønsket fjell. Mange skrådde litt kjappere opp mot Bispen enn dette. Jeg fortsatt litt videre forbi Bispen før jeg kom opp i skaret, men kunne nok skrådd av litt før.
Kongen. Oppstigning skjer langs eggen på høyre side i bildet og rett mot Kongen. Deretter ca midt på vestsiden og rett opp.
Oppstigning til Kongen skjer altså fra skaret mellom Bispen og Kongen. Her er det bare å følge eggen oppover. Det er stort sett ganske tydelig sti oppover.

Utsikt ned mot Trollstigen, Breitinden bak til venstre, Stigbottnhornet rett frem og opp mot Bispen. Oppstigning til Bispen skjer på nordsiden, dvs opp eggen vi ser fra denne posisjonen.
Rutas smaleste og mest luftige passasje opp til Kongen er opp denne eggen som går mot nord (og ender opp på vestsiden av fjellet). Jeg var så konsentrert oppover at jeg ble ganske så overrasket over hvor bratt ned det var på høyre side når jeg gløttet ditover - det gikk mer som rett ned til Isterdalen, 1300 m rett ned.

Langs vestsiden av Kongen, men fortsatt i retning nord. Står her på rutas luftigste punkt.

Rutas luftigste punkt - det går rett ned til Isterdalen på venstre side.
Ca midt på vestsiden av Kongen vender stien rett opp (mot øst). Her begynner også en rødmerking. Etter som jeg googler mine turer ganske godt på forhånd så hadde jeg kommet over en anbefaling å fortsette videre mot nord før oppstigning. Dette skulle være enn mindre utsatt trasé opp enn den rødmerkede stien. Det var "bare" å følge de små vardene. Jeg kan si meg enig i at denne traséen kanskje var mindre utsatt, men det var vanskelig å følge noen små varder da de ikke var helt tilstedeværende hele tiden. Når man da er litt ukjent føler man en viss utrygghet på om man går rett og om man kommer borti plasser man kan gå seg fast - og ikke finner samme vei ned igjen. Heldigvis hadde jeg sett en slags håndtegning og visste sånn ca hvor mange "småskar" jeg skulle over før jeg skulle opp.
Klyving opp. Dette er ikke den rødmekede stien, men en trasé litt lenger mot nord.
Artig klyving underveis, og ikke særlig utsatt, men tidvis uvisst hvor man skulle ta veien.
Over ett par skar og deretter opp..... Lite antydning til varder her gitt.
Plutselig var jeg nesten helt opp og helt på nordsiden av Kongen. Etter å ha klyvd i småskar og utsikten var kun ba meg, ble jeg relativt overrasket når en helt fantastisk utsikt mot Dronninga, Innfjorden og Isterdalen plutselig dukket opp:
Innfjorden til venstre, Dronninga rett frem, Isterdalen til høyre - og Åndalsnes i enden av Isterdalen

Haugabotsvatnet og Innfjorden - og Molde lagt der borte.

Herifra var det peanuts å gå siste stykke til toppen.

Bispevatnet - fremdeles islagt. Rett bak er Alnestind. Jeg kom opp skaret til venstre.

Dronninga. Innfjorden til vensre (med Molde langt der bak) og Isterdalen til høyre (med Åndalsnes i enden av dalen)

Siste oppstigning er lett: rett opp og deretter langs eggen rett mot sør.

Panoramautsikt: Innfjorden, toppen av Dronninga, Isterdalen

Noen har fotosession til insta - luftig

Kongen - topp-platået Realtivt stort og flatt

Isterdalen med Åndalsnes helt i enden.

På toppen ved den lille hytta med topp-bok inni.

Trollveggen med sine karakteristiske tagger


Trollveggen



Bispen rett frem. Og Trollstigen langt der nede til venstre.

Alnestind til venstre, Finnan rett frem

Topp-platået til Kongen. Flat som en pannekake. Stor som en fotballbane.
Jeg valgte rødmerket løype ned. Tryggest det etter som jeg var noe i tvil om jeg hadde kommet til å gå riktig der jeg kom opp. Rødmerket sti har noen utsatt partier, ett i form av bratt/litt høyt klyvetak og ett i form av litt løs stein/grus. Begge deler gikk veldig greit, men de skal sies at det var mindre utsatte partier på den alternative veien opp. Dog litt vanskeligere å finne frem.

Starten på nedstigingen fra Kongen

Det ser litt ufremkommelig ut der oppe, men det går an! En rød prikk er synlig ca midt bildet. Etter denne prikken kommer det bratteste partiet med klyving. Et litt høyt/langt klyvetak er nødvendig.

Godt merket - og godt synlig sti
Det ser litt ufremkommelig ut der oppe, men det går an! En rød prikk er såvidt synlig ca midt bildet også. 

Her er det bratteste partiet med klyving. Et litt høyt/langt klyvetak er nødvendig.

Den smale sti ned eggen. Luftig - og veldig luftig på venstre side.

Vel nede fra Kongen, og da venter Bispen. Stien går over snøen, og deretter kommer man innpå en godt synlig sti.
Opp Bispen er det mange stier å velge mellom. Den er tydeligvis veldig populær og har blitt godt tråkka. Det er tidvis rødmerking, men jeg kom også bort i fra denne rødmerkinga innimellom. Det gjorde ikke så mye for alle stiene fører opp (ev ned).

Godt tråkka sti og godt merket akkurat her.

Tilbakeblikk på Kongen. 

Steinur, med en varde i enden. Der det ikke var rødt, kunne man ofte se en liten varde.

Her er det bare å gå rett opp :-)

Og her også, litt luftig akkurat på denne passasjen, men det er mulig å gå nedenfor til høyre.

Straks på toppen!
Bispen er ikke akkurat så vanskelig å gå opp. Litt luftig tidvis, og ganske mye laus stein - så man må være forsiktig så man ikke sparker løs noen. Men det er egentlig ikke så vanskelig å finne frem. Alle stier fører opp - og ned. Noen valg er selvsagt smartere enn andre.

Superduper utsikt fra Bispen også!
Breitinden og Stigbotthornet på andre siden. Og Trollstigen der nede.

Trollveggens tagger sett fra Bispen

Fylkesvei 63 til Geiranger midt i dalen. Ringshornet helt til høyre.

Varden på Bispen, sett fra vest. Finnan rett bak t.v.
På vei ned fra Bispen har jeg lest ulike steder å gå ned. Noen bedre enn de andre, men tror ingen er særlig vanskelig. Jeg fulgte den godt merkede røde pilen ;-)

Godt merket hvor man skal gå ned. Det finnes visstnok flere alternativer som også er bra, men lett å følge rødt.

Artig skyggebilde av Dronningen, Kongen og Bispen.

Steinura på Bispen
Fin tur til Kongen og Bispen. Artig klyving og artig å mestre begge toppene. Som alltid er jeg litt skeptisk før start på turer der det er luftig og klyving. Vanskelig å vite andres grenser (begrensninger...) og hvordan de er i forhold til i mine. Men det gikk bra. Desidert flest mennesker på Bispen, men også noen på Kongen. Enkel adkomst til disse to fjellene. Det er jo ikke så langt fra parkeringsplassen, men kreves litt å komme opp likevel. Ikke umulig at jeg tar denne turen igjen om jeg er i området en gang.

Bispen og Kongen sett fra nederst i Trollstigen.

Kommentarer