Gjevilvassdalen, 7-9. februar 2020

Dametur til Gjevilvassdalen - juhuii :-)

Ankom parkeringa på Osen i skumring. Det ligger frost over Gjevilvatnet, men utsikten mot Gjevilvasskamman og Blåhø er upåklagelig i den ellers så klare lufta.

Gjevilvatnet, Gjevilvasskamman og Blåhø
 Sporene er relativt nyoppkjørte, dvs i går. Hvilket betyr at de ble beinfrosset i løpet av natta og helt klart egentlig klisterføre. De med feller berger såvidt, vi uten går på armene. Glad vi ikke skal gå så mange kilometer innover.

Fin forsamling fra Osen og innover mot hytta.

Kamman e no bra fin ja - selv med tilslørt dis fra vannet

Storhornet, med en eller annan lysende planet over (var det Venus mon tro?).
En finfin skitur i måneskinn inn til hytta, middag til kvelds og bålpannekos i måneskinn - og noen bobler selvsagt. Her er det bare å nyyyyte :-D
Fullmåne og stjerneklart (dvs fullmåne om to dager, men full nok for bilde nå også)
Lørdag blir det en skitur. Litt uvisst hvordan vi kommer oss fra løypenettet ved hytta og over mot Grøtsætra, men med litt frem og tilbake fant vi frem. Løypenettet i Gjevilvassdalen er ikke helt som før for tiden. Fortsatt knallhardt i sporet og burde hatt klister, men armer funker også til en viss grad (i hvertfall når man ikke skal gå så fort).
Tja, tar vi oppover eller nedover for å komme inn på  løypenettet til Grøtsætra? Vi valgte nedover, hvilket var feil og vi måtte opp igjen...

Må ha ett bilde av kamman og blåhø i dag også :-)
Vi fulgte den oppkjørte løypa et stykke, men plutselig var det stopp. Da startet et selvtråkka spor. Tja, hvor kommer vi nå tenkte vi, men fortsatte vi også.

Det ble plutselig stopp på oppkjørtsporet og da startet et egentråkka spor. Her var det bedre feste om ikke annet.
Grunneieren nekter løypemaskinen å kjøre på sin tomt og dermed var det stopp for løypemaskina. Mye styr med løypene i Gjevilvassdalen altså - skal veien inn til Gjevilvasshytta brøytes eller skal det gå skiløype her. Denne grunneieren ønsker løype på veien inn til Gjevilvasshytta og ønsker ikke å legge til rette for andre alternative løyper.

Etter noen hundremeter kommer vi inn på sporet etter løypemaskina igjen - og det glaserte sporet. Når vi omsider kommer oss over mot Grøtsætra kommer vi inn på dagskjørt spor og her er ståa mye bedre, her er det ikke glasert.
Ikke langt fra Skarvatnet
 Vi gikk til ca nordenden av Skarvatnet før vi snudde, dvs vi snudde da vi kom til nok et parti med egentråkket løype. Da bars det rett til Grøtsætra etterpå - for en real rast :-)
Grøtsætra - åpent for vaffel og raffel. Her kan du få raffel med ost og bacon, dvs varma vaffel med ost og bacon.
 Turen fra Grøtsætra og tilbake til hytta gikk overraskende bra. Vi var ganske spente på de glaserte nedoverbakkene. Jeg hadde fjellski med stålkanter (endelig kom de til sin rett) og hadde nok enklest vei ned.
Nok et bilde over herlige Gjevilvassdalen med kamman og Blåhø.
Etter en lang skitur ble det badstu, ute"dusj" og deretter middag til kvelds igjen. Søndag ble utvask og hjemreise dag. Det blåste enormt og ingen var fristet til noen tur, det var nok å komme seg til bake til bilen i motvinden.

Takk for en superduper tur, ladies :-)