Ruten, 14. mars 2020

Mye nysnø fredag og værmelding som sier sol og minusgrader på Ruten, 1040 moh, lørdag. Ja, da er det jaggu på høy tid å finne frem rando-skiene igjen og få lufta dem for første gang i år. Ruten er en snill topp å starte med, og relativt kort kjøretur fra Trondheim (ca 1 t).

Jeg ankom parkeringsplassen på Bostad ca kl 10.15 og da var det nesten fullt allerede. 

I den bratte skogslia i starten får man alltid innbyttepuls og blir kjapt svett i trøya - spesielt når man har kledd seg for 5 minusgrader kaldere enn det er. Det er alltid deilig å komme opp av denne skogslia og ut på den førsta flata. Her ser man tydelig hvor turen går videre - løypa er tråkka for å si det sånn.

Endelig kommet opp den bratte skogslia og kommet på den første flata - og løypa er ganske så tydelig :-)
Løypa opp går på skrå opp første siden og inn i første skaret. Noen kommer ned samme vei, men mange kommer ned i "skar" nr 2.
 Opp neste li og nytt slakt parti kommer. Nå begynner man virkelig å få fjellfølelsen.

Ferdig med li nr 2 - neste venter.

Denne gryta ligger til høyre for løypa opp. Denne er fortsatt urørt - og her skal jeg snart ned.
 Opp li nr 3 og man ser toppen av Ruten, 1040 moh. Etter li nr 3 slaker det ut igjen.
Ruten er der oppe.

På den slake flata går jeg halvveis opp, går av til høyre, tar av fellene og gjør klar for nedkjøring nr 1.  Litt skuffet over føret da det er skare, fokk og litt løst om hverandre. Hmm, håper ikke det er derfor den gryta er urørt....
Jeg kom meg nedover, fikk rundet nabben mot venstre, ned en bratt skarete side og vipps så var på toppen av gryta - og her startet pudderet. What a feeling :-)


Heldige meg fikk første tur ned i den urørte gryta - nice
 Ubeskrivelig herlig ned den første turen i urørt puddersnø :-)

Godt fornøyd med singel-tracken :-)

....så var det bare å ha på fellene igjen og gå opp på nytt. Denne gang helt til topps.

På vei opp igjen. Nå helt til topps og deretter nedkjøring i gryta rett øst for Ruten (fjellsiden til venstre).

Radiomastene på første topp.

På toppen.

Utsikt fra Ruten mot Trollheimen. Snota i ensom majestet litt til venstre i bildet.
 Litt kald vind på toppen, men muligheter for å finne litt le om man ville. Mange som hadde tatt turen hit i dag - i disse coronatider. Sikkert mange som har hjemmekontor om dagen, er i hjemmekarantene og var relativt lystne på en tur ut.

Juhuii, her skal jeg ned. Mye oppkjørt, men ser relativt ukjørt ut litt til venstre.

Min nedfart starter like bortenfor de fire på bildet. Er ikke så bratt der....
 Mye oppkjørt de første metrene, men deretter dro jeg litt til venstre -> ukjørt -> nice

En ukjørt side venter på meg :-)

Herlig å se tilbake på. Mange som hadde kjørt midt i gryta, men jeg kjørte litt til høyre i bildet og det var det nesten ingen andre som hadde (ett par stk på nederste stykket)
Herlig dag på Ruten. Topp vær (litt sur vind enest) og virkelig topp føre!

Kommentarer