Tydalsnebba i Trollheimen, 26.april 2020

Yr har meldt ganske knallvær litt utpå dagen - så da er det bare å pakke tursekken og randoutstyret og kjøre en tur til Trollheimen, nærmere bestemt Kårvatn i Todalen.

Kårvatn - og "løypa" går opp i skogslia rett frem
Overskyet ved start, men yr har jo meldt at det skal komme sol etter hvert - stoler fullt og helt på yr ;-)

Neådalsnebba midt i bildet
Turen opp går greit, og følger lett i noen andres opptråkkede spor. Det relativt flatt lys og dermed kjekt å ha spor å forholde seg til.
Tydalsnebba t.h
Jeg gikk opp til 1169-toppen (den til venstre). Begynte deretter å gå mot selve toppen (1298 moh) lenger øst. Satte igjen skiene like før 1274-toppen og tusla videre til fots. Noen andre hadde allerede starta på denne traseen. På 1274-toppen så jeg de andre hadde begynt på "stortoppen" og gitt seg - så da var det ingen grunn til at jeg skulle fortsette. Antar de stoppet fordi det ble for hardt og sikkert glatt til fots opp lia.

Rusla tilbake til skiene og tilbake til 1169-toppen. Brukte godt med tid, fordi det var flatt lys og null oversikt over konturer. Skikkelig ekkelt kjørelys. Føret var greit nok, ei tynn, frosste nysnøsnerke, men ikke værre enn at at det var greit - hadde man bare sett noe...


Skjerdingen og Snøfjellet på andre siden av dalen.

Et bittelite solglimt over Indre og Ytre Sula. Solglimtet varte dessverre ikke lenge nok til at jeg fikk utnyttet det på vei ned.

Rognnebba til venstre og "stortoppen" på Tydalsnebba rett frem.
Etter å ha drøyd godt med tid i håp om litt bedre lys så ga jeg til slutt opp og kjørte ned - dvs om det kan kalles kjøring.... Så nok ganske pussig ut den stilen.

Vel nede fra fjellsida - og et tilbakeblikk på bakken.
Etter å ha kjørt ned fjellsida tok jeg en litt lengre lunsj i håp om at værvarselet til yr skulle slå til snart. I såfall skulle jeg opp en tur til, men jeg gikk lei av ventinga og dro.

Føltes greit å komme ned til skogen for å få noe å forholde seg til - ikke minst å se om det går opp eller ned, og få en viss føling med farta.
Avsluttende skogskjøring :-)
Snøen i skogen begynte å bli noe råtten og måtte av med skiene ett par ganger, men det var overraskende nok med snø til å kjøre helt ned.

Den sola som yr hadde lovt utpå dagen kom aldri. Har ikke opplevd at yr har bomma så voldsomt på værvarselet som i dag. Det ble en lang kjøretur for en litt skuffende nedkjøring, men fikk da ut å lufta skia om ikke annet :-)

Kommentarer