Matmora - Lofoten, 27.7.2020

 Nesten helt nord på Austvågøya ligger Matmora, 787 moh. Dette er en anbefalt tur å gå over, dvs fra Rangeldalen til Delp (ev motsatt, men finest å gå mot sjøen).


Det første stykket mot Rangeldalen går på en gammel kjerrevei (antagelig anlagt ifbm gruvedriften i Rangeldalen på tidlig 1900-tallet).

I Rangeldalen er det i følge kartet mitt to valg av stier. Enten gå nesten rett opp til venstre og deretter holde høyden på ca 400 moh eller gå videre innover Rangeldalen og deretter opp Steindalen. Jeg valgte å ta stien rett opp, dessverre. Den stien rett opp forsvant relativt raskt og det ble bare bratt kratt og gress. Jeg øyna en bedre sti på 400 moh da det her var et lite platå bortover, men det var kortvarig glede. Det ble skrått og ekkelt å gå bortover og noen renner å krysse.
Etter hvert traff jeg på stien i Steindalen, dvs det var nok antagelig et sauetråkk etter som jeg lenger opp traff på det som er hovedstien. Jaja, jeg kom meg i hvertfall opp :-)


Utsikt ned til Vatnfjorden og Sunnlandsfjorden

Utsikt ned til Rangeldalen og Rangeldalsvatnet. 


Opp sautråkket mot steinrøysa og etter hvert toppen.

Endelig traff jeg på hovedstien




Til topps - med utsikt over til Vesterålen. Turen går til Delpen - det flate fjellet/gressletta der borte.

Matmora, 787 moh. Solid varde.

Utsikt sørøstover. Higravtind (Lofotens høyeste fjell) bak til venstre (nesten uten snø). Geitgallien like ved til høyre (med snøfeltet på).

Utsikt sørvestover. Himmeltinden er den solide toppen midt i bildet (bakerst - uten snø)

Meg selv. Stien til Delp følger ryggen vi ser i bakgrunnen.






Tilbakeblikk på Matmora og stien derifra.

Stien går litt nede til venstre, så det er ikke så skummelt som det kan se ut til.


Matmora er bak til venstre.

Grunnførfjorden


Fra Delpen og opp mot Matmora


Et yndet insta-motiv. Egentlig ganske bra, fordi det var noen ungjenter her som var mer kledd og sminket for bilde-shoot fremfor fottur i fjellet. Så lenge man kommer seg på tur så spiller det ikke så stor rolle hva motivasjonen er :-)


Utsikt over til Vesterålen. Gaukværøya den lille øya til venstre - fint bildemotiv fra Veterålsiden.

Straumens og Laukvika.

Stien ned til Delp er bratt.




Skal man ta turen over Matmora er kan man enten rusle hovedveien tilbake til bilen, haike eller eventuelt avtale henting. Jeg satset på haiking, men det var ingen som kom ned på Delp samtidig med meg så jeg la av gårde til fots langs hovedveien - og gikk tilbake til bilen ved Rangeldalen. Lettgått langs hovedveien - flatt og asfalt.

Turen over Matmora var fin og ikke alt for strabasiøs. Det anbefales å starte i Rangeldalen og gå over til Delp. Det er finest utsikt å gå å se mot sjøen hele veien til Delp - i tillegg ser jeg for meg at det må være litt demotiverende å gå den laaaaange slake veien opp fra Delpen til Matmora.

Kommentarer