Ryten, Middagstinden, Småtindan - Lofoten, 17. juli 2020

Fredag 17. juli, en regndag med tungt lavt skydekke - så da er det bare å velge tur som ikke går alt for høyt. Valget falt på Kvalvika og Ryten, et en veldig lett tur og veldig populært sted. Antagelig pga fine insta-steder...

Jeg startet turen fra Innersand ved Fredvang. Stor fin parkeringsplass på et jorde, og nesten tom på denne regnværsdagen. Fra parkeringa går man på klopper frem til "hovedsien" mot Kvalvika og Ryten. Det er en veldig tydelig og godt gått sti - her går det mange (vanligvis).

Stien på vei opp fra parkeringa på Innersand


Utsikten ned til Innersand/Yttersand/Sandbotnen

På grunn av det dårlige været og den dårlige sikten i høyden var planen å gå over til den kjente stranda Kvalvika. I "skaret" ved Forsvatnet måtte jeg velge om jeg skulle ned til Kvalvika eller opp til Ryten, 543 moh. Jeg kikket ned mot Kvalvika og tenkte: "Hva søttan har jeg der nede å gjøre??" Så jeg gikk opp til Ryten. Egentlig burde jeg tenkt "Hva søttan har jeg der oppe å gjøre i skylaget...", men gikk opp likevel. Liker meg tross alt mer i høyden enn ved stranda likevel. 

Utsikt ned til Kvalvika - på vei opp til Ryten

På ca 350 moh kom jeg inn i skylaget og mistet all sikt ned til sjøen og Kvalvika. Stien opp til Ryten var relativt utgått og noe sleip. Stien blir bredere og bredere og ødelegger terrenget jo fler og fler som går her. Selv om det er enkelt terreng her er det rart om det ikke kommer en trapp eller en mer tilrettelagt sti etterhvert som gjør at turistene holder seg på stien og ikke spiser seg utover mer og mer. 

Den spektakulære utsikten fra Ryten og ned til Kvalvika og utover sjøen var altså fraværende, men pyttsann til topps må jeg.
Ryten, 543 moh

Fra Ryten gikk jeg mot Middagstinden og tok sjansen på at det var mulig å komme seg ned til Småtindan og mot Ytresandheia og net til Yttersand og deretter langs veien tilbake til parkeringa på Innersand. Kjekt å få til en rundtur.
Det er forresten lettvint og kjekt å ha kart med GPS inni skylaget....
Middagstinden, 526 moh.

Turen ned fra Middagstinden er kanskje ikke en tur jeg egentlig anbefaler. Det hadde kanskje vært litt enklere i sikt. Jeg fant noe som lignet en sti innimellom, men tror egentlig det var et sautråkk. I allefall, jeg fikk manøvrert meg nedover vekselvis på utydelig sti og vått gress i bratt li. Ganske sleipt.

Stokkvikdalen

I det jeg trodde jeg var ferdig med det antatt bratteste partiet dumpet jeg borti ett crux jeg måtte ned i. De tøffe og spenstige hadde sikkert hoppet lett ned her (par meter ned), men den forsiktige prøver å lete etter andre muligheter. Jeg leita etter alternative veier ned, men mye glatt, sleip gress etasjevis på skrenter gjorde at jeg gikk tilbake til cruxet. Jeg fikk ta bestemormetoden (selv om bestemor aldri hadde kommet seg hit) satte meg på rompa og forsøkte å skli meg ned - hvilket jeg da plutselig gjorde... Landet "elegant" og kunne deretter komme meg opp fra cruxet og på Småtindan, 392 moh. 

Ned mot Småtindan. Cruxet er rett før det høyeste punktet på ryggen.

Tilbakeblikk opp mot Småtindan og ryggen opp mot Middagstindan. Ryggen til høyre er nordryggen opp til Ryten.

Uproblematisk fra Småtindan og ned mot Yttersand. Her kom jeg innpå en fin sti (stien fra Yttersand og til Ytresandheia og Mulståtinden).

Utsikt ned til Sandbotnen på vei ned fra Ytresandheia

Panoramabilde over Sandbotnen

En fryktelig blaut tur og priser seg lykkelig for ordentlig goretex, regntøy og skotøy. Vær etter klær og turen blir bra likevel :-)

Torskhau til tørk på Øervalle ved Fredvang

Kommentarer