Ruten, 14. mars 2021

 Finværsdag, og hva er vel bedre enn en liten randotur til Ruten? Uvisst hvordan føret er og hvor mye snø som ligger og da er det greit å ta en kortreist tur. Det er forresten årets første randotur, og også av den grunn greit å oppsøke noe enkelt og kortreist.

Skiene kunne tas på ved parkeringen. Føret oppover skogslia var greit nok, litt hardt i sporene til de som har kjørt ned dagen før, men ok utenfor.

Bekken er åpen og sikreste passering er over hengebrua.

Ferdig med skogslia, gått over hengebrua og nå skrått bort mot skaret.

Endelig oppe på "snaufjellet"

Litt hardt og forblåst oppover i dag. Tilbakeblikk ned mot dalen.


Toppen i sikte.
Normalt sett går jeg nesten til topps og kjører gryta ned på nordsiden av løypa opp, og går deretter helt til topps for å kjøre gryta rett øst for varden ned. I dag var føret ikke det beste og brydde meg ikke noe om å ta denne ekstra turen ned/opp. Jeg gikk derfor rett til topps - og med det fine været satt jeg heller og nøt solen et par timer på toppen :-)

"Første topp" med radioantenner/militær installasjon eller noe. 

Topp nr 2 - hovedtoppen, 1040 moh

Toppvarden - det er ingen tvil om hvilke vei det stort sett blåser.

Utsikt mot Trollheimen


Snota rett frem, Neådalssnota ved siden av, Østre Somrungnebba (den synlige trekanten) og deretter Storsomrungnebba/Storsalen.

Tustnastabban der bak. Vinjefjorden til høyre.



Klar for nedkjøring i gryta rett østover.



Etter nedkjøring i gryta - dig

Det viste seg at føret ned gryta fra toppvarden var veldig greit. Synd jeg ikke visste det - da kunne jeg gått opp denne gryta en gang til, men gidda ikke etter å ha sittet så lenge på toppen. Klokka ble litt mye. Jaja, kjekt å nyte sola på toppen også ;-)

Tilbakeblikk på toppen - og sola :-)

Denne gang kjørte jeg en litt alternativ rute ned skogslia. Jeg krysset hengebrua (mot vest) og kjørte ned skogslia vestafor elva. Her er det ikke så bratt nederst i skogslia. Vel nede er det ei bru for å krysse Borstadbekken. Kjekk variasjon å kjøre ned her, fremfor å skrense seg ned brattlia. Ulempen er at det blir ca 100 staking på myra før vi treffer på traktorveien.

En annen alternativ nedkjøring som må prøves en gang er å gå opp via nabofjellet Kammen (øst for Ruten) og deretter kjøre ned på nordsiden av dette fjellet. Her bør man sondere litt terreng før man kjører ned i skogen da det er noen skrenter. Sannsynligvis bør man kjøre til skoggrensa og deretter kjøre skrått mot vest. Det får bli en gang det er mer snø. 


Kammen. Alternativ nedkjøring etter Ruten.

Fin tur til Ruten igjen. Greit å ha et kortreist fjell som er ganske ok.

Kommentarer